دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
امنیت فرهنگی در دولت تدبیر و امید جایگزین فرهنگ امنیتی شده است

فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت هفته معلم ضمن تشریح فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: در دولت تدبیر و امید فضای نقد، کنشگری و آزادی در آموزش و پرورش ایجاد و فرهنگ امنیتی جایگزین امنیت فرهنگی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرروش به مناسبت هفته معلم، صبح امروز دوشنبه(11 اردیبهشت) در  وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

دانش‌آشتیانی ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه و هفته معلم با اشاره به فضیلت‌های استاد شهید مطهری گفت: معلمان نقش کلیدی در تربیت و آینده و تعلیم و تربیت دارند. همیشه با سخت‌کوشی، دلسوزانه و عاشقانه در این امر فعالیت داشته‌اند. اگر معلم عاشق نباشد تاثیرگذار نخواهد بود.
 
وی درباره سیاست‌های آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش یک دستگاه مصرفی نیست بنابراین در ارائه برنامه‌های این نهاد به واقع‌گرایی و تحول‌خواهی تاکید داشتم؛ مهم‌ترین دستگاه و رکن توسعه کشور آموزش و پرورش است چرا که نیروی انسانی کارآمد حاصل نظام تعلیم و تربیت مطلوب و موتور محرک توسعه به‌حساب می‌آید. بنابراین در این زمینه به گفتمان‌سازی و گفت‌وگو نیاز داریم. مسایل آموزش و پرورش را باید به گفتمان ملی تبدیل کنیم. سرمایه‌های انسانی به هیچ‌عنوان از سرمایه‌های طبیعی کم‌‌اهمیت‌تر نیست.
 
دانش‌آشتیانی با اشاره به پیوستگی آموزش و پرورش و آموزش عالی ادامه داد: در آموزش و پرورش سیزده‌ونیم میلیون دانش‌آموز در 107 هزار مدرسه و پنج میلیون دانشجو در بیش از دو هزار و 500 واحد دانشگاهی مشغول تحصیل هستند. درحالی‌ که صندلی خالی در آموزش عالی وجود دارد، شاهد تراکم در آموزش و پرورش هستیم. بنابراین ایجاد توازن را در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم.
 
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: معلم در نگرش ایرانیان دارای جایگاه والایی است در حالی‌که معلمان با دغدغه معیشت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد که این دغدغه یک مساله کهنه است. معتقدیم که معلم نباید درباره معیشت خود دچار مشکل باشد. در دولت تدبیر و امید حمایت‌های قابل توجهی برای رفع مساله صورت گرفته است؛ به‌عنوان مثال حقوق معلمان صددرصد افزایش پیدا کرده است؛ در عین حال معتقدیم که برای رفع کامل دغدغه معیشت معلمان به برنامه منظمی نیاز داریم.
 
دانش‌آشتیانی گفت: در گفت‌وگوهایی که با معلمان داشتم فرهنگیان بحث هویت و منزلت و در واقع ارتقاء جایگاه خود را مهم‌تر از دغدغه‌های معیشت عنوان کردند در دولت تدبیر و امید فرهنگ امنیتی جای خود را به امنیت فرهنگی داده است. آرامش، آزادی، همچنین توسعه فضای نقد در آموزش و پرورش ایجاد شده است.
 
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: مدرسه رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت است و نیازمند بازتعریف کارکرد آن هستیم. سیطره پرورش بر آموزش بهای زیادی را برای آموزش و پرورش به دنبال داشته است. آموزش در نظام تعلیم و تربیت کشور ما کمی است که موجب کاهش اثربخشی آن شده است. جریان حافظه‌محوری، باید به سمت خلاقیت‌محوری حرکت کند و باید از کمیت‌های آموزشی به کیفیت‌های پرورشی برسیم.
 
دانش‌آشتیانی با اشاره به توجه آموزش و پرورش به تولید محتوای بومی افزود: محتوای برنامه‌های درسی باید براساس جغرافیا و اقلیم دانش‌آموزان تدوین شود. مثال کتاب‌های درسی، شاید برای دانش‌آموزان مقیم پایتخت قابل لمس باشد اما برای دانش‌آموزان منطقه زابل یا کردستان قابل لمس نباشد که موجب ناتوانی مخاطب در برقراری ارتباط با محتوای درسی می‌شود. طرح واگذاری تولید محتوای بومی از سوی مراکز استان‌ها در آموزش وپرورش دنبال می‌شود.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اولویت‌های این وزارتخانه در امر تعلیم و تربیت اظهار کرد: فقرزدایی از مناطق روستایی، توانمندسازی، عدالت آموزشی،‌ توسعه پیش‌دبستانی و افزایش مشارکت زنان در امر آموزش و پرورش از اولویت‌های آموزش و پرورش است.
 
دانش‌‌آشتیانی درباره نقدهای مرتبط با اجرای سند 2030 گفت: همه مفاد این سند در سند تحول آموزش و پرورش وجود دارد. یونسکو نیز کشورها را برای اجرای سند 2030 ملزم نکرده است در صورتی که مفاد سند با شرع، فرهنگ کشور مغایر باشد از کارشناسان می‌خواهیم که این موارد را اطلاع‌رسانی کنند. به نظر می‌رسد که باید با دنیا در تعامل باشد.
 
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اجرای طرح تولید کتاب‌های ابتدایی با رویکرد تلفیقی اظهار کرد: تولید این کتا‌ب‌ها در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است. بنابراین کمیته‌ای در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تشکیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها