کتاب «بررسی و نقد عرفانهای نوظهور» با شرح چرایی ایجاد و ترویج مکتب اُشو و چهار جریان عرفانی در کشورهای دیگر جهان از سوی مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) راهی بازار نشر شد.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «گرایش به معنویت و دین، از امیال غریزی بشر است؛ این امیال، دو گونه هستند: امیالی که بهصورت غیرارادی فعال میگردند و امیالی که با تحقق شرایطی فعال میشوند. از مهمترین شیوههای سلوکی آیینها و گروهها، آمیختگی حق و باطل در ایجاد فرقههای نوظهور است... امروزه، صدها فرقه و آیین عرفانی و معنوی خرد و کلان در دنیا بهویژه در جهان اسلام و ایران، به گونههای مختلف در حال فعالیت و عضوگیریاند و همگی آنها نیز مدعی پاسخگویی به این میل فطری هستند.»
محتوای این کتاب در قالب 10 درس با عنوانهای «کلیات و تعاریف»، «علل روی آوردن به معنویت و عرفان در عصر حاضر»، «مدیریت معنویتگرایی جهانی»، «فرقههای معنوی و عرفانی در ایران (مکتب معنوی اشو)»، «مبانی نظری مکتب معنوی اشو»، «مکتب معنوی اکنکار»، «مکتب معنوی دالایی لاما»، «مکتب معنوی پائولو کوئلیو»، «شیطانپرستی فلسفی» و «علل تاثیرگذاری عرفانهای نوظهور» تدوین شده است.
نویسنده در درس نخست کتاب، کلیاتی از آمیختگی حق و باطل در فرقهها، عرفان دینی و سکولار، عرفان کاذب و جنبشهای نوظهور دینی را مطرح کرده است. درس دوم نیز در سه بخش به بررسی دین و معنویت در عصر جدید، شواهد نظامی و اطلاعاتی در گروههای عرفانی و معنوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران اختصاص دارد.
در این بخش از کتاب و در صفحه 28 درباره موضوع «دین و معنویت در عصر جدید» میخوانیم: «اگر نگاهی گذرا به وضعیت دین و معنویت در عصر جدید داشته باشیم و دادهها و اطلاعات اجمالی خود را مرور کنیم، تصدیق خواهیم کرد که بشر جدید پس از وقفهای نسبتا طولانی، بار دیگر به سوی دین و معنویت رو آورده است. اثبات وجود چنین گرایشی در انسان عصر جدید - بهویژه در دهههای اخیر - به بیان دلیل و قرینه نیاز ندارد؛ کمترین شاهد وجود چنین گرایشی در انسانها، اقبال روزافزون مردم به مراکز و اماکن مذهبی و معنوی و نیز تولیدات علمی و هنری ناظر به مباحث معنوی به معنای عام است.»
«مدیریت معنویتگرایی جهانی» موضوع محوری درس سوم کتاب است. نویسنده در ابتدای این بخش از کتاب درباره «چگونگی مدیریت معنویت گرایی جهانی» نوشته است: «بسیاری از اندیشمندان و اربابان فکر و فرهنگ در مغربزمین، با درک موقعیت حساس معنویتگرایی جهانی، تلاشی گسترده و همهجانبه برای جهتدهی این گرایش جهانی به سوی منافع خود بهکار گرفتهاند. آنان از ابزارهای متعدد و متنوع و شگردهای گوناگونی برای بهرهبرداری مناسب از این جَو جهانی استفاده میکنند.» وی در ادامه در این زمینه به مواردی مانند چگونگی القای مفاهیم معنوی به جنین، چگونگی ارائه مفاهیم معنوی به کودکان، طراحی کارتونهای ماورایی و معنوی، بازیهای رایانهای، ساختن فیلمهای عرفانی و تدوین رمان ها و داستانهای تخیلی اشاره کرده است.
درسهای چهارم و پنجم کتاب به معرفی کلی مکتب معنوی اشو و مبانی نظری این مکتب پرداخته است. درباره کتابهای منتشر شده درباره این مکتب در صفحه 67 کتاب آمده است: «کتابهای منتشر شده از اشو، به بیش از 33 زبان ترجمه شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است؛ البته اشو، هرگز کتابی ننوشت. همه کتابهای او که بیش از 650 کتاب است، نسخهبرداری از سخنرانیهای وی هستند. نزدیک به هفت هزار سخنرانی از او روی نوار کاست و یکهزار و هفتصد سخنرانی روی نوار ویدئو ضبط شده است. کتابهای او تحت عنوان غیرافسانهای، در سال 1988، در ایتالیا، ژاپن و کره، عنوان پرفورشترین آثار را بهدست آورد.»
نویسنده در درسهای ششم و هفتم کتاب مکتبهای معنوی اکنکار و دالایی لاما را معرفی کرده و در درس هشتم به مکتب معنوی پائولو کوئلیو پرداخته است. در این درس درباره اندیشههای حاکم بر مکتب معنوی کوئلیو در صفحه 156 میخوانیم: «توجه داشته باشید که فهم اندیشهها، ایدهها و مبانی فکری کوئلیو، پیچیدگی ویژهای دارد، زیرا قالب بیانیاش ادبی و داستانی است و اندیشههای خود را کمتر صریح و شفاف بیان میکند. به اختصار میتوان گفت که اصول اندیشهها و دیدگاههایی که لابهلای کتابهای کوئلیو مطرح شدهاند، عبارتند از: عنصر جنسیت، استادپرستی و قطبمحوری، عشق درونی، افسانه شخصی، کیمیاگری، لذتطلبی، تناسخ، پیامبری عشق، برهنگی و آزادی، چهره مادینه خداوند، نیایش بهصورت رقص، عشق زمینی، نشانهشناسی، ترویج روسپیگری، تبلیغ پلورالیسم دینی و سلوکی و تجربه دینی.»
درسهای نهم و دهم کتاب حاضر نیز به دو موضوع شیطانپرستی فلسفی و علل تاثیرگذاری عرفانهای نوظهور اختصاص دارد. در این بخش از کتاب از مواردی همچون جهل عمومی، افسردگی و درگیریهای مهم ذهنی، زمینههای خانوادگی، فعالیت در پوشش مراکز فرهنگی و ورزشی، استفاده از روش تبلیغات رو در رو، استفاده از هنرهای جذب، دلبستگی هواداران، پنهانکاری رهبران، کنترل همهجانبه مریدان، بمباران محبت، مرحلهای و اجرایی بودن برنامهها و سستی در طرح عرفان حقیقی، بهعنوان مهمترین علل تاثیرگذاری عرفانهای نوظهور معرفی شدهاند.
نخستین چاپ کتاب «بررسی و نقد عرفانهای نوظهور» در 224 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 11 هزار و 500 تومان از سوی مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) راهی بازار نشر شده است.
نظر شما