کتاب «رسول خدا (ص) و یهود» نوشته سیدجعفر عارف کشفی، از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب راهی بازار نشر شده است. این کتاب به گوشههایی از حقایق چگونگی تعامل رسول خدا (ص) با قوم یهود اشاره دارد.
نویسنده بخش نخست کتاب را به طرح مباحثی در زمینه «پیدایش یهودیت، یهودیان در شبه جزیره عربی، یهود مکه و مدینه»، «شناخت یهود از پیامبر و چگونگی تعاملشان با آن حضرت» و «هجرت پیامبر، منشور مدینه، معاهده با یهود بنیاسراییل» اختصاص داده است.
در صفحه 121 در ذیل عنوان «تاریخچه یهود» درباره تحریف در این دین آمده است: «براساس آیات روشن قرآن و اسناد قطعی تاریخ و نیز بررسی عملکرد تاریخی یهودیان، دین و شریعت موسوی، دستخوش تحریفهای بسیاری شد. این تحریف، ریشه در اخلاق و روحیات قوم موسی داشت که حتی در حیات آن حضرت، منافقان امتش از پذیرش احکام تورات سرباز زدند و درصدد تحریف دین او برآمدند. ولی شکلگیری یک حزب یا مکتب، در بین بنیاسرائیل، بهعنوان یهودیت، به گونهای که کمکم در روند تاریخی، در قالب یک دین و ادامه رسالت موسوی جلوه کند تا بتواند شریعت هدایتگر و دارای مبانی برگرفته از وحی آسمانی را دگرگون سازد و آنرا به مجموعه دستورالعملهای سلیقهای و خشن و به تعبیر قرآن «اصر» و «اغلال»، همراه با داستانسراییهایی که ساحت قدس پیامبران را لکهدار مینمود، تغییر ماهیت دهد، قابل تامل و بررسی است.»
همچنین در ادامه این بخش و در صفحه 295 درباره «معاهده با یهود بنیاسرائیل» میخوانیم: «روسای یهود بنیاسرائیل تصور میکردند قریش بالاخره پیامبر را در مکه خواهد کشت و در نتیجه، دعوت او دامن ایشان را نخواهد گرفت. ولی به مجرد ورود پیامبر به مدینه، یهود دانست که در مقابل امر عظیمی قرار گرفته است که اگر ایمان آورد ریاست خود را از دست میدهد و اگر مخالفت کند نابود خواهد شد. در روایت است که احبار یهود در خیبر جمع شدند و به شور نشستند و گفتند: این محمد افکار جوانان ما را به سفاهت کشانیده و ایشان را به خود جذب کرده است. باید نزد او برویم و از او بپرسیم که بنای کار و دعوتش چیست؟ در هر صورت، روسای سه طائفه یهودی به محضر پیامبر حاضر شدند و با او به مذاکره پرداختند و در نهایت، پیمانی با او منعقد و عهدنامهای را امضا کردند.»
بخش دوم کتاب نیز در سه فصل به «مرحله جدید از خشونت یهود با رسول خدا»، «اوج خشونت یهود، غزوه خندق، پیمانشکنی بنی قریظه، غزوه بنی قریظه» و «تغییر مشی یهودیان در تعامل با رسول خدا» پرداخته است.
این بخش از کتاب با «مرحله جدید از خشونت یهود با رسول خدا» آغاز میشود. نویسنده در صفحه 368، «آغاز پیمانشکنی یهود» را اینگونه بیان کرده است: «با پیروزی رسول خدا در بدر، روحیه و اخلاق یهود به کلی عوض شد. به عبارت درستتر، باطن ناهنجار خود را کمکم رو میکرد و نقاب از چهره بر می داشت؛ زیرا او در شکست قریش، نابودی خود را میدید و دوام دین جدید را از این به بعد تضمینشده مییافت. نتیجه درخشان این جنگ نابرابر با کمی تعداد مسلمانان و اخباری که از چگونگی آن دریافت میشد، وجود یهودیان را از هراس پر میکرد؛ هر یک از طوایف سهگانه یهود در خود، توان مقابله با لشکر اسلام را نمیدید و هماهنگی بین خودشان هم کار آسانی نبود. لذا سخت برآشفته شده بودند و با کلمات و رفتارهای نامناسب، خشم خود را ابراز میکردند. طایفه بنیقینقاع که در نزدیکی مدینه سکوت داشتند و حشر و نشر آنان با مسلمانان بیشتر بود، پیش از دیگر یهودیان، این عکسالعمل را از خود بروز دادند و با پرخاشگری و جسارت، پیامبر و مسلمانان را آزردند.»
جنگ بدر و تاثیر آن در رفتار یهود، یهود در قرآن، طایفه بنینضیر، بنی قریظه، تاثیر غزوه بنیقریظه بر اقتصاد مدینه، غزوه خیبر، ماهیت این جنگ و جواب به اظهارات مستشرقان، تغییر مشی یهودیان در تعامل با رسول خدا، روانکاوی یهود، صلح با دیگر طوایف یهودی، یهود فدک، نگاهی گذرا به امر فدک و اخراج یهود از جزیرةالعرب از جمله دیگر موضوعاتی است که دراین بخش کتاب مورد بحث قرار گرفتهاند.
نخستین چاپ کتاب «رسول خدا (ص) و یهود» با شمارگان یکهزار نسخه در 697 صفحه به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما