طی یک نظرسنجی از نظر افراد حاضر در نمایشگاه کتاب کودک سال جاری «شانگهای» در چین، آنان هشت ویژگی برجسته و مهم این نمایشگاه که متفاوت با دیگر نمایشگاهها با این موضوع بود را مطرح کردند.
فوق تصویرسازی رایانهای در ذهن مخاطب دنیای واقعی (واقعیت افزوده) Argumented Reality
«واقعیت افزوده» یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم رایانهای (و معمولاً در تعامل با کاربر) است که عناصری را به پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه میکند و کاربرد آن در صنعت چاپ بیشتر است. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا دادههای GPS است ایجاد میشوند. ناشران دریافتند در نمایشگاه کتاب «شانگهای» این محصولات حتی بیشتر از ایالات متحده موجود بود. ناشران معتقدند این نوع محصولات شانس بیشتری برای دیده شدن دارند زیرا مردم به نوآوری و فناوری در صنعت چاپ علاقه زیادی دارند.
خودکار سخنگو Talking Pen
هنگامی که حرف از نوآوری در فناوری است و نمیتوان خودکارهای سخنگو را نادیده گرفت. این فناوری در سالهای گذشته بسیار رشد داشته است. «مایکل دیویس»، مدیر انتشارات آسیا میگوید: « فکر میکردیم با ظهور تبلت و موبایلهای هوشمند دوره این خودکارها به پایان برسد اما خوشبختانه همچنان طرفداران خاص خود را دارد به ویژه در میان نوآموزان زبان انگلیسی»
عناصر تحصیلی و ارزشی Educational Elements and Values
نمیتوان ارزش و اهمیت تحصیلات را در «چین» نادیده گرفت. آن هم در کشوری که 65 درصد آثار منتشرشده کتب آموزش و تحصیلی است. نمایشگاهداران خارجی گزارش کردند که ناشران چینی اغلب به دنبال کتابهایی بودند که محتوای آموزشی جدید داشته باشد.
عناوین مربوط به خواهر و برادر Sibling-Related Titles
با توجه به اینکه چین به زودی سیاست دو فرزندی را در کشور خود اجرا خواهد کرد نیاز به کتابهایی است که درباره داشتن خواهر و برادر باشد. کتب تصویری قرار است تصویر دو فرزند را در خانوادهها داشته باشند و به فرزندان آموزش دهند چطور با برادر یا خواهر خود رفتار مناسبی داشته باشند.
آموزشهای احساسی و اجتماعی و موارد اخلاقی Social and Emotional Learning and Moral Values
داشتن دو فرزند موجب بروز احساسات گوناگونیدر میان والدین میشود و قطعا باید با احساسات، رفتار، دعوا و دوستیهای حاصل از آن کنار بیایند. رقابت بین خواهران و برادران باید مورد بررسی قرار گیرد و باید عقاید مثبت به جامعه تزریق شود. به همین دلیل در این نمایشگاه عناوینی که بر مهارتهای احساسی و اجتماعی کودکان کار میکند به چشم میخورد تا کودکان از سنین کم با چالشهای زندگی آشنا شوند.
تنوع عناوین در باب جهان و هستی Diversity for Global Perspectives
علاقه به عناوین کتب کودک در «شانگهای» بیشتر از «پکن» دیده میشود. در اینجا والدین دوست دارند کتابهایی منتشر شود که فرزندان آنان را با فرهنگهای دیگر نقاط دنیا آشنا کند. به عبارت دیگر ناشران این کشور فقط به کتب پرفروش کشورهای آمریکا، بریتانیا یا به طور کل اروپا توجه نمیکنند بلکه به کشورهای همسایه خود در آسیا و بازارهای کوچکتر دنیا نیز نگاهی ویژه دارند. تنوع در موضوع و عناوین در این سالها بسیار پرطرفدار شده است.
نسخههای دو زبانه Bilingual Editions
وجود پررنگ کتابهای دوزبانه بسیار مشهور بود؛ ناشران علاوه بر تلاش به تشویق کودکان به کتابخوانی در پی آن هستند تا کودکان با زبانی دیگر آشنا شوند و اهمیت ندارد که این زبان انگلیسی باشد یا فرانسوی!
بازاریابی رسانههای اجتماعی Social Media Marketing
کتب بسیاری در این نمایشگاه در حوزه تجارت الترونیک و شبکههای اجتماعی وجود داشت. علاوه بر این از شبکههای اجتماعی برای تبلیغ آثار بهره گرفته شد. مثلا از طریق یکی از شبکههای اجتماعی فهرست عناوین کتاب به شهروندان توصیه میشود تا دسترسی آسانتری به کتب مختلف داشته باشند و برای کسانی که از این طریق کتاب میخرند تخفیف ویژه در نظر گرفته شد. این روش در افزایش فروش کتاب در این نمایشگاه بسیار تأثیرگزار و از محبوبیت خاصی بین کاربران برخوردار بود.
نظر شما