کتاب «قراردادهای نشر» با ترجمه حمید هاشمبیگی از سوی انتشارات «ویژه نشر» راهی بازار نشر شد. این اثر آخرین حلقه از زنجیرهای است که انواع مختلفی از قراردادهای طبع و نشر را دربردارد.
فصل نخست کتاب «قراردادهای نشر» در ارتباط با قراردادهای ناشران و نویسندگان کتابهای عمومی، ارائهدهنده اصلیترین الگوی آن است که با حجمی نزدیک به یکسوم حجم کتاب، بهویژه درباره عناصر عمومی قراردادهای طبع و نشر و نحوه تنظیم آنها، بهعنوان فصل اصلی کتاب خودنمایی میکند.
توضیحات مشروح و مفصلی که نگارنده در ارتباط با تک تک مواد قرارداد ارائه کرده، راهنمای جامعی است که در قریب به اتفاق الگوهای دیگر در ارتباط با قراردادهای ناشران با پدیدآورندگان آثار دارای کپیرایت، قابل استفاده خواهد بود و در بیشتر مواد الگوهای دیگر این کتاب، خواننده به آنها ارجاع داده شده است.
در توضیح یکایک مواد این الگو، نحوه تغییر عبارات ماده به نحوی که نتایج مورد نظر یکی از طرفین قرارداد را به همراه (یا بیشتر به همراه) داشته باشد، به تفصیل مورد شرح و بسط قرار گرفته و بدین ترتیب گزینههای پیشرو هر دو طرف را در نحوه تنظیم قرارداد، به سهولت در اختیار آنها قرار میدهد.
الگوی ششم کتاب «قراردادهای نشر» را میتوان بهعنوان یکی از دقیقترین و پیچیدهترین نمونههای قراردادی طبع و نشر کتاب به حساب آورد که در آن میتوان ردپای چندین نمونه قرارداد دیگر را مشاهده کرد.
در ابتدا ناشر کتاب به زبان اصلی، اقدام به انعقاد 2 قرارداد جداگانه کرده است: قرارداد نخست با اعضای تیمی از نویسندگان که هر یک، نگارش یک یا چند الگو از انواع قراردادهای کتاب را برعهده گرفتهاند و قرارداد دوم نیز با سرویراستاری بهنام «لینت اُوِن» منعقد شده که علاوه بر قبول سمت سرویراستاری خود نیز با عقد توافقنامههایی به نگارش دو الگوی مهم کتاب (الگوی های 3 و 8) مبادرت کرده است.
در بخش انتهایی کتاب، دستورالعمل اتحادیه ناشران انگلستان و فهرست کشورها و سرزمینهای جهان همراه با قارهها و مناطق ارائه شدهاند.
در پشت جلد این کتاب آمده است: «نحوه تنظیم قراردادهای مربوط به چاپ و نشر آثار کاغذی و الکترونیکی، به لحاظ کپیرایت و دیگر پیامدهای حقوقی، از جمله دغدغههای همیشگی ناشران و پدیدآورندگان آثار ادبی، علمی ـ آموزشی و هنری بوده است. تشخیص جوانب مهم و تعیینکننده اینگونه توافقنامهها و چگونگی انعکاس آنها در قرارداد که بهخوبی در این کتاب شرح داده شده، میتواند به درک روشنتر طرفین از حقوق، تکالیف و تعهداتشان کمک کند. از جمله موضوعات تحت پوشش به مواردی نظیر قراردادهای مشارکتی و همکاریهای گروهی، توافقات بینالمللی و نیز قراردادها و حقوق مربوط به رسانههای الکترونیکی میتوان اشاره کرد. این کتاب ارزشمند هماکنون در انگلستان بهعنوان منبع اصلی عقد قراردادهای مربوط به چاپ و نشر مورد استقبال و استفاده گسترده قرار دارد. تحولات مربوط به عصر دیجیتال و تأثیر آن در نحوه تنظیم قراردادها و توافقنامهها نیز بهطور دقیق منعکس شده است.»
نخستین چاپ کتاب «قراردادهای نشر» با سرویراستاری «لینت اُوِن» و ویراستاری «محمدعلی معصومی» و ترجمه حمید هاشمبیگی، با شمارگان 600 نسخه در 383 صفحه، به بهای 27 هزار تومان از سوی انتشارات «ویژه نشر» منتشر شده است.
نظر شما