بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، با حضور پرشور حدود یکهزار رسانه در فضایی بالغ بر 15 هزار متر مربع جمعه در حالی به کار خود پایان داد که با خبر خوش رئیسجمهوری درباره یارانه مطبوعات آغاز و با وعده پرداخت صد در صدی اعتبارات معاونت مطبوعاتی توسط رئیس دفتر رئیسجمهوری به پایان رسید.
رشد 20 درصدی مخاطبان نمایشگاه و افزایش 15 درصدی پوشش اخبار توسط رسانههای دیداری داخلی و خارجی به گواهی روابط عمومی مصلای امام (ره) هم از نشانههای پویایی بینظیر نمایشگاه امسال است. این آمار حکایت از بازگشت اعتماد مردم به رسانههاست که با فعالیتهای صادقانه و شفاف رسانهها فراهم شده است.
وجود سه نمایشگاه عکس هم از جذابیتهای بصری نمایشگاه مطبوعات امسال بود؛ «ایران در سالی که گذشت، ایران و کره، محیط زیست» که با استقبال مردم و مهمانان نمایشگاه هم مواجه شد.
نمایشگاه مطبوعات امسال تصویری بیاد ماندنی از رویدادها و مسائل کشور بود تا جایی که غرفه متفاوت سایت عقیق نیز که به بزرگداشت شهدای مدافع حرم اختصاص داشت، در مرکز نمایشگاه مورد توجه رسانهها و مردم قرار گرفت.
برپایی 23 کارگاه آموزشی و تخصصی در کنار 24 نشست روزنامهنگاران خارجی منتخب از کشورهایی چون «امریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، چین، ترکیه، لبنان، مصر و ایتالیا و...» نیز از دیگر ویژگیهای نمایشگاه امسال بود.
غرفه نمایشگاه عکس دفاع مقدس، انجمن روزنامهنگاران دفاع مقدس و خانه فرهنگ و ایثار نیز با گزینش عکسهایی خاطرهانگیز و ناب در نمایشگاه امسال حال و هوای روزهای جنگ و دوران مقاومت را در نمایشگاه زنده کرده بود.
همچنین فعال شدن رسانههای حاضر در نمایشگاه نیز از وجوه متمایزکننده نمایشگاه امسال با سالهای قبل بود. بالغ بر 290 نشست خبری، توسط رسانهها در تالارهای گفتگو و غرفههای رسانهها برگزار شد.
امسال همچنین، بازتاب خبری نمایشگاه مطبوعات در رسانههای دیداری داخلی و خارجی با رشد 15 درصدی مواجه شده که این آمار را روابط عمومی مصلای امام(ره) براساس ورود تیمهای رسانهای خارجی اعلام کرده است.
نکته قابل تامل در برگزاری نمایشگاه امسال، افزایش روزهای برگزاری بود بهطوریکه نمایشگاه هشت روزه برگزار شد و طبق آمارهای غیررسمی روزانه بهطور متوسط حدود 30 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند که این آمار برای پنجشنبه و جمعه به 60 هزار نفر هم رسیده که میتوان گفت در هشت روز نمایشگاه بالغ بر 300 هزار نفر از نمایشگاه مطبوعات بازدید کردند.
مهمتر از حضور گرم مردم، حضور رسانههای حامی و منتقد و مخالف دولت در نمایشگاه بود که در فضایی کاملا صنفی به تبادل نظر، بیان دیدگاهها و انتقادات و ارائه برنامههای خود پرداختند و نشاط سیاسی مثالزدنی را در نمایشگاه بهوجود آوردند. به اعتقاد اهالی رسانه، بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات که بولتنهای روزانه اش را نیز هفت روزنامه متنوع منتشر کردند، موفقترین جشن رسانهای در یک دهه گذشته بوده که هم در گردهمایی رسانهها موفق بوده و هم در حضور مردم و علاقهمندان به مطبوعات.
همه این اقدامات گامهای اولیه مطمئنی بود که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سومین سال در جهت واگذاری برگزاری نمایشگاه مطبوعات سال آینده به صنوف رسانهای برداشته است.
نظر شما