جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
جدیدترین فصلنامه «تاریخ اسلام» منتشر شد/ شکاف‌های زمانی در «تاریخ بیهقی»

شماره بیست و هفتم فصلنامه «تاریخ اسلام» با مطالب متنوعی منتشر شد. در این شماره «نقش شکاف‌های زمانی در اعتبار راوی در نیمه نخست تاریخ بیهقی موجود» با قلم محمد راغب بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شماره بیست و هفتم فصلنامه «تاریخ اسلام» منتشر شد. این فصلنامه با سردبیری دکتر مهدی محقق از سوی پژوهشکده تاریخ اسلام به چاپ می‌رسد.

«تبیین علل غلبه سیاست‌ورزی بر دین‌محوری بنی‌عباس در امر حج و زیارت»، «بررسی و نقد نخستین آثار اسماعیلیه (نیمه سده دوم تا نیمه سده چهارم)»، «نقش شکاف‌های زمانی در اعتبار راوی در نیمه نخست تاریخ بیهقی موجود» و «نقش، تاثیر و کار سازمان وکالت امامیه در گسترش شیعه» دربردارنده مطالب این شماره از فصلنامه است.
 
محمد راغب، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی در مقاله «نقش شکاف‌های زمانی در اعتبار راوی در نیمه نخست تاریخ بیهقی موجود» ‌می‌نویسد: «تاریخ بیهقی به عنوان یکی از مهم‌ترین متون تاریخی ادبی بیش از هر چیزی به دلیل راستگویی بیهقی و عدم جانبداریش ستوده شده است. با بررسی پنج شکاف موجود در 522 صفحه آغازین تاریخ بیهقی و ارائه پیشنهادهای درباره محتویات آنها می‌توان نتیجه گرفت در خوانش متنی تاریخی، توجه به آنچه گفته نشده به اندازه آنچه روایت شده اهمیت دارد.» (ص 170)
 
مطلب «ارزیابی نقش مولفه‌های دینی در توان نظامی حکومت صفوی» با قلم مشترک محمدحسن رازنهان و ابراهیم مشفقی‌فر با اشاره به تقویت بُنیه نظامی با استفاده از شعائر مذهبی آمده است: «بخشی از عملکرد ارتش صفوی در چارچوب قواعد دینی دارای شبهاتی است گزارش‌های عدیده‌ای در منابع وجود دارد که اگر این موارد بخشی از عملیات روانی کارگزاران تبلیغاتی دولت صفوی بر ضد دشمنان نباشد، مدارکی دال بر رفتارهای مغایر با موازین دینی با شورشیان و دشمنان داخلی شکست خورده در جنگ‌ها هم به حیثیت ارتش و اعتبار دولت صفوی می‌توانست لطمه بزند. در مجموع می‌توان با استناد به اسناد و گواهی‌ها و یافته‌های این تحقیق دین و مولفه‌های دینی را عامل توانمندی بخش نظامی دولت صفوی ارزیابی کرد.» (ص 134)
 
فاطمه جان‌احمدی و بهناز کیباخی در مقاله «بررسی و نقد نخستین آثار اسماعیلیه (نیمه سده دوم تا نیمه سده چهارم)» با نگاهی به آثار تالیف شده آورده است: «اسماعیلیان باطنی اولیه در زمانی به بلندای یک سده با رشد خودآگاهی و درک ضرورت‌های تاریخی در چرخشی عقلانی به تعدیل رویکرد تاویلی خود پرداختند تا با عبور از مباحث فرجام شناسی اکنون، امامت و امام شناسی را دوران بلوغ فکری خود برجسته کنند. این امر کمی بعد در دوران المعزالدین‌الله رسما توسط قاضی نعمان در تفکیک فقه سنتی و سیاسی اسماعیلی از اثنی عشری و زیدی تجلی کرد.» (ص54)

شماره بیست و هفتم فصلنامه «تاریخ اسلام» به سردبیری مهدی محقق، در 194 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای دو هزار تومان از سوی پژوهشکده تاریخ اسلام منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها