یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
محمدیان: حذف نام شهید فهمیده از کتاب‌های درسی تهمت است/ تجلیل از 880 مولف برتر کتاب‌های درسی

محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری یازدهمین دوره همایش تجلیل از مولفان برتر و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های ‌آموزشی با اشاره به واکنش عجولانه برخی رسانه‌ها نسبت به حذف نام شهید فهمیده از کتاب‌های درسی گفت: واکنش برخی رسانه‌های غیر رسمی نسبت به حذف نام شهید فهمیده از کتاب‌های درسی تهمت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری یازدهمین دوره همایش تجلیل از مولفان برتر و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های ‌آموزشی با حضور محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مهندس محسن جعفرآبادی، مشاور رئیس این سازمان و دبیر همایش پیش از ظهر امروز (4 مهرماه) در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
 
محمدیان با اشاره به توجه سازمان به پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به مقوله مقاومت گفت: رویکرد سازمان بهره‌گیری از ادبیات مقاومت در تولید کتاب‌های درسی است. هویت انقلابی، پایداری اسلامی و استقلال ملی را مدیون خون شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی هستیم بنابراین برای حفظ و انتقال ارزش‌های مقاومت به نسل آینده توسعه ادبیات مقاومت را در نظر داریم. از پایه اول ابتدایی تا پایه دهم موضوع شهادت و ایثار را با تاکید بر صیانت از فرهنگ مقاومت و پیشگیری از نگاه مبتذل به این عرصه مورد تاکید قرار داده‌ایم.
 
وی افزود: توجه به مقوله ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی موجب واکنش از سوی دشمنان جمهوری اسلامی ایران شده است. البته بغض نسبت به دشمنان کشور را در تدوین کتاب‌های درسی انکار نمی‌کنیم. بنابراین موضوعاتی چون ادبیات فلسطین و جنوب لبنان را در نظر داریم.
 
محمدیان با اشاره به واکنش برخی رسانه‌ها نسبت به حذف نام شهید فهمیده از کتاب‌های درسی اظهار کرد: برنامه‌های درسی هر پنج سال یکبار اعتبارسنجی و بازنگری می‌شوند عنوان درسی «رهبران کوچک» با تاکید بر پادگان دوکوهه و اردو‌های راهیان نور به‌عنوان «سرزمین سبز» تغییر پیدا کرده است. در این درس نام شهید فهمیده حذف شده اما در پایه سوم ابتدایی نام شهدایی مانند سهام خیام، فهمیده، ریزعلی خواجوی و شهید امیدی با هدف معرفی جلوه‌های مختلف از ایثارگری گنجانده شده است.
 
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال آینده درس‌های پایه هفتم تجدید نظر خواهند شد. در درس مطالعات اجتماعی و ادبیات فارسی روز بسیج دانش‌آموزی و جریان شهادت شهید فهمیده به طور ویژه پرداخته می‌شود. بنابراین از برخی رسانه‌ها که رسانه‌های غیررسمی هستند بابت انتشار اخباری مبنی بر حذف نام شهید فهمیده از کتاب‌های درسی گلایه‌مندم چراکه بدون دانش و اطلاع کافی از فرایند تدوین کتاب‌های درسی و بازنگری آن‌ها نسبت به انتشار این خبر اقدام کردند.

مشارکت  428 مولف در تدوین کتاب‌های درسی
جعفرآبادی ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش، تالیف کتاب درسی و مواد آموزشی است. همه دفاتر وابسته سازمان برای تحقق این هدف فعالیت می‌کنند. کتاب درسی مهم‌ترین سند رسمی آموزشی کشور است. به ‌عبارت دیگر ابزاری برای وحدت ملی، تقویت فرهنگ موردنظر جامعه و مایه انسجام ملی است. زبان کتاب درسی نیز زبان معیار کشور است. با توجه به رشد رسانه‌های نوین در عرصه آموزش کتاب درسی همچنان حاکمیت خود را از حفظ کرده و از دست نداده و نخواهد داد.
 
وی افزود: کتاب درسی زنده است و زنده خواهد ماند کتاب درسی باید از نظر علمی متقن و محکم باشد و در کشور ما منبعی سراسری به حساب می‌آید؛ به‌عبارت دیگر مناطق و استان‌های مختلف کشور دارای یک کتاب درسی واحد هستند. بنابراین اهمیت این منبع بالا و فرایند تولید آن دشوار است.
 
جعفرآبادی اظهار کرد: تولید کتاب درسی از هر فردی ساخته نیست و مولف آن باید دارای تخصص و آشنا به مولفه‌های تعلیم و تربیت باشد. تالیف کتاب درسی به دلیل سن مخاطب و اهمیت توجه به ایجاد انگیزه و جاذبه برای دانش‌آموز از تالیف کتاب دانشگاهی سخت‌تر است.
 
دبیر یازدهمین دوره همایش تجلیل از مولفان برتر و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های ‌آموزشی با اشاره به حق‌الزحمه اندک مولفان کتاب درسی گفت: تجلیل از مولفان کتاب درسی مابه‌ازایی برای حق‌الزحمه اندک آن‌هاست. برگزاری آیین تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان کتاب درسی از 10 سال پیش با توجه به اهمیت آن با حضور مقامات بلندپایه ازجمله وزیر آموزش و پرورش برگزار می‌شود. در یازدهمین دوره این همایش از 880 مولف کتاب درسی تجلیل خواهد شد.
 
جعفرآبادی در تشریح فلسفه برگزاری این همایش گفت: همایش تجلیل از مولفان برتر و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی سرمایه‌گذاری برای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است. به‌عبارت دیگر این آیین زمینه جذب افراد موثر و کارآمد را فراهم می‌کند.
 
وی ادامه داد: نظام جدید تحصیلی که از سال 1390 شروع شده امسال به پایه دهم رسیده است که در شاخه و رشته با دوره‌های قبل تفاوت دارد. تعداد کتاب‌ها و عناوین تالیفی به همین نسبت افزایش پیدا کرده است. شاخه فنی و حرفه‌ای با 41 رشته در 10 گروه و شاخه کارودانش نیز با 151 رشته در سازماندهی شده‌اند.  یک هزار عنوان شامل یک میلیون نسخه کتاب برای سال تحصیلی جدید در سازمان منتشر شده‌ داست.
 
مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: برای  دوره ابتدایی هشت عنوان کتاب چاپ نخست و سه عنوان کتاب راهنمای مولف منتشر شده است. در متوسطه نظری نیز 25 عنوان کتاب درسی جدیدالتالیف منتشر شده است. در شاخه فنی و حرفه‌ای 38 «راهنمای معلم» و 33 عنوان کتاب همراه هنرجو نیز از سوی سازمان عرضه شده است.

جعفرآبادی گفت: کتاب «همراه هنرجو» منبعی کاربردی به حساب می‌آید که در کنار کتاب درسی برای فهم بهتر تدوین و در مجموع 200 عنوان کتاب جدیدالتالیف برای سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان تالیف شده است. برای تدوین این کتاب‌ها در شاخه فنی و حرفه‌ای 244 و در شاخه نظری 184 مولف به صورت گروهی همکاری داشته‌اند. مقوله ویراستاری و استفاده از واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز از دیگر موضوعات قابل توجه سازمان در تالیف کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها