دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
نگاهی عملگرایانه به مدیریت رسانه در یک کتاب به روایت حسن خجسته

مجموعه مقالات کتاب «مدیریت رسانه» نگاهی عملگرایانه به مدیریت رسانه در چهارچوب میان رشته‌ای است. ضمن اینکه به تفاوت ماهوی سازمان‌های رسانه‌ای با سازمان‌های صنعتی نیز اعتقادی عمیق دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «مدیریت رسانه» نوشته حسن خجسته باقرزاده از سوی انتشارات تیسا روانه بازار نشر شده است.
 
حسن خجسته باقرزاده که ریاست رادیو جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه کاری خود دارد، در این کتاب مباحثش را در 10 فصل با عناوین مدیریت تحول در رادیو؛ مقدمه‌ای بر ارزشیابی کیفت در رادیو؛ کمی‌سازی در رادیو و استانداردسازی ارزشیابی برنامه‌ها؛ ضرورت برنامه‌ریزی در شبکه‌های تخصصی؛ بحران بلایای طبیعی و نقش ویژه رادیو در کنترل آن؛ اصول اخلاق حرفه‌ای خبرنگاران و رسانه‌های ارتباط جمعی در مدیریت بحران (زلزله)؛ عناصر اصلی ساختار سازمان‌های رسانه‌ای؛ مراکز استانی صدا و سیما، منبع راهبردی و مزیت کلیدی در مدیریت سپهر رقابتی رسانه؛ تغییر ماموریت شبکه‌های ملی سیما گزینه راهبردی یا مسئله‌ای استراتژیک و جدول رسانه: الگویی برای توسعه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، شرح داده است. 

مدیریت رسانه علم میان‌رشته‌ای بسیار جوان و البته تا حدی پیچیده‌تر از بسیاری علوم میان‌رشته‌ای دانشگاهی است. شاید علت این پیچیدگی از یک طرف تأثیر مستقیم فلسفه تکنولوژی، علم ارتباطات و نگرش ارتباطی مدیران یا مالکان رسانه بر این علم و از طرفی حضور رسانه در محیط بسیار متحول و پررقابت سپهر رسانه است که حتی این علم ناچار از ورود به هزارتوی مدیریت راهبردی نیز شده است. ممکن است گفته شود این حد از پیچیدگی و شاید بیش از آن را در دیگر علوم میان‌رشته‌ای نیز می‌توان یافت که البته این امر صحیح است، اما معضل دیگری که این علم جوان با آن مواجه است، عدم شناخت صحیح و کامل از سازمان‌های رسانه‌ای است.

درکی که عموما از یک سازمان رسانه‌ای در ادبیات امروز مدیریت رسانه وجود دارد، بیشتر شامل شباهت و حتی برابری آن با ماهیت و ویژگی‌های سازمان‌های صنعتی است، در حالی که این دو تفاوت‌های اساسی و بنیادی دارند و نمی‌تواند اشتراکات زیادی میان آنها پیدا کرد که این موضوع به طور اساسی بر ادبیات مدیریت و نحوه مدیریت اثرگذار است. خوشبختانه در برخی کتاب‌های جدید این رشته علمی، نگاهی اجمالی به این تفاوت ماهوی شده است و براین اساس نیز برای مدیریت بهتر در یک سازمان رسانه‌ای توصیه‌هایی وجود دارد، اما هنوز بحث جامعی برای تبیین و تفسیر این تفاوت صورت نگرفته است.

مجموعه مقالات پیش‌رو در این کتاب، نگاهی عملگرایانه به مدیریت رسانه در چهارچوب میان رشته است. ضمن اینکه به تفاوت ماهوی سازمان‌های رسانه‌ای با سازمان‌های صنعتی نیز اعتقادی عمیق دارد. برخی از این مقالات طی سال‌های حضور در رادیو نوشته شده که مبتنی بر یک تجربه عملی و یا ایجاد آمادگی برای یک اقدام بوده است و تعدادی نیز در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما نوشته شده که نگاهی راهبردی به مسائل یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای داشته و در پی ارائه راه‌حل برای آن بوده است.

کتاب «مدیریت رسانه» نوشته حسن خجسته باقرزاده با شمارگان هزار نسخه در 252 صفحه به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها