جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
«آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می‌دانند» به چاپ یازدهم رسید

کتاب «آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می‌دانند» اثر بهرام عفراوی با همکاری نشر کتاب آبان و دایره چهاررنگ به چاپ یازدهم رسید.

بهرام عفراوی، مؤلف کتاب «آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می‌دانند» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  اظهار کرد: طراحان گرافیک بسیاری داریم كه تجربه لازم در امور چاپ و نكات فنی آن (كه لازمـه گذشت زمان است) را ندارند. این مسأله باعث می‌شود كه ایده‌های بسیار خلاقانه آن ها كه روی صفحه نمایش كامپیوتر زیبایی فراوانی دارد، به هنگام چاپ از آب و رنگ بیفتد و جلوه مطلوب را نداشته باشد. برخورداری از تجربیات دیگران كه گاهی از طریق مشورت و گاهی از طریق مطالعه حاصل می‌شود، بسیار مفید و كارآمد خواهد بود.

وی ادامه داد: كـتـاب «آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می‌دانند» برای كمک به طراحان گرافیک، ناظران چاپ و همه كسانی است كه می‌خواهند در این رشته، حضوری مثبت داشته و كاری نفیس و درخور، از خود به‌جای گذارند.

این نویسنده گفت: گمان می‌كنم جامعه طراحان و ناظران چاپ نیز همچون پزشكان كه با برگزاری سمینارهای مختلف به‌روز می‌شوند، باید اطلاعات خود را به‌روز كنند. هر روز شاهد ظهور امكان چاپی جدیدی هستیم كه هر كدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و كنترل و مراقبت‌های خود را می‌طلبند. طراحی كه قرار است مثلاً چاپ روی PVC انجام دهد، اگر نداند كه چه تنگناهایی برای طراحی‌اش وجود دارد، نمی تواند كار قابل قبولی ارائه دهد؛ به همین ترتیب چاپ روی اشیاء مـخـتلف و شیوه‌های مختلف چاپ. بنابراین معقول‌تر و صحیح‌تر آن است كه طراحان قبل از آن كه شروع به طراحی كنند، شیوه چاپ را نیز مدنظر داشته و محدودیت‌های آن‌را بشناسند.
 
عفراوی افزود: آن‌چه در این كتاب بررسی شده، گوشه‌ای از مشكلاتی است كه شاید در فرآیند طراحی تا چاپ اتفاق بیفتد و این مسأله نیز ممكن است به مرور زمان شكل ظهورش با پیشرفت نرم‌افزارها و ماشین های چاپ تغییر كند. بـنـابـرایـن، مـشكلاتی از این‌دست همیشه وجود خواهند داشت و همیشه به‌روز می‌شوند. این مسأله، به‌روز شدن اطلاعات و آموزش‌های پی در پی طراحان و گرافیست‌ها را می‌طلبد.

وی در معرفی فصل‌های این کتاب عنوان کرد: در 11 فصل این كتاب همه موارد لازم و خطاهایی كه ممكن است در طی مراحل طراحی تا چاپ ایجاد شود، بررسی شده است. در فصل نخست به نكاتی در طراحی پرداخته شده و مسائلی كه ممكن است درباره فونت و نوشته پیش آید مطرح شده‌اند. در ادامه درباره فرم‌بندی چاپی كه در طراحی كتاب و مجلات به كار می‌آید بحث به میان آمده و سعی شده با ارائه تصاویر گویا و یادداشت‌های اطراف، مفاهیم انتقال یابد.

مؤلف کتاب «آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می‌دانند» گفت: تهیه سند برای خروجی دیگر مبحث مطرح شده در فصل نخست  است. تهیه سند بحث مهمی است كه رعایت همه موارد پیشنهادی در آن كمک بسیاری به كیفیت كار چاپی كرده و اكثر مواقع كاهش چشمگیر هزینه‌های چاپی را در پی خواهد داشت. در این فصل همچنین مسأله رنگ در طراحی كه شاید ساده‌ترین كار از نظر اجرا در طراحی است و گاهی مشکل سازترین در چاپ خواهد بود و استفاده درست از رنگ‌ها مطرح شده است.

عفراوی ادامه داد: فصل دوم به نكاتی در لیتوگرافی می‌پردازد. در این فصل درباره ترام و شكل و اندازه آن و نكاتی در مورد فیلم و بحث شده است. فصل سوم نیز به موضوع چاپ اشاره دارد و در این فصل از مسائل و مشكلات این مرحله از كار، صحبت شده است.

به گفته وی فصل چهارم مربوط به حاشیه چاپ، مراحل وابسته به چاپ و بعد از آن همچون قالب و لترپرس، كاغذ و مقوا است. فصل پنجم نیز به توضیح مواردی درباره صحافی و شیوه‌های مختلف آن اختصاص دارد و فصل ششم مروری بر مشكلات طراحی تا چاپ با ارائه نمونه مشكل‌دار است. .

مؤلف کتاب «آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می‌دانند» بیان کرد: مختصر آشنایی با چاپ های دیگر، ارزیابی یک كار چاپی و چگونگی تشخیص مشكلات موجود در این كار و آموزش محاسبه هزینه های یک كار چاپی به ترتیب موضوعات محوری فصل‌های هفتم تا نهم کتاب را شامل می‌شوند.

وی در معرفی مختصر دو فصل پایانی کتاب گفت: فصل دهم به بحث در شیوه‌هایی می‌پردازد كه هزینه‌های چاپی كار را كاهش خواهد داد و باعث می‌شود كه كار نهایی باصرفه‌تر و مناسب تر تهیه شود؛ البته بدون لطمه زدن به كیفیت كار. در فصل یازدهم نیز ضمائمی از جمله جدول قیمت‌ها ارائه شده كه تـهـیه نمونه‌های مشابه آن برای همه طراحان و فعالان گرافیک بسیار اهمیت دارد.
 
چاپ یازدهم کتاب «آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می‌دانند» با شمارگان دو هزار نسخه، به بهای 15 هزار تومان با همکاری نشر کتاب آبان و نشر دایره چهار رنگ منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها