پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
آشتیانی: آخر هفته را با دو کتاب درباره هگل بگذرانید/ خوانش آثار «گارودی» و «لوکاچ»

منوچهر آشتیانی، مولف و پژوهشگر پیشکسوت فلسفه دو کتاب «در شناخت اندیشه هگل» و «هگل جوان» را برای مطالعه آخر هفته علاقه‌مندان حوزه فلسفه پیشنهاد داد و گفت: این‌ روزها مشغول تدریس اندیشه‌های هگل هستم و این دو کتاب را برای حاضر شدن در کلاس درس مطالعه می‌کنم.

منوچهر آشتیانی، پژوهشگر پیشکسوت فلسفه درباره کتاب پیشنهادی خود برای تعطیلات آخر هفته به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: دو کتاب «در شناخت اندیشه هگل» نوشته روژه گارودی با ترجمه باقر پرهام و «هگل جوان» به قلم گئورک لوکاچ با ترجمه محسن حکیمی را برای مطالعه به خوانندگان توصیه می‌کنم.
 
وی درباره پیشنهاد این دو کتاب برای مطالعه اظهار کرد: دو ماه است که در حال تدریس آراء و نظریات هگل در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستم، به همین دلیل بیشترین تمرکزم بر مطالعه دوباره این آثار است که به حق از آثار قابل توجه درباره هگل است. باقر پرهام  و محسن حکیمی هر دو از مترجمان زبده‌ای هستند که این آثار را از زبان‌های فرانسه و آلمانی به فارسی برگردانده‌اند.
 
«در شناخت اندیشه هگل» 
در این کتاب که از سوی نشر آگاه منتشر شده است، روژه گارودی، به آراء هگل پرداخته و عنوان می‌کند، هگل برای دستیابی و کشف حقایق، روش و طریق خاصی را مطرح کرد و آن را دیالکتیک نامید. لغت دیالکتیک که از کلمه‌ای یونانی مشتق می‌‌شود، به معنای گفتار و دلیل است و مفهوم آن، گفت‌وگو و مجادله کردن است. هگل همچنین ضدیت و تناقض را به دیالکتیک خود افزود. وی تناقض را پایه فعالیت طبیعت و موجودات دانسته که درصورت نبود چنین تناقض و تضادی، سکون بر آنها حکم‌فرما بود.
 

 
«هگل جوان»
 اين كتاب يكی از آثار مهم مشهور لوكاچ است كه در آن وی با تفسيرهايی از هگل كه بر پيوند او با رمانتيسم تاكيد می‌كنند يا قرائتی عقل‌ستيزانه از ديدگاه‌های او به دست می‌دهند به مخالفت برمی‌خيزد و ديدگاهی متفاوت درباره تحول فلسفه كلاسيک آلمان ارائه می‌كند.
 
لوکاچ در اين كتاب که از سوی نشر مرکز منتشر شده است، می‌كوشد زندگينامه فكری متفاوتی از هگل تدوين كند، كه از بررسی مواضع اوليه او در قبال دين و مسيحيت و فرهنگ يونان و روم آغاز می‌شود و سپس نشان می‌دهد در عين برجستگی عناصر ايداليستی در فلسفه آغازين هگل، او بررسی مسايل اقتصادی را نيز به طور جدی در دستور كار خود می‌گذارد، به مسايل مشخص روزگار خود توجه می‌كند و به سوی پرورش روش ديالكتيک گام برمی‌دارد.
 
نویسنده در بخش‌های بعدی كتاب به برخورد او با اخلاقيات كانت، دفاع او از ايدآليسم عينی و نقد ايد‌آليسم ذهنی، و رابطه او با فيشته و گسست او از شلینگ پرداخته و در پايان ساختار كلی كتاب «پديدارشناسی روح» بررسی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها