کاظم میرانزاده، مدیر کتابفروشی امیرکبیر مطالبه عمومی را دلیل شرکت کتابفروشی امیرکبیر در «تابستانه کتاب» عنوان کرد و گفت: در طول اجرای دوطرح «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» افراد بسیاری مراجعه میکردند و وقتی متوجه میشدند که ما عضو این طرح نیستیم ناراحت میشدند.
وی مطالبه عمومی را دلیل شرکت کتابفروشی امیرکبیر در «تابستانه کتاب» عنوان کرد و گفت: در طول اجرای دو طرح پیشین، مراجعان بسیاری داشتیم که به نیت استفاده از تخفیف 20 تا 25 درصدی کتاب آمده بودند و وقتی متوجه میشدند که ما عضو این طرح نیستیم ناراحت میشدند و بعضا اعتراض میکردند و طبیعتا به کتابفروشیهایی که این تخفیف را ارائه میدادند مراجعه میکردند.
مدیر کتابفروشی امیرکبیر دسترسی آسان و صرفهجویی در وقت و هزینه را دلیل استقبال عمومی از این طرح عنوان کرد و گفت: به اعتقاد من طرحهایی چون «تابستانه کتاب» به مراتب بیشتر از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران مورد استقبال مردم خواهد بود، چراکه در کنار اختصاص تخفیف 20 تا 25 درصدی خرید کتاب در این طرح، دسترسی آسان مردم به کتابفروشیها در سراسر کشور مزیت اصلی آن است.
میرانزاده افزود: امروزه شرایط حاکم بر زندگی اغلب خانوادههای ایرانی باعث شده خرید کتاب در سبد مصرفی خانوار در اولویتهای آخر قرار گیرد. اجرای این گونه طرحها با ایجاد امکان خرید کتاب برای همه اقشار جامعه، باعث میشود اشتیاق آمدن به کتابفروشی در مردم ایجاد شود و مشوقی برای آغاز خواندن و مطالعه در خانوادهها باشد.
وی همچنین اجرای این طرح را بر رونق کسب و کار کتابفروشان موثر دانست و گفت: فارغ از مشتریان ثابت کتابفروشیها، اینکه برخی به واسطه اینگونه طرحها برای اولین بار به کتابفروشیها مراجعه میکنند، امکانی در اختیار کتابفروش قرار میدهد تا با راهنمایی مناسب و معرفی خوب کتابها، این افراد را به کتابفروشی خود جذب کنند و از این طریق به اقتصاد فروشگاه خود کمک کنند. در این میان هرقدر جنس کتابفروشان جور باشد به جذب مشتری بیشتر نیز کمک میکند.
مدیر کتابفروشی امیرکبیر درباره سقف یارانه اختصاص یافته به کتابفروشان در طرح «تابستانه کتاب» نیز گفت: با توجه به شناختی که از میزان منابع و مراجعهکنندگان کتابفروشی امیرکبیر دارم، پیشبینی میکنم که سقف دو میلیون تومانی این طرح در عرض چند روز تمام شود و نیاز به تمدید پیدا کند. بر این اساس پیشنهاد میکنم در تعیین سقف یارانه هر کتابفروشی به طور مجزا موقعیت جغرافیایی، متراژ فروشگاهی و میزان مراجعهکننده درنظر گرفته شود.
میرانزاده اطلاعرسانی مناسب را موجب استقبال گسترده مردم از این طرح دانست و گفت: اگر در حوزه کتاب تبلیغات صحیح و هدفمندی انجام شود، مردم با پتانسیلی که دارند حتما از این موضوع استقبال میکنند که نمونه آن را در برپایی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دیدیم که با وجود بعد مسافت در مکان جدید، تبلیغات صحیح مردم را به نمایشگاه کشاند.
نظر شما