یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
طاعتی: «عیدانه کتاب» باعث شد یارانه کتاب فقط صرف خرید کتاب شود/ لزوم افزایش اعتبار طرح

مدیر فروش انتشارات طاعتی ضمن تأکید بر این نکته که در صورت برگزاری مستمر طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در آن شرکت خواهند کرد، گفت: اجرای این طرح باعث می‌شود یارانه کتاب در مسیر صحیح خود قرار بگیرد و این یارانه‌ها فقط برای خرید کتاب صرف شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سال گذشته، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رونق بخشیدن به بازار كتاب و ترویج كتابخوانی، تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید كتاب از طریق كتابفروشی‌های سراسر كشور، مستقیماً به خریداران کتاب پرداخت کرد. در همین راستا، دو طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» در دو بازه زمانی اجرا شدند که علاوه بر رونق کتاب به خصوص در نوروز، موجب پدید آمدن موج اعتماد و امیدواری در کتابفروشان سراسر کشور شد.

در این طرح، كتابفروشی‌هایی كه شرایط لازم را  دارا بودند، پس از ثبت‌نام در سایت موسسه خانه کتاب كتاب‌های خود را که با شرایط تعیین شده در این طرح مطابقت داشتند با 20 درصد تخفیف به خریداران فروختند. موسسه خانه كتاب به نمایندگی از طرف معاونت امور فرهنگی مبلغ تخفیف را به كتابفروشان پرداخت کرد.

طرح عیدانه کتاب با ثبت ۴۳ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۴۵ ریال فروش، در روز 15 فروردین به کار خود پایان داد و از همان وقت، مدیران موسسه خانه کتاب، قول تداوم آن در قالب جشنواره‌ای برای تابستان را دادند.

قرار است روز سه‌شنبه، یازدهم خرداد‌ماه، از ناشران و کتابفروشان برگزیده این طرح در مراسمی قدردانی شود. به همین دلیل برآن شدیم که نظر برخی از این برگزیدگان را درباره جزئیات این طرح جویا شویم.
 

بابک طاعتی در گفت‌وگو با ایبنا درباره طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» اظهار کرد: بدون تردید اجرای این طرح به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک شایانی می‌کند. پیش از این، یارانه‌های کتاب (کاغذی و الکترونیکی) از طریق کانال‌هایی، صرف خرید کالاهایی غیر از کتاب می‌شدند، اما با اجرایی شدن طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» زمینه صرف انحصاری یارانه کتاب به خرید کتاب فراهم شده است.
 
وی با بیان این‌که طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» از هدر رفتن یارانه کتاب پیشگیری می‌کند، گفت: انتشارات طاعتی از فازهای نخست و دوم این طرح (عیدانه کتاب)، استقبال کرد و چنانچه اجرای آن در فازهای دیگر ادامه داشه باشد، مجدداً از آن استقبال خواهیم کرد.
 
مدیر فروش انتشارات طاعتی با بیان این‌که در این طرح، مردم بیشتر از کتاب‌های عمومی و دانشگاهی استقبال کردند، ادامه داد: در فاز دوم طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» با عنوان «عیدانه کتاب» کتاب‌های «بیشعوری» و «هنر شفاف اندیشیدن» بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند.
 
طاعتی از دست‌اندرکاران برگزاری طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» خواست تا اعتبار تخصیصی برای هر کتابفروشی را افزایش دهند. وی دراین باره توضیح داد: اعتبار تخصیص‌یافته در اجرای این طرح در روزهای پایانی اجرای آن پایان یافت. به همین منظور پیشنهاد می‌کنم برای این‌که بتوانیم مخاطبان بیشتری را تحت پوشش درآوریم، بودجه بیشتری در اختیار کتابفروشی‌ها قرار بگیرد.
 
وی در ادامه افزود: متأسفانه سایتی که برای اجرای این طرح راه‌اندازی شده است، در حین اجرای طرح با مشکلاتی مواجه می‌شد؛ سایت یا کانکت نمی‌شد یا به کندی کار می‌کرد که امیدوارم برای دوره‌های بعدی، برای رفع این مشکلات تمهیدات جدی اندیشیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها