یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
حاجیان‌زاده: کانون مبدع «نشر کودک» در ایران است/ امضای تفاهم‌نامه برای دسترسی مخاطب 13میلیونی دانش‌آموز به کتاب‌های کانون

علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گردهمایی مشترک معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور، با بیان اینکه کانون مبدع نشر تخصصی کتاب برای کودک است، مفاد تفاهم‌نامه این مرکز با وزارت آموزش و پرورش برای بهبود اوقات فراغت دانش‌آموزان را برشمرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گردهمایی مشترک معاونان پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور صبح امروز یکشنبه (26 اردیبهشت ماه) با حضور علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی صدرا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
کانون به مدارس می‌رود
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم گفت: کانون اساسا ماموریت و نقشش در حوزه اوقات فراغت دانش‌آموزان و معلمان است. ماموریت ما بیرون از مدرسه نیست اما به دلیل اینکه تجمع مخاطبان ما در درون مدرسه است پیش‌بینی کرده‌ایم ماموریتمان در بهینه سازی اوقات فراغت را به مدارس ببریم و فعالیت‌هایی را در آنجا انجام دهیم. جایگاه رسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پرکردن اوقات فراغت است و ویژگی کانون این است که بچه‌ها براساس علایق خودشان در برنامه‌های کانون شرکت می‌کنند.
 
کانون مبدع نشر کتاب‌های کود ک در کشور است
علیرضا حاجیان‌زاده، در ادامه به فعالیت‌های مختلف کانون اشاره کرد و گفت: تولید کتاب از جمله فعالیت‌های مهم کانون است. ما نخستین ناشر کودک و نوجوان در سطح کشور و مبدع حوزه نشر کودک و نوجوان بوده‌ایم و این موقعیت را نه به عنوان رقیب سایر ناشران بلکه به عنوان جایگاه حاکمیتی همچنان حفظ کرده‌ایم و سالانه کتاب‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان تولید می‌کنیم. همچنین تولید فیلم، تئاتر، اسباب‌بازی، سرگرمی از سایر فعالیت‌های کانون است که در دستور کار خود داریم.
 
وی در ادامه به ارتباط متقابل با مخاطبان اشاره و یادآوری کرد: از دیگر فعالیت‌های ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارتباط چهره به چهره با کودکان و نوجوانان است. برای این منظور 940 مرکز فرهنگی و هنری در سطح کشور ایجاد کرده‌ایم و 5 میلیون دانش‌آموز از فعالیت‌های مختلف کانون بهره می‌برند. همچنین سال گذشته برای دانش‌آموزان کم‌توان نیز مراکز فراگیری را تاسیس کردیم که امروزه تعداد آن‌ها به 16 مرکز در سطح کشور رسیده‌ است.
 
تقویت تفکر و شکوفایی استعدادهای کودکان در فعالیت‌های کانون
مدیرعامل کانون پرورش فکری در ادامه به رویکردهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های کانون اشاره کرد و گفت: ما دو رویکرد تقویت حوزه تفکر و شکوفایی استعدادها و مهارت‌ها را در فعالیت‌های مختلفی مانند قصه‌گویی، کتابخوانی، کاردستی، نقد کتاب، گفتگوی آزاد و غیره دنبال می‌کنیم.
 
وی همچنین درباره تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امضا شده است توضیح داد: به منظور وارد شدن کتاب‌ها و محصولات کانون به مدارس، تعیین مخاطب 13 میلیونی به عنوان مخاطب مشترک و چگونگی این همکاری‌ نشست‌هایی با حمیدرضا کفاش داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای بین کانون و آموزش و پرورش امضا شد.
 
حاجیان‌زاده، بازشدن کانال ارتباطی کانون با مدارس، عرضه کتاب‌ها و محصولات کانون در مدارس و افزایش امکان دسترسی بچه‌ها به محصولات، برقراری رفت‌وآمدهایی بین مدرسه و کانون، تجهیز کتابخانه‌های مدارس با محصولات کانون، ایجاد 50 هزار نمایشگاه در مدارس، ایجاد کارگاه‌های مشترک بین مربیان پرورشی و کانون، اکران فیلم در سالن‌های کانون و همچنین تنظیم تفاهم‌نامه با دانشگاه فرهنگیان را از محورهای این تفاهمنامه برشمرد.
 
لازمه تحقق رسالت کانون توجه به اصالت‌های دینی و انقلابی است
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی صدرا در این مراسم گفت: جلسه امروز یکی از مظاهر حرکت به سمت پیوند آموزش و پرورش با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. اتصال کانون به آموزش و پرورش از منطق قوی برخوردار است و تدبیری در آن نهفته است و روزی این اتفاق می‌تواند اثار و برکات خود را نشان دهد. تحقق رسالت سنگین کانون پرورش فکری بدون اتصال به اقیانوس آموزش و پرورش ممکن نیست و این بزرگترین فرصتی است که نظام برای کانون فراهم کرده است.
 
حجت‌الاسلام رضا غلامی، یادآوری کرد: کانون دو رسالت عام و خاص دارد. رسالت عام کانون دیده شدن در اقصی نقاط کشور و رسالت خاص آن شناسایی و جذب استعدادها و نیروهای برتر فرهنگی برای کادرسازی در راستای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است. کانون با اتصال به آموزش و پرورش می‌تواند استعدادهای برتر را شناسایی کرده و آنها را پرورش دهد. لازمه تحقق رسالت عام و خاص کانون وجود اصالت‌های دینی و انقلابی در کانون است که باید در کتاب‌ها، محصولات و فعالیت‌های کانون مورد توجه قرار گیرد. کانون باید 100درصد انقلابی باشد و لازمه این کار استفاده از مربیان و نیروهای آگاه و انقلابی است. البته این اصالت‌ها باید در معاونت پرورشی آموزش و پرورش هم دیده شود.
 
وی در ادامه به لزوم مسلح شدن کودکان و نوجوانان به اندیشه‌ورزی و قدرت تفکر تاکید کرد و گفت: باید بچه‌ها را متفکر و اندیشه‌ورز بار بیاوریم تا بتوانند مسیر زندگی را پیدا کنند. در این راستا نظام باید از ظرفیت‌های کانون به خوبی استفاده کند. کانون می‌تواند سالانه تعداد زیادی کتاب، فیلم و تئاتر تولید کند که به لحاظ کمبود منابع مالی در حال حاضر میزان این محصولات کاهش یافته است و باید مورد حمایت قرار گیرد.
 
حجت‌الاسلام غلامی، همچنین درباره اهمیت توجه به همه زبان‌های خارجی و شکست انحصار زبان انگلیسی بیان کرد: در سال‌های اخیر زبان انگلیسی به صورت زبان بین‌المللی از سوی غرب تحمیل شده است و اغلب افراد فکر می‌کنند اگر این زبان را نیاموزند عقب مانده‌اند در حالی که باید زمینه‌ای ایجاد شود که با تعلیم سایر زبان‌های خارجه انحصار زبان انگلیسی شکسته شود و برای این کار باید اتاق فکری تشکیل شود.
 
بچه‌ها از محصولات کانون لذت می‌برند
حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: ما امور تربیتی‌ها متولی همه فعالیت‌های لازم در حوزه تربیت نیستیم. اگر مجموعه آموزش و پرورش در جهت امور تربیتی‌ها به استخدام در نیاید کاری از پیش نمی‌رود. ما بخشی از یک پازل بزرگ هستیم. باید در دهه چهارم انقلاب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امور تربیتی را به عنوان بخش بزرگی از آموزش و پرورش، برای تربیت بچه‌ها به خدمت بگیرد چرا که بچه‌ها با ذوق و شوق به کانون می‌آیند و از تولیدات آن لذت می‌برند در واقع کانون دارای امکانات و سالن‌های خوبی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

حمیدرضا کفاش، توضیح داد: کار ما آماده‌سازی بچه‌ها برای آینده است و بهترین مسیر برای رسیدن به این هدف، گفتمان‌سازی است. باید بچه‌ها حرف بزنند و صحبت کنند و در فاکتورهایی مانند مصرف تولیدات داخلی، حفظ سلامتی با شرکت در ورزش‌های همگانی، استفاده از لوازم‌التحریر ایرانی، احترام به محیط‌ زیست و طبیعت، یادگیری حداقل یک مهارت شغلی در طول سال تحصیلی، حضور در اردوهای سازندگی مناطق محروم و افتخار به ایرانی بودن گفتمان‌هایی صورت گیرد و در این گفتمان‌ها باید از کلید واژه‌هایی استفاده شود که برای بچه‌ها قابل درک و فهم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها