چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
صالحی: ساختار «الحیاة» الگویی برای عرصه فرهنگ است/ مهدوی‌راد: «الحیاة» پاسخی بود به آنچه زمان می‌خواست

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین نکوداشت دایره‌المعارف «الحیاة» گفت: ساختار دایره‌المعارف «الحیاة» به‌گونه‌ای است که می‌تواند این کتاب را به الگویی برای عرصه فرهنگ تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین نکوداشت دایره‌المعارف 12 جلدی «الحیاة» چهارشنبه 22 اردیبهشت‌ماه، در هشتمین روز برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور دکتر سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی مهدوی‌راد، نویسنده و قرآن‌پژوه و دکتر سیدمحسن فاطمی، روانشناس و مدرس دانشگاه هاروارد در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.
 
صالحی در این نشست گفت: یکی از اتفاقات خوب سال 94 در حوزه نشر، پایان تالیف «الحیاة» در عرصه مکتوب و آغاز راه این کتاب در حوزه فرهنگ بود. «الحیاة» را با چند ویژگی می‌توان شناخت. این کتاب تفسیر روایی بسیار خوبی است که هم در قالب‌بندی و هم از نظر محتوا، از بهترین کتاب‌های حوزه دین است.
 
وی افزود: این کتاب تک‌نگاری دینی نبوده و یک دایره‌المعارف اسلامی محسوب می‌شود. سبک «الحیاة» اصلاحی - اجتماعی و نگرش آن جامعه‌گرا و جامعه‌ساز است. ویژگی مفهومی «الحیاة» این است که حضور متن در آن بیش از حضور مولف به چشم می‌خورد. کسی که با «الحیاة» ارتباط می‌گیرد، حس می‌کند که با قرآن مرتبط شده است. این اثر گرچه گزینشگری و ساختارسازی دارد، اما مولف در آن پررنگ‌تر از متن نیست. این کتاب برای مخاطب اطمینان‌سازی می‌کند.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتاب‌هایی که در حوزه دین نوشته می‌شوند، گاهی نگاه تک‌عنصری به مسائل دارند، اما این کتاب این گونه نیست و در آن عناصر به شکل مجموعه‌ای به هم پیوسته قرار گرفته‌اند. در «الحیاة» نظام ارتباطی خاصی بین مسائل مختلف وجود دارد که راجع به هر یک از ابعاد آن می‌توان ساعت‌ها سخن گفت.
 
صالحی اظهار کرد: «الحیاة» به عرضه عقلانی دین در قالب روایات اسلامی - شیعی و اهل بیت (ع) می‌پردازد. این کتاب قابلیت عرضه در سطح جهانی را نیز دارد، زیرا «الحیاة» برای همه انسان‌های روی کره زمین قابل‌فهم است و عقل بشر نیز حداقل تضادی با آن حس نمی‌کند، بلکه به ارتباط‌هایی عقلانی بین عقل و نقل می‌رسد. در روایات مختلف هم آمده است که عقل حس می‌کند و نقل هم راهنمای اوست. «الحیاة» نگاهی نظام‌گونه به مفاهیم دینی دارد.
 
وی در ادامه گفت: در «الحیاة» استمرار کاری به وضوح دیده می‌شود. این کتاب حاصل تلاش چهار دهه متوالی از زندگی مولف است. در روزگاری که کتابسازی به فرهنگ‌سوزی تبدیل شده، استاد حکیمی 40 سال از عمر خود را وقف یک کتاب در حوزه دین و فرهنگ کرد.
 
رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: در «الحیاة» دقت‌های وسواس‌گونه‌ای دیده می‌شود. دقتی که در گزینش‌ها، تبدیل‌ها و آماده‌سازی صورت گرفته ستودنی و مثال‌زدنی است. ساختار کار هم به گونه‌ای است که می‌تواند این کتاب را به الگویی برای عرصه فرهنگ تبدیل کند.
 
«الحیاة» یک دستگاه فکری است
حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد نیز در این نشست اظهار کرد: تاکید می‌کنم که با چاپ جلد دوازدهم «الحیاة» تنها نگارش آن پایان یافته، نه هدف و رسالت آن. «الحیاة» پاسخی بود به آنچه که زمان می‌خواست.
 
این قرآن‌پژوه ادامه داد: این کتاب به نوعی از دیگر منابع دینی از جمله «صحیفه سجادیه» مظلومیت‌زدایی کرده است. «الحیاة» براساس طراحی پیشین نظام کلان زندگی و پاسخ به بسیاری از مقتضیات زمان شکل گرفته و لذا نه حالت مدخلی دارد و نه معجمی. «الحیاة» یه دستگاه فکری است.
 
«الحیاة» یک پروژه خلاق را دنبال می‌کند
دکتر سیدمحسن فاطمی، مدرس دانشگاه هاروارد نیز در آیین نکوداشت دایره‌المعارف «الحیاة» گفت: «الحیاة» از یک جنبه یک پروژه خلاق را دنبال می‌کند.
 
وی افزود: در «الحیاة» یک نگاه خلاق و پرتوان می‌بینیم که به طرح‌های به ظاهر معرف در واحه‌های فکری نگاه می‌کند. مولفان این کتاب یک نگاه اصیل را دنبال می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها