سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
رحماندوست: تبلیغات برای جذب مردم به کتاب سودآور است/ بن کارت‌های دانش‌آموزی یارانه را به سمت مصرف‌کننده سوق داده‌است

مصطفی رحماندوست از شاعران و نویسندگان نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان در بازدید از غرفه ایبنا در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران فضای نمایشگاه شهر آفتاب را در مقایسه با مکان قبلی‌اش در مصلی بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: فضای شهر آفتاب براساس استاندارد نمایشگاهی طراحی شده است و باید از روش‌های مختلف مانند تبلیغات برای جذب مردم به سوی کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مصطفی رحماندوست از شاعران و نویسندگان نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان در بازدید از غرفه ایبنا در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران فضای نمایشگاه شهر آفتاب را در مقایسه با مکان قبلی‌اش در مصلی بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: مصلی برای نماز خواندن ساخته شده بود و برای برپایی نمایشگاه کتاب مناسب نبود. اما مساله‌ای که وجود دارد طولانی بودن راه است که بسیار دور است و زمان زیادی صرف رفتن و بازگشتن از نمایشگاه می‌شود و بهتر است برای راحتی تردد مردم تمهیدات بیشتری اندیشیده شود.
 
وی ادامه داد: فضای شهر آفتاب براساس استاندارد نمایشگاهی طراحی شده است اما باید تلاش کنیم امکانات رفاهی مناسبی نیز در نمایشگاه فراهم کنیم. در غرفه‌های نمایشگاه‌های خارج از کشور از امکانات رفاهی اعم از سرویس بهداشتی و کافه و ... تعبیه شده است و ناشران و مردم به راحتی و با آرامش می‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند.
 
رحماندوست درباره سالن‌های کودک و نوجوان نیز گفت: این سالن‌ها به دلیل رنگارنگ بودن کتاب‌هایشان جذاب است. حسنی که سالن‌های کودک ونوجوان امسال دارد این است که فضای رفت‌وآمد مناسبی برای مخاطبان در نظر گرفته شده است در حالی که در مصلی فضای مناسبی برای رفت‌وآمد مردم در سالن‌ها وجود نداشت. فضای غرفه‌ها خوب است، فقط در سالن‌های کودک ونوجوان نیاز بیشتری به امکانات صدا و موسیقی داریم تا نشاط بیشتری به نوجوانان و کودکان بخشد.
 
وی در ادامه به اهمیت به کاربردن روش‌هایی برای جذب مخاطبان به کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و افزود: برای جذب مخاطبان به سوی کتاب باید برنامه‌ریزی شود و شرایطی فراهم شود که اگر کسی نمی‌خواهد کتاب بخرد وقتی در این فضا قرار می‌گیرد خود به خود به سوی کتاب جذب شود و کتاب بخرد. البته این مساله به عوامل زیادی از جمله ناشران و تبلیغات در نمایشگاه بستگی دارد. ناشران می‌خواهند کمتر هزینه کنند و به نقدینگی بسیار کمی که از این نمایشگاه به دست می‌آورند دلخوش کنند و کمتر تن به تبلیغات می‌دهند. اگر به این نتیجه برسیم که هزینه کردن برای کتاب و تبلیغات برای جذب کتاب زیان نیست بسیار خوب است، اما هنوز ناشران و نمایشگاه‌داران ما به این نتیجه نرسیده‌اند.
 
شاعر «صد دانه یاقوت» همچنین درباره طرح ارایه بن‌کارت دانش‌آموزی بیان کرد: یارانه‌ای که دولت برای کتاب می‌دهد مراحل مختلفی طی کرده است. در گذشته یارانه را به ناشران برای کاغذ می‌دادند اما بهترین کار این است که یارانه به دست مصرف‌کننده برسد. با این بن‌کارت‌ها، این یارانه به دست بچه‌ها رسیده است تا کتاب بخرند و طرح خوبی است اما باید نقص‌های آن را شناسایی و بلافاصله برطرف کرد. مثلا برای اینکه بن‌ها فقط در نمایشگاه کتاب قابل استفاده باشند یا برای اینکه حتما صرف خرید کتاب شوند و به پول نقد تبدیل نشوند تمهیداتی اندیشیده شوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها