نوران زارلو: مجموعه کتابهای اسلامی، نویسندگان ایرانی را مطالعه میکنم/ تشبهات اسلام و مسیحیت در «Persia to Iran»
نوران زارلو، نویسنده و عکاس ارمستانی ساکن استرالیا، با حضور در غرفه ایبنا در بیست و نهمین نمایشگاه بیناللملی کتاب تهران، از انتشار کتاب عکس خود از اماکن تاریخی و مذهبی ایران با عنوان «Persia to Iran» خبر داد و گفت: در این اثر به دنبال مرز مشترک دین اسلام و مسیحیت هستم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه ثبت تصاویر و سفر خود به ایران گفت: در سال 2009 به سفارش آقای ابوطالبی، رایزن فرهنگی ایران در استرالیا، به ایران سفر کردم. در سال 2008 نیز به دعوت یونسکو سفری به آذربایجان داشتم و در آنجا با سازمانی با عنوان «میراث فرهنگی» آشنا شدم و در همایشی هر آنچه در سفر ثبت کرده بودم را به آقای بابایی، سفیر ایران در استرالیا توضیح دادم و بعد از معرفی به آقای ابوطالبی، رایزن فرهنگی ایران به استرالیا به ایران سفر کردم.
این پژوهشگر ارمنی ادامه داد: 10 ماه بعد این تصاویر با نوشتاری دربردارنده معرفی بناهای تاریخی که عکسهایی از آن گرفته بودم با حمایت رایزن فرهنگی ایران در استرالیا منتشر شد. تلاش کردم تا کتاب را به زبان ساده و روان بنویسم تا مورد استفاده همه علاقهمندان شناخت ایران قرار بگیرد.
زارلو با اشاره به رونمایی این کتاب در کلیسا ارمنیان سیدنی اظهار کرد: این کتاب در رادیو ملی استرالیا معرفی شد و یکی از افتخارات اثر این است، که سی و سومین کتاب از بین چهل و چهار کتاب در کتابخانه «مالکوم ترامبل» نخستوزیر استرالیا است.
این محقق استرالیایی با اشاره به مطالعه برخی آثار اسلامی نویسندگان ایرانی گفت: مجموعههای زیادی درباره تاریخ شیعه که نویسندگان ایرانی آنها را نوشتهاند، مطالعه کردهام، تمایل بسیاری دارم که به مشهد سفر کنم و به زیارت امام رضا (ع) بروم.
زارلو با بیان اینکه، به شهرهای ارومیه، کرمانشاه و سنندج و تهران سفر کرده است، گفت: از زمان سومریها در حال نگارش تاریخ هستیم. در این سفر نیز عکاسی از اماکن تاریخی و مذهبی برایم از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره مرز شباهتهای معماری اسلامی و مسیحی اظهار کرد: همان طور که اشاره کردید، من نیز در این اثر به دنبال این شباهتها هستم. در «نقشجهان» با بنای مرمری مواجه هستیم و در همین شهر با مسجد جامع مسجدی که نمونه آن در جهان اسلام وجود ندارد.
زارلو، در واکنش به اینکه معماری اسلامی در برخی از اماکن مذهبی صورتی از فلسفه اسلامی و آراء موجود در آن است، گفت: بله این نکته نیز درست است. وقتی وارد کلیسایی مانند «وانک» میشویم با نقاشیهایی مواجه هستیم که در تمام کلیساها دیده میشود. در این کلیساها هنر شرق و غرب به هم پیوند خورده است و این امر حاصل تجارت بازرگانان و سفر آنها به خارج از مرزهای ایران است. در قرن هفت و هشت، همین هنر در غرب نیز دیده میشود و همان هنر در اصفهان قابل مشاهده است.
نظر شما