دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
خسروی: وظیفه وزارت ارشاد حمایت از موسسات فعال در زمینه تدبر قرآن است

محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌ها معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه کارگروه نهضت فهم قرآن گفت: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از موسسات فعال در زمینه تدبر قرآن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین جلسه کارگروه نهضت فهم قرآن دوشنبه ٦ اردیبهشت‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌ها معاونت قرآن و عترت، اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نویسندگان و صاحبنظران این حوزه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌ها معاونت قرآن و عترت در این جلسه با اعلام خبر برگزاری همایش «تدبر قرآن» در چند ماه آینده، اظهار کرد: در راستای برگزاری این همایش کارگروه‌هایی تشکیل خواهد شد.
 
وی با اشاره به این‌که امروزه بیش از دو هزار و ٤٠٠ موسسه قرآنی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد فعال هستند، افزود: امروزه جای بحث تدبر قرآن خالی است. خوشبختانه استقبال نوجوانان برای حفظ خوب است، اما کار تدبر در قرآن نیاز به اندیشیدن دارد؛ تدبر بالاتر از فهم است.
 
خسروی گفت: برای این‌که بتوانیم در زمینه تدبر موفقیت حاصل کنیم، باید از افراد کارشناس کمک بگیریم و وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از موسسات فعال در زمینه تدبر قرآن است.
 
وی با بیان این‌که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به قرآن و انس به قرآن در جامعه ایرانی به شدت مطرح شد، اظهار کرد: امام (ره) انس به قرآن داشتند و به این امر توصیه می کردند. بنابراین در فضای مبارکی نسل جوان با قرآن آشنا شدند.
 
ضرورت مرحله‌بندی، موضوع‌بندی و مخاطب‌بندی برای آموزش
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی در ادامه این آیین گفت: نخستین قدم برای آموزش‌های همگانی فهم قرآن، تقسیم‌بندی و سیستماتیک کردن است. متاسفانه مقصد و مطلوب برای فعالیت‌ها نداریم. باید کلاس‌های آموزشی در سطوح مختلف ابتدایی، متوسطه، راهنمایی و دانشگاهی برگزار شود و روش‌ها ساده، روان و چند منظوره باشد.
 
وی افزود: همزمان باید معنای کلمات، برداشت از قرآن و موضوعات قرآن آموزش داده شود. مرحله‌بندی، موضوع‌بندی و مخاطب‌بندی برای آموزش ضروری است، درغیر این صورت درجا می‌زنیم.
 
لزوم تالیف کتاب برای معرفت‌افزایی
در ادامه این نشست اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: برای فهم قرآن باید شاکله‌های مختلفی داشته باشیم. در این راستا باید دبستان و دبیرستان‌های قرآنی ایجاد شود.
 
وی افزود: برای فعالیت‌های قرآنی باید سه مرحله آشنایی اولیه، فهم و تدبر قرآن و عمل به قرآن طی شود. برای به خرافه نرفتن باید معرفت‌افزایی کرد و کتاب و جزوه تهیه شود که کلیه این کارها می‌بایست به‌صورت واحد و سیستماتیک باشد.
 
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به این‌که باید ارتباط منطقی با مبلغان برقرار شود، ادامه داد: کارگروه باید بتواند راه‌های فهم بهتر و سریع‌تر قرآن را طراحی کرده و در اختیار موسسات قرآنی قرار دهد.
 
ایجاد حرکتی جدی در زمینه نهضت فهم قرآنی
مصطفی عباسی‌مقدم به‌عنوان دیگر سخنران نخستین جلسه کارگروه نهضت فهم قرآن عنوان کرد: قرآن مشوق ما در تدبر است. قرآن هیچ حد و مرزی برای تدبر قائل نشده است. تدبر دغدغه چندین ساله است. در سال‌های اخیر با رواج ترجمه‌های خوب، افراد کم سواد نیز به خواندن قرآن و تدبر در آن گرایش پیدا کرده‌اند.
 
مشاور پژوهشی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولتی‌ها و ارکان نظام باید با نگاه حمایتی و علمی، مشوق توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی باشند.
 
تولید راهکار مکتوب در زمینه تدبر در قرآن
در ادامه این نشست کوشا گفت: در زمینه تدبر در قرآن باید راهکار مکتوب عرضه کنیم و شیوه‌های آموزشی تدبر تدوین و برای افراد مستعد کلاس تشکیل شود. مفاهیم قرآن باید در سطح دبیرستانی‌ها، دانشجوها و بازاری‌ها بیان شود. ما باید به تناسب معلومات افراد، نیروهایی را تربیت کرده و آموزش دهیم.
 
منتقد و خادم قرآن درباره مساله تدبر در قرآن در فضای مجازی نیز اظهار کرد: باید با برنامه‌ریزی نسبت به فضای مجازی آیاتی را انتخاب کرده و آن‌ها را تبیین کنیم.
 
وی در ادامه به رابطه حدیث با تدبر قرآن اشاره کرد و افزود: گاهی احادیث می‌توانند سبب انحراف شوند، به دلیل این‌که حدیث‌نشناسی ممکن است قرآن را به حاشیه ببرد. فعالیت‌هایمان در زمینه فهم قرآن باید به‌روز بوده و تکرار مکررات نباشد. همچنین باید برای تدبر در قرآن، طبقه‌بندی آیات صورت گیرد.
 
لزوم تدوین محتوای آموزشی عمومی
مسعود وکیل، نویسنده نیز در این کارگروه گفت: باید محتوای آموزش عمومی را مشخص کنیم. یکی از مشکلات برای توسعه آموزش مفاهیم این است که تصور می‌شود فهم عمومی و اولیه قرآن منوط به خواندن ادبیات عرب است؛ تدبر پس از فهم اولیه است.
 
سیدمحمدرضا صفوی، نویسنده آثار قرآنی نیز به‌عنوان دیگر سخنران این نشست اظهار کرد: در مساجد پس از قرائت قرآن، ترجمه قرائت می‌شود، اما ترجمه‌ها برای عموم مردم گویا نیست. در این راستا ترجمه‌ای براساس المیزان انجام داده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها