گفتوگو با مولف کتاب «فاطمهشناسی» به مناسبت میلاد دخت پیامبر اسلام
حجتالاسلام موسوی: کلام حضرت محمد(ص) درباره اینکه حضرت فاطمه(س) میوه قلب اوست به تفسیر نیاز دارد
حجتالاسلام والمسلمین سید محمدصالح موسوی، کارشناس مذهبی و نویسنده حوزه دین که کتابی با نام «فاطمهشناسی؛ تحقیق و تحلیل امالائمه حضرت فاطمه (س)» نوشته است، گفت: گفتارهای حضرت محمد (ص) درباره حضرت فاطمه (س) نیازمند تفسیر است؛ به عبارتی این کلام نیز باید مانند قرآن تفسیر و کتابهایی درباره آنها نوشته شود.
حجتالاسلام موسوی، درباره ویژگیهای کتاب «فاطمهشناسی؛ تحقیق و تحلیل امالائمه حضرت فاطمه (س)» گفت: کتاب حاضر دارای چند ویژگی است که ممکن است در سایر کتابهای دیگر دیده نشود. در این اثر تلاش کردم تا به یک حوزه تحلیلی در زندگی حضرت فاطمه (س) دست پیدا کنم؛ حوزهای که در سایر کتابها کمتر به آن توجه شده است.
حضرت فاطمه (س) «میوه قلب» پیامبر اسلام
وی اظهار کرد: باید این نکته را تصریح کنم که احادیث و کلام ائمه اطهار به ویژه حضرت محمد (ص) نیازمند تفسیر است. همانگونه که برای سورههای قرآن تفاسیر گوناگونی نوشته شده است، کلام حضرت محمد (ص) درباره یگانه دخترش، حضرت زهرای اطهر (س) نیز نیازمند تفسیر است که تلاش کردم این موضوع را در کتاب خود محقق کنم.
این پژوهشگر حوزه دین با اشاره به این که حضرت پیامبر (ص)، حضرت فاطمه (س) را «میوه قلب» خود میداند، افزود: دختر همیشه پاره تن پدر است، اما نباید به ظاهر این کلام اکتفا کنیم بلکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که باطن این کلام اشاره به چیست.
وی با بیان این که کتاب «فاطمهشناسی؛ تحقیق و تحلیل امالائمه حضرت فاطمه (س)» در پی واکاوی بیانات حضرت پیامبر (ص) بوده است، گفت: این کتاب چهارمین کتاب در میان آثاری است که در حال تالیف برای اهلبیت (ع) هستم.
لغتها را ریشهشناسی کنیم
حجتالاسلام موسوی در پاسخ به پرسشی درباره تحلیلهای این کتاب و استنباطات شخصی و یا رجوع به منابع برای تحلیل اظهار کرد: برای تفسیر و بررسی درست کلام حضرت محمد (ص)، کتابهای شیعی، سنی و مسیحی را از نظر گذراندهام. همانطور که میدانید علم محدود به جهان اسلام نیست و بسیاری از محققان بسیاری ادیان نیز درباره مسائل مذهبی مسلمانان دست به تحقیق زدهاند. از پانزده تفسیر مانند «تفسیر سید قطب»، «تفسیر المیزان»، « تفسیر ابوالفتوح رازی»،«تفسیر تبیان شیخ طوسی» و ... استفاده کردهام.
وی امر «لغتشناسی» در تالیف کتابهای دینی را مهم ارزیابی کرد و افزود: تسلط به زبان و ادبیات عرب و همچنین ریشهشناسی لغت، میتواند تاثیر بسزایی در یک تالیف خوب و علمی داشته باشد. وقتی حضرت محمد (ص)، میفرمایند که «فاطمه میوه دل من» است، باید در اینجا لغت «میوه» را ریشهشناسی کرد.
کتابی برای مقابله با تهاجم فرهنگی
این پژوهشگر درباره جامعه هدف کتاب خود گفت: این کتاب در درجه اول برای تمام بانوان مسلمان در جهان اسلام نوشته شده است. در سال 1377 نخستین کتابم با عنوان «145 شهید کربلا» را نوشتم. البته معروف است که شهدای کربلا 72 تن است که این موضوع بحث مستوفایی را میخواهد. زمانی که دست به تالیف این کتاب زدم، دوران «تهاجم فرهنگی» بود و اعتقاد داشتم و دارم که دشمنان خدا و رسول خدا به دشمنی اکتفا نمیکنند و هر آنچه بتوانند برای تخریب اسلام و پیروان آن انجام میدهند که «داعش» نمونه بارز آن است.
وی ادامه داد: معتقدم که تمامی افراد با توجه به تواناییهای خود باید برای تداوم اسلام گام بردارند، نویسنده با نوشتن، ثروتمند، خطیب و ... بر حسب تواناییهایشان میتوانند برای تداوم راه اسلام گامهای موثر بردارند. کتاب «فاطمهشناسی؛ تحقیق و تحلیل امالائمه حضرت فاطمه (س)» نیز ایدهای بود که در سالهای تهاجم فرهنگی به ذهنم خطور کرد و آنرا برای بانوان جهان اسلام نوشتم. از ابتدا هم قصد نداشتم کتابی بنویسم که تنها به زندگینامه حضرت فاطمه (س) بپردازد. بلکه در نظر داشتم آوردهای جدید در اثر خودم داشته باشم، و الا نوشتن بسیاری از کتابهای مذهبی به زعم من، اسراف کاغذ است.
بررسی اقوال عیرمنطقی در کتابهای دینی
حجتالاسلام موسوی در پاسخ به پرسشی درباره چرخه معیوب کتابسازی در حوزه دین گفت: این پدیده دارای سه ضلع نویسنده، ناشر و خواننده است. ابتدا باید خود نویسنده هدف و انگیزه خود را از تالیف معین کند. نویسنده باید به این موضوع داشته باشد که آیا با نوشته خود میتواند آوردهای جدید به بازار کتاب بیاورد؟ به خاطر دارم نویسندهای کتاب خود را نزد مرحوم آیتالله مرعشی نجفی برده بود، مرحوم مرعشی نجفی پس از ملاحظه کتاب فرموده بودند که آنها که در کتاب هستند همه تکرار است، خودت چه نوشتی.
وی ادامه داد: اقوال عیرمنطقی در کتابهای دینی نیز از جمله مباحث مورد مناقشه در تالیف کتاب است که میتواند مضر و باعث گمراهی خوانندگان شود. خوانندگان نیز اگر کتابی با نوشته تکراری را ملاحظه کردند نباید سکوت کنند. امام خمینی (ره) در «کشفالاسرار» از قول ابنسنیا نوشته است که «کسی که چیزی را بیدلیل باور کند، از طبیعیات انسانیت بیرون رفته است.»
نظرات