گزارش «ایبنا» از افتتاحیه نمایشگاه تصویرگری هزار و یک شب/2
بوذری: «هزار و یکشب» خلاقیت بصری تصویرگران را شکوفا میکند
علی بوذری، دبیر نمایشگاه تصویرگری «هزار و یکشب» در آیین گشایش این نمایشگاه گفت که تاکنون متنهای کممایهای به هنرمندان برای تصویرسازی ارائه میشد که دست هنرمندان را برای ارائه کار خلاقه میبست، اما «هزار و یکشب» خلاقیت بصری تصویرگران را شکوفا میکند.
علی بوذری در این مراسم گفت: بهانه برپایی این نمایشگاه و هماندیشی که چندی پیش برگزار شد، صدوهفتادمین سالگرد ترجمه «هزار و یکشب» از عربی به فارسی بود. در واقع ایده اصلی برپایی برنامههایی فرهنگی برای این مناسبت را مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران مطرح کرد.
وی افزود: سال 2004 مصادف بود با سیصدمین سال ترجمه «هزار و یکشب» از زبان عربی به فرانسه. سازمان یونسکو آن سال را با نام سال «هزار و یکشب» نامگذاری کرد و جشنهای و همایشهای بسیاری به این مناسبت در سراسر جهان برگزار شد، اما سهم ما ایرانیان از این اتفاق مهم فرهنگی بسیار ناچیز بود و بهجز دو نشریه «فرهنگ مردم» و «زندهرود» دیگر هیچ نهادی توجهی به «هزار و یکشب» نکرد. برای جبران این بیتوجهی مناسبت یکصدوهفتادمین سالگرد ترجمه این متن را بهانهای برای بزرگداشت آن قرار دادیم.
بوذری ادامه داد: یکی از چالشهای تصویرگری امروز ایران بیتوجهی به متن و مخاطب است. در این زمینه مهمترین مسالهای که مورد غفلت قرار گرفته «روایتگری» است. ما بارها شاهد تصاویر زیبایی بدون روایتگری بودهایم. به همین دلیل ما متن پر رمز و راز «هزار و یکشب» را به هنرمندان پیشنهاد داده و بیان کردیم که برای رعایت امر روایتگری حتما سه فِرِم کار ارائه کنند.
دبیر نمایشگاه تصویرگری «هزار و یکشب» همچنین به دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اهداف از برپایی این اتفاق فرهنگی معرفی تصویرگران جوان خلاق به جامعه هنری کشور است. «هزار و یکشب» با توجه به رمز و راز خود و حجم عظیم داستانهای جذاب میدان این خلاقیت را برای هنرمندان فراهم میکند، تاکنون بیشتر متنهایی که به تصویرگران برای کار تصویرسازی ارائه میشدند، بیمایه و یا کممایه بودند.
بوذری اضافه کرد: بزرگترین چالش ما برای برپایی این نمایشگاه این بود که بسیاری از دوستان تصویرگر «هزار و یکشب» را مطالعه نکرده بودند. به همین دلیل ما سه داستان از این متن را به عنوان نمونه معرفی کرده و فایل pdf این داستانها را نیز در اختیار هنرمندان قرار دادیم. چالش دوم منابع بصری بود. ما کمتر عادت داریم برای شروع کاری جستوجویی بصری داشته باشیم. با این اوصاف گروه برگزار کننده این نمایشگاه توانست با ایجاد گروههای تلگرامی منابع بصری خوبی را در اختیار هنرمندان قرار دهد و این منابع انگیزهها تصویرگری را برای آنها فراهم میکرد.
بوذری با اشاره به تیم داوری و انتخاب آثار نمایشگاه تصویرگری «هزار و یکشب» گفت: پس از گذشت دو ماه و نیم از انتشار فراخوان، 250 هنرمند، هرکدام با سه اثر، به دعوت ما پاسخ مثبت دادند. در روز 12 دی (1394) جلسه هیات انتخاب با حضور هدی حدادی، امیر شعبانی پور و نیره تقوی، برگزار شد. همچنین از 15 هنرمند پیشکسوت نیز دعوت کردیم تا آثار خود را برای این نمایشگاه بفرستند. به طورکل 300 اثر به نمایشگاه راه پیدا کرده و در مدت برپایی در معرض دید مخاطبان قرار میگیرند.
دبیر نمایشگاه تصویرگری «هزار و یکشب» افزود: یکشنبه 16 اسفند نیز داوری نهایی آثار برای اعلام نفرات برگزیده با حضور اولریش مارزولف، مهرداد زمانی، علیاکبر صادقی، هدی حدادی و مانلی منوچهری برگزار شد. این نمایشگاه و جشنواره، نخستین برنامهای بود که در هیات داوران آن یک قصهشناس خبره، یعنی آقای مارزولف حضور داشت و این نشاندهنده توجه جدی این جشنواره به موضوع روایتگری بود. پروفسور مارزولف یکی از مولفان دایرةالمعارف «هزار و یکشب» است، بنابراین به راحتی هرچه تمامتر توانست مساله روایتگری آثار هنرمندان حاضر در این نمایشگاه را مورد سنجش قرار دهد.
بوذری همچنین به برپایی نمایشگاه تصویرگری «هزار و یکشب» در کشورهای دیگر نیز اشاره کرد و گفت: هماکنون مشغول رایزنی برای برپایی این نمایشگاه در کشورهایی چون اتریش، برزیل و ایتالیا هستیم تا بتوانیم آثار هنرمندان ایرانی را در سطح جهان مطرح کنیم.
در این مراسم همچنین برگزیدههای نمایشگاه تصویرگری هزار و یکشب به این شرح اعلام شدند:
برگزیده اول: علی فلاح کردی برای تصویرسازی حکایت «عبدالله فاضل و برادرانش»
برگزیده دوم: حمیده خسرویان برای تصویرسازی «سندباد بحری»
برگزیده سوم: نرگس محمدی برای تصویرسازی «حکایت اسب آبنوس»
نظر شما