همچنین مجتبی حسینی، رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک، لیلا نعمتی انارکی، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی، جعفر مهراد، چهره ماندگار علمی کشور و پیشکسوت رشته علم اطلاعات و دانششناسی (کتابداری)، سعید رضایی شریفآبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاعرسانی، حجتالاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزههای علمیه کشور، حجتالاسلام سید محمدعلی آل هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش از دیگر حاضران در این نشست بودند.
در آغاز این جلسه حجتالاسلام سیدمحمدعلی آلهاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش به ارائه گزارشی از وضعیت کتاب، کتابخانهها و کتابخوانی در سازمانهای مربوطه پرداختند.
بر اساس این گزارش، پیوند این دو مجموعه به مجمع کتابخانههای بزرگ کشور انجام شد، در حال حاضر ارتش جمهوری اسلامی ایران مجهز به 335 باب کتابخانه، با هدف خدماترسانی به کارکنان ارتش و خانوادههای آنان است؛ از این میان 212 باب کتابخانه در سطح نیروی زمینی، 41 باب کتابخانه در سطح قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء، 32 باب کتابخانه در سطح نیروی هوایی، 38 باب کتابخانه در سطح نیروی دریایی، 11 باب کتابخانه در سطح ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و یک باب کتابخانه در مرکز آموزش سازمان عقیدتی سیاسی فعال است.
علاوه براین، شهرکهای سازمانی به 113 کتابخانه، بخشهای اداری به 191 کتابخانه مجهز و 31 کتابخانه نیز ویژه سربازان در پادگانها مشغول به فعالیت هستند؛ مجموع منابع موجود در این کتابخانهها نیز 601 هزار و 100 عنوان کتاب چاپی، در یک میلیون و 153 هزار و 780 نسخه است؛ این منابع به ترتیب فراوانی حوزههای مختلف دین، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، فناوری و علوم کاربردی، فلسفه و روانشناسی، علوم طبیعی، ادبیات، هنر و زبان را دربر میگیرد. همچنین، برگزاری سالانه یک الی 5 مسابقه کتابخوانی در هر یگان، از برنامههایی است که بهمنظور ترویج کتابخوانی در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام میشود.
حمیدرضا کفاش نیز با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانههای مربوط به وزارت آموزشوپرورش و سازمانهای متبوع، گفت: در حال حاضر 105 هزار مدرسه در کشور دایر است، که از این میان 69 هزار و 712 مدرسه مجهز به کتابخانه میباشد. 35 هزار و 712 کتابخانه بهصورت آموزشگاهی و با حداقل 2 هزار جلد کتاب، توسط مربی پرورشی مدارس اداره میشود. این کتابخانهها عموماً در سطح دورههای متوسطه فعال هستند. 33 هزار و 919 کتابخانه نیز بهصورت کلاسی، با تمرکز بر دوره ابتدایی، دایر است. کتابخانههای کلاسی، محدود به قفسهای از کتاب در کلاس هستند، که اداره آن بر عهده آموزگار است. مجموع منابع موجود در کتابخانههای مدارس، 104 میلیون و 96 هزار و 730 نسخه کتاب است.
وی افزود: علاوه بر این، در کنار واحدهای آموزشگاهی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدیریت قریب به یک هزار کتابخانه تخصصی کودک را در سراسر کشور بر عهده دارد؛ همچنین، 650 دارالقرآن دارای کتابخانههای تخصصی در حوزه علوم قرآنی، 64 مرکز مشاوره دارای کتابخانههای تخصصی در حوزه روانشناسی و مشاوره، هزار و 183 کانون فرهنگی تربیتی برای گذران اوقات فراغت دانشآموزان و 318 اردوگاه فرهنگی تربیتی در سراسر کشور مجهز به کتابخانه است. همچنین 50 کتابخانه ستادی و استانی و 33 کتابخانه سازمان دانشآموزی نیز مشغول به فعالیت هستند. کسری نیروی کتابدار در مدارس توسط انجمن کتابیاران، متشکل از دانشآموزان علاقهمند و تحت نظر مربی پرورشی مدرسه جبران میشود. در حال حاضر تعداد 121 هزار و 951 دانشآموز در این انجمن فعالیت میکنند.
بر اساس آمار ارائهشده، در حال حاضر 4 ناشر بهطور رسمی در وزارت آموزشوپرورش مشغول فعالیت هستند. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه کودک و نوجوان، انتشارات پیوند، وابسته به سازمان انجمن اولیاء و مربیان در حوزه آموزش خانواده، انتشارات مدرسه، وابسته به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش در حوزه کودک و نوجوان و برنامه درسی، انتشارات تربیت، وابسته به معاونت پرورشی در حوزه تولید کتابهای تربیتی برای مربیان.
با توجه به گزارشهای ارائهشده و حجم گسترده فعالیت فرهنگی در دو مجموعه مذکور، عضویت ارتش جمهوری اسلامی ایران در مجمع کتابخانههای عمومی کشور، با اکثریت آراء به تصویب رسید. در گام بعد پیشنهادهایی بهمنظور تقویت این دو مجموعه ارائه شد. ضرورت آموزش نیروی انسانی، تجهیز کتابخانهها به نرمافزار مدیریتی مناسب، پیشنهاد و رایزنی در خصوص طرح سرباز- کتابدار، ایجاد ساختار سازمانی و تشکیلات سطحبندی کتابخانهها، آسیبشناسی نقاط قوت و نقاط قابلبهبود کتابخانههای آموزشگاهی، سادهسازی علم برای دانشآموزان و هدایت مسیر آموزش در مدارس به سمت پژوهشمحوری برخی از موارد مطرحشده در این نشست بود.
در ادامه این نشست، با توجه به مصوبات جلسات پیشین مبنی بر راهاندازی 4 کارگروه تخصصی «نظام هماهنگ ارتباطی میان کتابخانههای کشور»، «روابط و همکاریهای بینالملل»، «آموزش و همایش» و «ترویج کتابخوانی»، از هر یک از اعضاء بهمنظور فعالیت در کارگروههای مذکور، نظرسنجی شد.
تشکیل همایش دستگاههای عضو مکتب با مجموعه متناظر کشوری، بهمنظور ایجاد انسجام ملی در حوزه کتابخانهها، همچنین حضور نمایندگانی از دیگر نهادهای دولتی و عمومی از جمله سپاه و بسیج و دیگر دستگاههای مرتبط در جلسات آتی مکتب به تصویب رسید.
نظر شما