یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
اطلاعات اساسی مورد نیاز درباره کودکان استثنایی در یک کتاب گردآوری شد

«مبانی آموزش و پرورش کودکان استثنایی» منتشر شد. هدف نویسندگان از نگارش کتاب گردآوری اطلاعات اساسی مورد نیاز در یک منبع به منظور درک و فهم دانش‌آموزان استثنایی است. در این راه سعی شده اطلاعات فشرده اما کاملی در حد امکان ارایه شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «مبانی آموزش و پرورش کودکان استثنایی» نوشته مارکارت جی ورتز، ریچارد ا. کالاتا و جیمز آر. تامپکینز با ترجمه پرویز شریفی درآمدی، سیمین رونقی و زهرا صفر یزدی از سوی نشر دانژه منتشر شده است.

هدف نویسندگان از نگارش این کتاب گردآوری اطلاعات اساسی مورد نیاز در یک منبع به منظور درک و فهم دانش‌آموزان استثنایی است. در این راه سعی شده اطلاعات فشرده، اما کاملی در حد امکان ارایه شود. به گفته مولفان در ویرایش سوم کتاب با اضافه کردن چندین فصل اطلاعات به روز شده است.

در این ویرایش، اطلاعات ارایه‌ شده‌ پیشین با توجه به دادخواهی جدید، تغییر داده شده و فصلی به عنوان «درخودماندگی» اضافه شده است. در هر فصل بخشی با عنوان یک موقعیت و سوالاتی درباره آن چه شما به عنوان معلم یا فرد مرتبط دیگر ممکن است از دانش‌آموزان استثنایی بپرسید، (شما چه کار می‌کنید؟) افزوده‌ شده است.
 
در فصل نخست مسایل اساسی بسیاری در آموزش ویژه مطرح می‌شود. این فصل شامل قوانینی است که بیشترین تاثیر را بر مدرسه و روش‌های آموزشی آن می‌گذارد. افزون بر این، در این فصل دانش‌آموزی که به طور ویژه‌ای به آموزش نیاز دارد، تعریف شده و هم‌چنین اطلاعات جمعیت‌شناسی مرتبط با او آمده و تاریخچه‌ مختصری از آموزش و پرورش استثنایی نیز مطرح شده است. همچنین معیارهای حرفه‌ای که مربیان استثنایی را در برخورد بهتر با تجربیات آموزش آماده می‌سازد، در حد امکان مورد تاکید قرار داده‌ شده است. 
 
فصل‌های 2 تا 12 هماهنگ و آسان ارایه شده است. نویسندگان در هر فصل ساختار مشابهی به کار برده‌اند. هر فصل با تعریف مقوله‌ای از کودکان معلول مورد بحث، آغاز می‌شود و همان‌طور که دیده می‌شود، تعریف هر یک از مقوله‌های کودکان استثنایی ممکن است آن طور که به نظر می‌رسد چندان ساده نباشد.

هر فصل بخشی با عنوان «میزان شیوع» دارد که به مخاطب در درک این که به دانش‌آموزان چگونه برچسب زده می‌شود، کمک می‌کند. همچنین در هر فصلی بخشی وجود دارد که مشخص می‌کند یک دانش‌آموز واجد شرایط آموزش ویژه چگونه تشخیص داده می‌شود. در بخش بعدی هر فصل نیز، فرآیندهای تشخیص و شناسایی دانش‌آموزان ارجاعی یا در «آستانه‌ی خطر» توضیح داده شده است.
 
بر اساس این گزارش، در هر فصل، بخشی با عنوان «مسایل یا موضوعات مهم» وجود دارد که عمدتاً به بررسی نگرانی‌های دانش‌آموزان، معلمان، والدین و سایر متخصصانی که با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کار می‌کنند، می‌پردازد. هدف این بخش‌ها حساس کردن مخاطب به مهم‌ترین مسایلی است که رودرروی فراهم‌کنندگان خدمات ویژه به دانش‌آموزان با نیازهای خاص و خانواده‌های آن‌ها قرار دارد.
 
هر فصل فهرستی از عناوین و اصطلاحات را دربردارد. این عناوین و اصطلاحات در جای متن هر فصل با قلم سیاه مشخص شده و هر یک از آن‌ها مورد تعریف و توضیح قرار گرفته است. این فهرست به طور برجسته به شما یک دانش اساسی در ارتباط با واژه‌ها و اصطلاحات ارایه می‌دهد و فرآیند بارش مغزی در شما به راه می‌اندازد.

بخش پایانی هر فصل منابع و فضاهایی را که به مخاطب اطلاعات بیشتری می‌دهد، فراهم می‌سازد. در هر فصل مولفان، فهرستی از ترمیم‌کننده‌ها و اصلاح‌کننده‌ها در همه جنبه‌های زندگی اشخاص با ناتوانی ارایه داده‌اند. همچنین فهرستی از متخصصان، جملات و خبرنامه‌های مورد استفاده که حاوی اطلاعات مفیدی درباره‌ی معلولیت و ناتوانی هستند، ارایه داده شده است. این فهرست در پایان هر فصل موجود است.

منابعی که در پایان هر فصل آمده است، نمونه‌های تحقیق و مطالعه را برای هر حیطه امکان‌پذیر می‌سازد. هدف کلی این بوده است که مطالب پیچیده و بیشتر متناقض را به گونه‌ای بیان کنیم که خواننده‌ مبتدی به آسانی بتواند آن‌ها را درک کند. 

چاپ دوم از ویراست سوم کتاب «مبانی آموزش و پرورش کودکان استثنایی» با شمارگان هزار و 100 نسخه در 600 صفحه به بهای 36 هزار تومان به همت نشر دانژه روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها