در این فصل، پس از ارائه تعریفهایی از مدیریت، مباحثی در ارتباط با تاریخچه مدیریت در تمدنهای مختلف از جمله مصر، یونان و ایران مطرح شده است و پس از آن به مباحثی همچون وظایف مدیر و طبقهبندی مدیران و انواع مهارتهای مدیریتی پرداخته شده است.
در فصل دوم کتاب، وظایف و نقشهای مدیر به تفصیل معرفی و شرح داده شدهاند. در این فصل، به لحاظ اهمیت و گستردگی مباحثی مانند سازماندهی و بودجهبندی با تفصیل بیشتری ارائه شدهاند.
در این فصل علاوه بر مطالب مربوط به کلیت وظایف اصلی مدیر، مباحثی مانند ساختار سازمانی و انواع آن، ساختار سازمانی کتابخانهها، ساختارهای آینده کتابخانه، انواع روشهای بودجهبندی و منابع درآمدزایی کتابخانه بحث و بررسی شدهاند.
در فصل سوم کتاب، سیر تاریخی مدیریت کتابخانهها از آغاز قرن بیستم تا امروز بررسی شده است. در پایان این فصل نیز مباحثی مانند نظریهپردازان مدیریت کتابخانهها و برنامههای ایفلا در مدیریت کتابخانهها مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
در فصل چهارم کتاب، سازمان و تشکیلات کتابخانهها، در فصل پنجم، خدمات و فعالیتهای یک کتابخانه، در فصل ششم، فناوریهای نوین و اداره کتابخانه، بحث و بررسی شدهاند. همچنین در فصل هفتم، ارزیابی عملکرد و بهرهوری در کتابخانه تعریف و تشریح شده است.
در پایان کتاب، سه ضمیمه پیوست شده است. پیوست نخست شامل اهم مکاتب مدیریت است. پیوست دوم بخشنامهای است که به تمام دستگاههای اجرایی مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ارسال شده و دستورالعمل اجرایی ارزیابی عملکرد کارمندان است. پیوست سوم شامل فرمهای ارزیابی عملکرد مدیران و کارمندان است که مدیران کتابخانهها میتوانند از آنها برای ارزیابی و سنجش عملکرد کتابداران استفاده کنند.
چاپ نخست کتاب «مدیریت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی» اثر دکتر عبدالحسین فرجپهلو و مژگان قاسمی در 255 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه، به بهای 90 هزار ریال از سوی نشر سمت منتشر شده است.
نظر شما