شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
رونمایی از کتاب «تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشيد تا رم»/ پیکره‌ای برای صلح و سمبل بانويي وفادار و سوگ‌وار

کارلو چرتی در مراسم رونمايي از كتاب «پيكره‌اي براي صلح: تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشيد تا رم» گفت: تنديسي كه در تخت جمشيد يافت شده ارتباط بسيار نزديكي با آثار روميان داشته است و نشان مي‌دهد كه دوران گذشته ارتباط تمدن‌هاي حوزه مديترانه با ايران زياد بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ كارلو چرتي، كاردار فرهنگي سفارت ايتاليا در تهران در حاشيه مراسم رونمايي از كتاب «پيكره‌اي براي صلح: تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشيد تا رم» که چهارشنبه (دوم دی‌ماه) در موزه ملی ایران (تالار نمایشگاه تندیس‌های پنلوپه) برگزار شد، در جمع حاضران و نويسندگان اين كتاب سخنراني كرد. وي درباره اين نمايشگاه گفت: زماني كه وارد موزه ملي ايران شدم احساس كردم وارد خانه دوم خود شده‌ام. اين همكاري ميان موزه پرادا ايتاليا، واتيكان و موزه ملي ايران همكاري خوبي است كه راه را براي تعاملات بيشتر ميان ايران و ايتاليا باز كرد.

وی افزود: نمايشگاهي كه در ميلان برگزار شد، نخستین نمايشگاهي بود كه در موزه جديد اين شهر برگزار مي‌شد. زماني كه تنديس پنلوپه به ايتاليا آمد تا در موره ميلان نمايش داده شود وزير فرهنگ ايتاليا از تمام وزراي فرهنگ جهان دعوت كرده بود و به همين دليل نمايش اين تنديس يك خبر در سطح جهاني شد و مهم‌ترين نكته آن اين بود كه تنديسي كه در تخت جمشيد يافت شده ارتباط بسيار نزديكي با آثار روميان داشته است و نشان مي‌دهد كه دوران گذشته ارتباط تمدن‌هاي حوزه مديترانه با ايران زياد بوده است.

كاردار فرهنگي سفارت ايتاليا در تهران ادامه داد: موزه پرادا بيشتر شامل بخش هنر معاصر است تا باستان، ولي چون مدير اين بنياد و موزه علاقه‌ بسیاری به فرهنگ باستان و كلاسيك دارد، زماني كه ستيس باستان‌شناس بزگ ايتاليا خواست كه رابطه ميان هنر كلاسيك و معاصر را به نمايش بكشد از وي استقبال شد.

وی افزود: سه سال پيش بود كه وي با من تماس گرفت و از من خواست شرايط را به گونه‌اي فراهم كنم كه تنديس پنلوپه ايران براي رونمايي و نمايش در كنار ديگر خواهرانش راهي ايتاليا شود ولي من به او گفتم كه اصلا چنين چيزي امكان ندارد و ستيس گفت كه من خودم به ايران مي‌آيم. زماني كه در آن جلسه به مسائلي مانند شباهت پنلوپه در ايران و ايتاليا اشاره شد.

چرتي در ادامه سخنانش اظهار کرد: ايتاليا به دنبال آن است كه دوباره روابطش با ايران را زنده كند و اين مي‌تواند يك پيوند مهم ميان ايران و ايتاليا باشد. به خاطر دارم زماني كه حجت وزير فرهنگ بود، جلسه‌اي ميان وي و ستيس برگزار شد. با اين كه در اين جلسه صحبت سياسي مطرح نشد زماني كه ستيس افكارش را مطرح كرد حجت به گونه‌اي درباره همكاري پاسخ داد كه هم معناي بله مي‌داد و هم معناي خير اما خوشبختانه اين نمايشگاه برگزار شد.

كاردار فرهنگي سفارت ايتاليا در پايان صحبت‌هايش گفت: اين اولين همكاري فرهنگي ميان ايران و ايتاليا بوده است و ما قصد داريم در آينده هم نمايشگاهي در موزه گلستان درباره آئين ميترايي برگزار كنيم.

كتابخانه موزه ملي مظلوم واقع شده است
همچنين از ديگر نكات جالب كه در اين مراسم به آن اشاره شد ضعف كتابخانه موزه ملي ايران بود.  نوكنده جبرئيل مدير موزه ملی ایران در اين باره گفت: متاسفانه كتابخانه ما در حد و شان موزه ملي ايران نيست و ما براي آن كه بتوانيم اين كتابخانه را به روز كنيم به ٥٠ مليون تومان اعتبار نياز داريم.

وی افزود: بيشتر كتاب‌هايي كه هم اكنون در اختيار داريم كتاب‌هايي است كه دريافت كرده‌ايم نه اين كه خريده باشيم. اين كتابخانه پدر باستان‌شناسي ايران بوده و خواهد ماند. ما قصد داريم تا در آينده مجله‌اي هم در اين زمينه راه‌اندازي كنيم و كتابخانه را هم ديجيتالی كنيم تا بتوانيم به جايگاه اصلي خود بازگرديم.

نوکنده ادامه داد: كتابخانه ما قدمت زيادي دارد ولي متاسفانه مظلوم واقع شده است.
همچنين همزمان با رونمايي از كتاب «پيكره‌اي براي صلح: تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشيد تا رم» از كتابخانه موزه ملي هم بازديد شد و ازكارلو چرتي و شاهرخ رزمجو از سوی موزه ملي ايران تقدير به عمل آمد.



پنلوپه؛ سمبل بانويي وفادار و سوگ‌وار در هنر يونان باستان
تنديسي كه دو هزار و پانصد سال پيش توسط هئيتي‌ها براي مذاكرات صلح به شاه هخامنشي ارسال شده بود نه تنها در زمان خودش بلكه پس از سال‌هاي طولاني باعث ايجاد همكاري ميان ايران و تمدن‌هاي حوزه مديترانه از جمله ايتاليا شد.

تنديس پنلوپه، تنديسي است كه سه كپي ديگر از وي ساخته شده است. اين پيكره متعلق به شخصيت اسطوره يوناني است به نام پنلوپه، كه داستان آن را هومر در كتاب اوديسه در سده هشتم پيش از ميلاد روايت كرده است. همسر اوديسه (اوليس) فرمانرواي ايسكاست زماني كه همسرش براي جنگ به تروا رفت و به مدت ٢٠ سال از وي بي خبر بود و تصور مي‌كرد كه وي كشته شده است و به همين دليل تمام خواستگاران خود را رد كرد و بهانه‌ وي در اين ٢٠ سال بافت كفن براي شوهر و پدر شوهرش بود كه هيچ گاه به پايان نمي‌رسيد . اما سرانجام اوديسه از جنگ بازگشت و عشق و وفاداري پنلوپه تبديل به سمبل بانويي وفادار و سوگ‌وار در هنر يونان باستان شد.

تنديس به نمايش در آمده، پنلوپه اندوهگيني را نشان مي‌دهد كه روي چهار پايه نشسته، سر را به دستش تكيه داده و در انتظار شوهرش اوديسه است. مجسمه پنلوپه كه نماد وفاداري يك زن به همسرش است در حفاری‌هاي خزانه تخت جمشيد يافت شد. اين مجسمه بدون سر، مچ پا و بازو است و به بانوي سوگوار معروف است. سبك ساخت مجسمه به سبك كلاسيك يونان است و تاريخ ساخت آن به ٤٥٠ پيش از ميلاد باز مي‌گردد اين مجسمه اوج هنر پيكره تراشي را نشان مي‌دهد.
پنلوپه ايران به همراه سه خواهرش كه هر كدام از آن‌ها در زمان‌هاي مختلف ساخته شده است و در موزه‌هاي ميلان، واتيكان و موزه ملي ايران نگهداري مي‌شود . اين مجسمه‌ها به مدت ٤ ماه در ميلان و ٤ ماه در موزه ايران باستان به نمايش در آمده است. بازديد از اين مجسمه‌ها هم اكنون رايگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها