گزارشی از «جشنواره نکوداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران فناوران و مولفان برتر دانشگاه پیامنور»
ربیعی: «علم سالاری» در دانشگاه پیامنور تقویت شود/ برترینهای حوزه پژوهش دانشگاه پیامنور معرفی شدند
علی ربیعی، وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی در آیین اختتامیه «جشنواره نکوداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران فناوران و مولفان برتر دانشگاه پیامنور» با اشاره به اهمیت پژوهش گفت: باید ذهنیتها درباره دانشگاه پیام نور تغییر کند و «علمسالاری» تقویت شود. در این آیین برترینهای حوزه پژوهش دانشگاه پیامنور معرفی شدند.
ربیعی گفت: پیش از فعالیت در عرصه اجرا در دانشگاه به مقوله پژوهش اشتغال داشتم و در حال حاضر نیز از مسائل دانشگاه جدا نیستم. امروزه میزان بیکاری بهویژه بین فارغالتحصیلان دختر بسیار زیاد است. براساس مطالعات صورت گرفته در برخی استانهای کشور بین رستههای شغلی و رشته دانشآموختگان ارتباط اندکی وجود دارد به عبارتدیگر بین اشتغال و تحصیلات چندان هماهنگی وجود ندارد.
وی افزود: درباره وجود فاصله بین نیازهای شغلی و تربیت دانشآموختگی کسی مقصر نیست. عرضه به سوی کارهای حجمی حرکت کرده است از سوی دیگر شکاف ذهنی دانشجویان درباره واقعیتهای بازار کار دیگر دلایل این اتفاق است.
ربیعی ادامه داد: برای هر یک درصد از هشت درصد رشد اقتصادی به 100 هزار میلیارد تومان پول نیاز است البته این پول وجود ندارد. کارشناسان معتقدند برای تأمین این بودجه باید بهروری به ویژه بهروری نیروی انسانی مورد تأکید قرار گیرد؛ نکتهای که در دانشگاهها محقق میشود. بهرهوری برای تامین بودجه رشد اقتصادی میتواند بهعنوان یک موضوع پژوهش مورد بررسی قرار گیرد.
وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: آموزش مهارت در دانشگاهها مورد غفلت قرار گرفته است. در دوران ابتدایی فعالیت دانشگاه پیامنور همبستگی بین صنعت و پاسخگویی به نیازهای افراد شاغل و به اصطلاح در متن بازار اما آموزش ندیده زیاد بود که باید به آن دوران بازگردیم. دانشگاه باید به صنعت، جایی که تقاضای کار وجود دارد نزدیک شود.
ربیعی گفت: براساس مطالعات موردی بخش اعظم پژوهش بر تولید اطلاعات و پردازش دادهها تمرکز داشتهاند تا تولید دانش. باید پژوهش به تولید ثروت بینجامد و شرکتهای دانش بنیان که آینده ما هستند بر پژوهش استوار باشند.
وی افزود: در صورتی که جایگاه تنوع و خلاقیت تقویت شود رویکرد ما نسبت به دانشجو تغییر خواهد کرد. چهار حوزه شامل نوآوری، علم و تکنولوژی، کارآفرینی و توسعه کسب و کار در امر پژوهش قابل تعریف است؛ چنانچه این چهار مقوله تقویت شوند میتوانیم دانشگاهی مرتبط با رشد و توسعه کشور داشته باشیم.
این عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور ادامه داد: با توجه به ظرفیتهای پیامنور این دانشگاه باید بیش از پیش در جامعه مطرح شود. باید ذهنیتها نسبت به این دانشگاه تغییر کند بنابراین باید از خودمان شروع کنیم و به «علم سالاری» توجه داشته باشیم. کسی نباید بگوید که فلان کس در دانشگاه پیام نور ظرف 48 ساعت به درجه هیات علمی رسیده است.
ربیعی گفت: در دانشگاه پیام نور شاهد گسترش نامتناسب بودهایم که نتیجه رقابت با دانشگاهی دیگر است. مناسبات داخلی دانشگاه باید براساس دانش محوری بنا نهاده شود. باید وجه تمایز دانشگاه پیام نور یعنی آموزش مجازی و آموزش از راه دور را حفظ و دانشگاه را با آرامش اداره کنیم.
برترینهای حوزه پژوهش دانشگاه پیامنور
دکتر علی ربیعی، دانشیار رشته مدیریت دانشگاه پیام نور
دکتر عبدالکریم زارع، دانشیار رشته شیمی و جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا در رشته شیمی براساس گزارش آی اس آی
دکتر فرهاد خداداد کاشی در رشته اقتصاد
دکتر مجید صفارینیا، دانشیار رشته روانشناسی
دکتر علی معصومی و اسماعیل وصالی، دانشیاران رشته شیمی در حوزه علوم پایه
پژوهشگران شایسته تقدیر
دکتر سیدسعید آیت، دانشیار رشته فناوری اطلاعات در حوزه فنی و مهندسی
محسن فرشادفر، دانشیار رشته علوم کشاورزی در حوزه علوم کشاورزی و محیط زیست
دکتر زهرا برزگر مروستی، استادیار رشته معماری در حوزه هنر و معماری
دکتر حسن علیزاده، استادیار رشته زمینشناسی بهعنوان کارآفرین برتر
دکتر فرناز نصیرزاده، دانشیار رشته مهندسی مدیریت اجرایی در زمینه ارتباط با صنعت و جامعه
دکتر مهدی دادمهر، استادیار رشته بیوتکنولوژی در بخش مخترع و نوآوری
دکتر علیاکبر ملکیراد، استادیار رشته زیستشناسی بهعنوان موسس برتر شرکت دانش بنیان
هادی غفاری، در بخش نشریه علمی و پژوهشی برتر رشد و توسعه اقتصادی.
پژوهشگر برتر در بخش دانشجویی
کمیل بوستانی، دانشجوی دکترا فیزیک
مرتضی خاقانی، دانشجوی کارشناسی رشته مکانیک
حسین حافظی، دانشآموخته دکترا رشته آموزش از راه دور
کارمند پژوهشگر برتر
فاطمه عیدی قلعه قاضی، استان هرمزگان
هادی منجیری از استان مازندران
نظر شما