فراخوان مقاله برای شماره هفدهم «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» منتشر شد.
در ایران به نظر برخی هنوز دانشگاه سنگر مقاومت در برابر نوآوریهاست و تحولات مهم حوزههای مختلف علوم انسانی و صنایع بیرون از نظام دانشگاهی رخ میدهند، ضمن اینکه سالهای گذشته نظام دانشگاهی ضعیفتر نیز شده است.
علاوه بر این عدم ارتباط مناسب بین نظام دانشگاهی و جامعه باعث شده است که دانشگاه به راهی برود و جامعه به راهی دیگر. این فاصله در علوم انسانی و به خصوص ادبیات به مراتب بیشتر است.
نظام دانشگاهی در رشتههای ادبی چنان که از تحقیقات دانشگاهی پیداست - اگر از استثناهای مهم بگذاریم - هم به ادبیات معاصر کمتوجه است و هم نگاهش به ادبیات بیشتر نگاهی مکانیکی است. حتی در رشتههایی که به نحوی به نظریههای معاصر توجهی دیده میشود از نظریه همچون قالبها و شاخصهای اندازهگیری و به شکل تجویزی استفاده میشود و به جان و روح ادبیات بیتوجه است.
در یک دهه اخیر ادبیات کودک در نظام دانشگاهی تا حدودی مورد توجه واقع شده است و پس از اینکه دانشگاه شیراز این رشته را تأسیس کرد، در سالهای بعد دانشگاههای دیگری در شهرهای دیگری به تأسیس این رشته پرداختهاند.
دانشگاه شیراز فعالترین دانشگاه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که علاوه بر تأسیس این رشته و آموزش دانشگاهی آن برگزاری کنفرانسهای متعدد، تأسیس کتابخانه تخصصی، تأسیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و تأسیس نخستین مجله علمی پژوهشی و دانشگاهی در این حوزه نیز در کارنامهاش قرار دارد.
با گذشت چند سال از تأسیس این رشته در دانشگاههای مختلف تعدادی از فارغالتحصیلان این رشتهها امروزه از فعالان ادبیات کودک ایران هستند و بخشی از محتوای نظری این حوزه با مشارکت استادان و فارغالتحصیلان این دانشگاهها تولید میشود. این تولیدات و همچنین کارنامه نظام دانشگاهی اکنون قابل مطالعه و بررسی است.
این شماره را به نقد و بررسی نظام دانشگاهی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اختصاص دادهایم تا هم در تأثیر نظام دانشگاهی بر ادبیات کودک و نوجوان تأمل کنیم و هم قوتها و کاستیهایش را به بحث بگذاریم.
محورهای مقالات
• گزارش فعالیتهای دانشگاهی در ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان
• تأثیر نظام دانشگاهی بر ادبیات کودک و نوجوان
• مطالعه موردی در ایران و جهان درباره نظام دانشگاهی در ادبیات کودک
• مطالعه موردی درباره آثار فارغالتحصیلان رشتههای ادبیات کودک
• تفاوتها و شباهتهای آثار منتقدان، نظریهپردازان و نویسندگان آزاد و دانشگاهی
• رابطهی نظام دانشگاهی و ادبیات کودک
• ادبیات کودک در دانشگاههای ایران و جهان
• و…
نقد ویژه:
نقد ویژه این شماره به مجید راستی، نویسنده کودک و نوجوان اختصاص دارد.
در صورت تمایل، میتوانید درباره آثار این نویسنده مطلب بنویسید و یا موضوعی خاص را در آثارش بررسی کنید.
فهرست لاکپشت پرنده:
در دوره جدید پژوهشنامه، بخشی به فهرست کتابهای پیشنهادی به خانوادهها، مدارس، مراکز آموزشی، کتابفروشیها و… اختصاص یافته است. در این شماره گروه کارشناسی لاکپشت پرنده، کتابهای بهار 1394 را ارزیابی کرده، فهرستی پیشنهاد خواهد داد.
با این حال امکان پیشنهاد کتاب از سوی منتقدان و صاحبنظران دیگر نیز فراهم است.
چنانچه به نظرتان از میان کتابهای این فصل اثری قابل توصیه است، میتوانید آن را به پژوهشنامه پیشنهاد کنید تا در صورت تصویب در گروه کارشناسی، خود معرفی کتاب را بنویسید.
در این بخش، تنها کتابها معرفی میشوند و نه نقدها.
این معرفیها حداکثر ۳۵۰ کلمهاند.
مقالههای آزاد:
در هر شماره از پژوهشنامه علاوه بر مقالههای مرتبط با موضوع اصلی، مقالههایی غیر مرتبط درباره مسائل و موضوعات دیگر ادبیات کودک نیز منتشر میشوند.
پژوهشنامه از انتشار مقالههای تألیفی و ترجمهای مفید درباره ادبیات کودک و نوجوان که تکراری نبوده و یا قبلا در مجلههای دیگر منتشر نشده باشند استقبال میکند.
شیوهنامه تدوین و ارائهی مقاله:
1. مطالب باید در نرمافزار ورد تایپ و به یکی از سه طریق پست، تحویل حضوری و یا ایمیل به دفتر فصلنامه ارسال شوند. اگر از مقاله، نسخهی کاغذی ارائه شود، باید سیدی مطلب هم همراهش باشد. نسخهی کاغذی باید در اندازهی معمولی (A4) و سطرهایش با فاصلههای مناسب و استاندارد و قلمی با فونت 14 باشد.
2. حجم مقالهها نباید بیشتر از 4000 کلمه باشد.
3. مطالب ارسالی نباید پیشتر در جایی منتشر شده باشند. همچنین مسئولیت صحت استنادها و منابع به عهدهی مولف/مولفان است.
4. کلیهی مطالب بررسی خواهند شد و پژوهشنامه در پذیرش و یا رد مطالب و همچنین کوتاه کردن مطالب تصویبی آزاد است.
5. مطالب ارسالی بازگردانده نخواهند شد.
6. بابت مقالههای تصویبشده، پس از چاپ، حقالتألیف یا حقالترجمه پرداخت میشود.
7. مطالب باید بافتی منسجم، مستدل و مستند داشته باشند و با لحنی مناسب و به دور از جدال و بحثهای شخصی و حاشیهای، دیدگاهها را مطرح و یا نقد کنند.
8. تیترهای اصلی با حروف سیاه، تیترهای فرعی با اعداد و تیترهای فرعیتر با الف و ب و ج مشخص شوند.
9. یادداشتهای تکمیلی که وجودشان در متن ضروری نیست و همچنین معادلهای خارجی اسم افراد و مکانهای خاص، با آوردن شماره در متن، به پایان مقاله و بخش پینوشت منتقل شوند.
10. شکل ارجاع به منابع چنین است که در متن، پس از نقل قول (مستقیم یا غیر مستقیم)، این اطلاعات آورده میشوند:
داخل پرانتز ابتدا نام خانوادگی مولف، سپس گیومه، سپس سال انتشار منبع، سپس دو نقطه و بعد از آن در صورت ضرورت شمارهی صفحه. به عنوان مثال:
(احمدی، 1390: 24)
در پایان مقاله و پس از بخش «پینوشت»، بخش دیگری با عنوان «منابع» آورده میشود که شامل نشانی کامل کلیهی منابع، به ترتیب حروف الفبا و به ترتیب ذیل است:
الف. کتاب
نام خانوادگی مولف/ مولفان، نام کوچک مولف/ مولفان (تاریخ انتشار)، عنوان کتاب (با حروف مایل یا ایتالیک)، نام و نام خانوادگی مترجم/ مترجمان (در کتابهای ترجمهای) شهر محل انتشار، ناشر، نوبت چاپ
ب. مجله
نام خانوادگی مولف/ مولفان، نام کوچک مولف/ مولفان (تاریخ انتشار)، عنوان مقاله (در گیومه)، نام و نام خانوادگی مترجم/ مترجمان (در مقالههای ترجمهای) نام مجله (با حروف مایل یا ایتالیک)، سال انتشار، شماره، صفحههای شروع و پایان مقاله
11. منبع چاپ مقالههای ترجمهای در متن اصلی از سوی مترجم قید شود.
12. صاحبان مقالههای تالیفی و ترجمهای، شمارهی تلفن و ایمیل خود را در ابتدا یا انتهای مقاله قید کنند.
13. هر گونه سپاسگزاری در پایان قبل از پینوشت آورده شود.
مهلت ارسال مقالهها:
پژوهشگران، نویسندگان و کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان میتوانند مقالهها و یاداشتهای خود را حداکثر تا ۳۰ دی ماه ١٣٩۴ برای پژوهشنامه به نشانی آن ارسال یا ایمیل کنند.
نشانی پستی:
تهران، خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، خیابان شهید نظری (غربی) کوچهی جاوید یکم، شمارهی ۲، طبقهی ۳، موسسهی نشر افق، پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان
صندوق پستی: ١٧٨٧ – ١٣١۴۵
تهران، پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان
نشانی الکترونیکی: Pazhuheshnameh.a.k@gmail.com»
نظر شما