وی با بیان اینکه انجمنها دارای اساسنامهای هستند که مصوب شورای عالی حوزه بوده است، افزود: انجمن، کار علمی میکند و هدف اصلی آن تولید دانش تعمیق و گسترش دانشها و تعامل به مراکز حوزوی است که تلاشهای خوبی در علوم مختلف معرفتی اسلامی و انسانی انجام دادهاند.
مهاجرنیا در ادامه با اشاره به موضوعات انجمنها تصریح کرد: انجمنها در موضوعات مختلف شکل گرفتهاند که از جمله این موضوعات میتوان به کلام، فلسفه، اخلاق، مهدویت، تعلیم و تربیت، ادیان و مذاهب، قرآنپژوهی و تاریخپژوهی اشاره کرد.
مسئول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه با بیان اینکه در حال حاضر 19 انجمن در این دبیرخانه تأسیس شده است، اضافه کرد: بیستمین انجمن با موضوع فقه در حال شکلگیری است.
حجتالاسلام مهاجرنیا با تأکید بر اینکه برای تولید دانش معمولاً فرایند و مراحلی لازم است، گفت: در راستای همین هدف سه مرحله بازشناسی از وضعیت موجود، ارزیابی وضعیت و بازسازی باید طی شود تا یک دانش به خوبی شکل گیرد.
وی با تأکید بر اینکه در این انجمنها به تولید محتوا پرداخته میشود، افزود: کتابهای مختلفی در این انجمنها منتشرشده است از جمله 80 کتاب فقهی سیاسی مربوط به علما و فقهای گذشته در این انجمنها احیا شده است.
مهاجرنیا در ادامه بابیان اینکه در کنار آموزشهای سنتی، 25 مرکز تخصصی علوم جدید فعالیت میکنند، تصریح کرد: 200 مرکز پژوهش در حوزه شکلگرفته است که این مراکز بهصورت همافزا به شناسایی خلأهای جامعه میپردازند و تولید دانش میکنند.
مسئول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه ادامه داد: دانشهای دینی و اسلامی قدری متورم شدهاند و دلیل آن حاشیه و تعلیق بر کتب قدما و فقهای معاصر است، پس نیاز به بازنگری و بازسازی دارند و لازم است این علوم ضمن سادهسازی و تطابق با ادبیات روز، نقد شوند.
وی با بیان اینکه انجمنها با ارتباط بین مرکزهای مختلف به نقد دانشهای مختلف میپردازند، افزود: باید به سمت نقد برویم، و مباحث نقد شده را از ابتدا بنا و بازسازی کنیم و به سمت تولید دانش گام برداریم تا همه دانشها شکل بگیرند و تا زمانی که تلاش برای نقد نشود، علم توسعه نمییابد.
مهاجرنیا با تأکید بر این مطلب که دانش هیچگاه در خلأ شکل نمیگیرد و علوم در اتاق دربسته شکل نخواهد گرفت، اظهار کرد: در کشور هر تخصصی که وجود دارد در حوزه معادلسازی شده و از منظر دین مورد بررسی قرارگرفته است.
مسئول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه تصریح کرد: علم از واقعیتها شکل میگیرد و واقعیتها در جامعه وجود دارد، از واقعیتها علم تولید میکنیم، بنابراین با بازشناسی، بازنگری و نقادی میتوان وارد مباحث جدید شد.
وی با تأکید بر اینکه امروزه تحول در حوزه با همراهی و همسویی انجمنهای علمی بوده است، افزود: در دوران گذشته تنها نظام آموزش علوم اسلامی در حوزه پیگیری میشد و متصدی تبلیغ و رساندن پیام به مردم بودند ولی امروز طلاب حوزه در عرصه بینالملل حضور دارند و پیامها به این طریق منتشر میشود و این دستاورد جدیدی است.
حجتالاسلام مهاجرنیا در پایان با اشاره به تحولات جدید در انجمنهای حوزه، افزود: حضور طلاب در عرصههای بینالمللی، برقرار کردن تفاهم و تعاملات علمی گسترده، تردد بین نخبگان علمی داخلی و خارجی و مراکز علمی خارج از کشور، نهادسازی انجمن، ساختار جدید در ادبیات حوزه ازجمله این تحولات است.
نظر شما