یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
«تحلیل شبکه‌های اجتماعی» به نمایشگاه مطبوعات آمد/ آموزش نرم‌افزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی در یک کتاب

کتاب «تحلیل شبکه‌های اجتماعی» همزمان با بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات منتشر شد. به گفته جواد افتاده، مولف کتاب، روش‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی که در کتاب آموزش داده شده می‌تواند رفتارهای کاربران را پیش‌بینی کند.

جواد افتاده مولف کتاب «تحلیل شبکه‌های اجتماعی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ضرورت تالیف این کتاب عنوان کرد: با رشد شبکه‌های اجتماعی در دنیا، تحقیقات متفاوتی در این باره انجام شده و روش‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده، اما در ایران روی این موضوع کار نشده است.
 
وی ادامه داد: اکنون روش‌هایی برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده که از طریق آن می‌توان روابط را در این شبکه‌ها شرح داد. به هر حال اگرچه هنوز روش‌های سنتی برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی وجود دارد اما ما نیازمند ادبیات نوین در این حوزه هستیم.

وی درباره اینکه مخاطبان کتابش چه کسانی هستند توضیح داد: دانشجویان و پژوهشگران علمی می‌توانند مخاطبان این کتاب باشند و با استفاده از روش‌ها و نرم‌افزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی به تحقیقات خود بپردازند. از سوی دیگر نیز کمپانی‌های تجاری با استفاده از نرم‌افزارهایی که در این کتاب آموزش داده شده می‌توانند ببینند که چه محصولاتی برای چه گروهی از مخاطبان فروش بیشتری خواهد داشت.

افتاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دو نرم‌افزار ود‌اکس‌ال و گفی که برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند، گفت: در این کتاب سعی کردم تا با زبانی ساده روش استفاده از این نرم‌افزارها را آموزش دهم به گونه‌ای که کاربر مبتدی هم بتواند از آن استفاده کند.

به گفته این فعال رسانه‌های اجتماعی، این نرم‌افزارها می‌تواند تا حد زیادی رفتار کاربران را در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی کند. به طور مثال با استفاده از این نرم‌افزارها نشان داده شده که همبستگی اجتماعی کاربران ایرانی در توئیتر بسیار بالاست و آن‌ها از توئیتر برای چت کردن استفاده می‌کنند و یا اینکه ما ایرانی‌ها تلگرام را که یک شبکه پیام‌رسان است به شبکه اجتماعی تبدیل کردیم.

وی در این باره توضیح داد: بنابراین با استفاده از نرم‌افزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانید فرضیه‌های ذهنتان را تبدیل به فرمول کرده و آن را آزمایش کنید. به طور مثال می‌توان در انتخابات از این ابزار برای پیش‌بینی رفتار کاربران استفاده کرد.
 
 افتاده گفت: کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی پنج فصل دارد که عناوین آن شامل «چیستی تحلیل شبکه‌های اجتماعی»، «مفاهیم و سنجه‌های شبکه‌‌های اجتماعی»، «نظریه‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی»، «روش‌های نمونه‌گیری در تحلیل شبکه» و «تحلیل شبکه‌های اجتماعی با نود‌اکس‌ال و گفی» است.

کتاب «تحلیل شبکه‌های اجتماعی» همزمان با بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات (۱۶ تا ۲۲ آبان‌ماه) منتشر شده و در غرفه انتشارات ثانیه بخش مطبوعات فرهنگی، غرفه شماره ۲۷۸ به قیمت ۹ هزار تومان عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها