پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
کتاب «رسانه‌های اجتماعی» منتشر شد/ از تبیین مفاهیم رسانه‌های اجتماعی تا بازاریابی و استراتژی در رسانه

کتاب «رسانه‌های اجتماعی» نوشته جواد افتاده به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها روانه کتابفروشی‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رسانه‌هایی که در زندگی عادی کاربران عمومی جریان دارد، بی اجازه و بی تعارف بخشی از زندگی روزمره‌مان شده‌اند. اما به زبان ساده رسانه‌های اجتماعی چیست؟ به چه کار می‌آید، از کجا آمده است؟ به کجا می‌رود؟ چه زیرساخت‌های فکری و نظری دارد؟ کسب و کارها، سازمان‌ها یا دولت‌ها در مواجهه با رسانه‌های اجتماعی چه تکلیفی دارند؟ اینها سوالاتی است که در 5 فصل کتاب «رسانه‌های اجتماعی» به صورت مختصر و کوتاه پاسخ داده شده است.

فصل اول با عنوان «مفاهیم رسانه‌های اجتماعی»، درباره چیستی، انواع و ویژگی‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی بحث می‌کند و تفاوت آن را با رسانه‌های جمعی توضیح می‌دهد.

فصل دوم با عنوان «رسانه‌های اجتماعی در کسب و کار» به تلاقی رسانه‌های اجتماعی و کسب و کارها می‌پردازد و با ذکر مفاهیم این بخش، به ایجاد کمپین، بازاریابی و استراتژی در این رسانه‌ها می‌پردازد. بخش سیاست رسانه‌های اجتماعی، کسب و کارها یا سازمان‌ها را برای مواجهه با این رسانه‌های جدید با ذکر چند نمونه موردی آماده می‌کند.
 
«رسانه‌های اجتماعی و کسب و کار» عنوان فصل سوم کتاب است و سخن از این دارد که مدل کسب و کار رسانه‌های اجتماعی متفاوت از سایر کسب و کارهاست و موضوع کسب و کار اجتماعی را پیش می‌کشد و در نهایت بازگشت سرمایه‌گذای، و مدل‌های درآمدی و استراتژی در رسانه‌های اجتماعی را مطرح می‌کند.

فصل چهارم با توجه به اهمیت و سردمداری «شبکه‌های اجتماعی» در رسانه‌های اجتماعی به این موضوع جدا پرداخته و پیدایش، چیستی و ظهور شبکه‌های اجتماعی آفلاین و آنلاین را به ترتیب رقم زده است. تفاوت شبکه‌های اجتماعی با رسانه‌های اجتماعی نیز برای تفکیک دو مفهوم در این فصل آورده شده است و در پایان انواع، روندها و آینده شبکه‌های اجتماعی بررسی می‌شود.

فصل پنجم، «مفاهیم نظری رسانه‌های اجتماعی» را بررسی می‌کند و نظریه‌هایی از جمله جامعه شبکه‌ای، حوزه عمومی، شش درجه جدایی و جهان‌های کوچک را به‌عنوان نظریه‌های آکادمیک، نظریه‌های غنای رسانه‌ای، همزمانی رسانه‌ها و سرشت رسانه‌ها به‌عنوان نظریه‌های رسانه‌های جدید و نظریه‌های شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان نظریه‌‌های اجتماعی نیز مرور می‌کند.

مروری بر تحقیقات پیشین و تاریخچه رسانه‌های اجتماعی از بدو اینترنت تا پایان سال 2013 نیز در آخرین بخش کتاب وقایع‌نگری شده و در پایان پی‌نوشت و منابع کتاب آورده شده است.

هادی خانیکی استاد و مولف حوزه ارتباطات در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «شبکه‌های ارتباطی نهفته در رسانه‌های اجتماعی در واقع شبکه‌های بنیادین قدرت‌سازی در جامعه شده‌اند که به اتکای قدرت اتصال کم توانسته‌اند، بدون آن‌که در هم ادغام شوند، در عرصه‌های گوناگون دائماً در حال خلق قدرت‌ها و پادقدرت‌های جدید باشند. شبکه‌هایی ارتباطی که پیرامون هر مسئله و منفعتی شکل می‌گیرند و پیوندها و اتصال‌هایی که میان آن‌ها بوجود می‌آیند، موضوع اصلی در مطالعه ساخت و بافت رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌ای شدن قدرت، و قدرت در جامعه شبکه است که به‌رغم طرح نظریه‌ها و انجام مطالعات گوناگون هنوز نیازمند تلاش‌های فراوان دیگر است.»

کتاب «رسانه‌های اجتماعی» نوشته جواد افتاده با شمارگان هزار نسخه در  152 صفحه به بهای 10 هزار تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها