مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب «انکار قرآن» با حضور عبدالله نصری، نویسنده این کتاب و اعظم پویازاده، عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران در بخش مکتوب نمایشگاه قرآن برگزار شد.
وی تاکید کرد: کتاب انکار قرآن، سرشار از نقد آراء افرادی است که چون فاقد مبانی فلسفی و کلامی هستند، قابل دفاع نیست و شایسته نقد است.
در ادامه نشست دکتر اعظم پویازاده، عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران در باب نقد و بررسی کتاب انکار قرآن گفت: حجم زیادی از این کتاب در نقد آرای عبدالکریم سروش است به همین دلیل روی آرای ایشان تمرکز میکنم. مهمترین نکتهای که در این کتاب آمده این است که هر چه وارد زمین و طبیعت شود ویژگیهای طبیعت و تاریخ و زمین را به خود میگیرد. وحی هم یکی از مواردی است که چون از آسمان به زمین میآید ویژگیهای زمین، طبیعت و تاریخ را به خود میگیرد. این سه موضع یعنی زمین، طبیعت و تاریخ به بعد زمینی بودن و نه آسمانی بودن اشاره دارد.
وی با اشاره به تقسیمبندی دین در بخشهایی از این کتاب، گفت: همان گونه که آیات به دو بخش ذاتی و عرضی تقسیم میشوند در این کتاب در مورد دین هم به دو بخش ذاتی دین و عرضی دین اشاره میشود. ذاتی یعنی اگر ایده ها وجود نداشته باشند دین دیگر وجود و معنا نخواهد داشت. عرضیات به این معنا است که هر آنچه که هست میتواند جور دیگری هم باشد. یعنی اتفاقات منعکس شده در قرآن میتوانست جور دیگری حادث و جور دیگری ثبت شود. در کتاب انکار قرآن احکام دین به عنوان عرضیات مطرح میشود. در حوزه اعتقادات این واقعیت که آدمی خدا نیست بلکه بنده است جزو ذاتی دین محسوب میشود.
پویازاده با اشاره به بخشهایی از کتاب که به وحی از دیدگاه عبدالکریم سروش میپردازد، اظهار داشت: عبدالکریم سروش وحی را تجربه نبوی میداند که نویسنده کتاب انکار قرآن به شدت این دیدگاه را نقد میکند و میفرمایند تجربه نبوی یک کشف و شهود تام است و با تجربه عارفان تفاوت دارد.
در پایان این مراسم، کتاب «انکار قرآن» با حضور عبدالله نصری، نویسنده کتاب، غلام رضا نوعی، دبیر بخش مکتوب نمایشگاه قرآن، اعظم پویازاده، عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، مهدی باقری، قائم مقام دفتر نشر فرهنگ اسلامی و علی اکبر اشعری، عضو هیات مدیره و مدیر مسئول مجله فرهنگ اسلامی رونمایی شد.
نظر شما