دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
ضرورت بررسی بازار‌یابی نشر با توجه به سرانه پایین مطالعه

سهیل سهیلی، مدیر مؤسسه تحقیقات فرهنگی بُعد چهارم در نشست «بازاریابی فرهنگی» گفت: بررسی بازار‌یابی نشر داخل، با توجه به سرانه مطالعه که حدود دو دقیقه اعلام شده، ضروری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست «بازاریابی فرهنگی» عصر دوشنبه (21 اردیبهشت‌ماه) با حضور دکتر سهیل سهیلی، مدیر مؤسسه تحقیقات فرهنگی بُعد چهارم و نوید نوروزی، مدیر روابط عمومی شرکت مها در تالار گفت‌و‌گوی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
غفلت تولیدکنندگان نسبت به مقوله بازار‌یابی 
سهیلی در این نشست با اشاره به غفلت تولیدکنندگان نسبت به مقوله بازار‌یابی گفت: تولیدکنندگان بخش‌های مختلف فرهنگی نسبت به بازار‌یابی کالای‌های خود در دو حوزه داخلی و بین‌المللی بی‌توجه ‌هستند و این در حالی است که تاریخ ایران، یعنی زمانی که علم بازار‌یابی وجود نداشته، در معرفی و عرضه کالاهای خود موفق بوده است.
 
وی با طرح پرسشی درباره جایگاه فعلی بازار‌یابی در ایران افزود: بازار‌یابی ایران در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟ بخش مهمی از بازار‌یابی ما به حوزه نشر مربوط می‌شود. بررسی بازار‌یابی نشر داخل، با توجه به سرانه مطالعه که در حدود دو دقیقه اعلام شده، ضروری است.

موفقیت کالاهای فرهنگی ایران در عرصه بین‌المللی
مدیر مؤسسه تحقیقات فرهنگی بُعد چهارم، درباره موفقیت کالاهای فرهنگی ایران در عرصه بین‌المللی اظهار کرد: امروز ابزار‌ تبلیغات با توجه به ظهور رسانه‌های نوین مانند اینترنت تغییر ماهیت داده است. زمانی تصویر‌سازی به‌عنوان ابزار تبلیغات کاربرد داشت و این در حالی است که امروز ابزار‌های چندرسانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان فرهنگی قرار دارد.
 
سهیلی در ادامه گفت: یکی از روش‌های سنتی فروش کتاب، تولید کتاب با شمارگان پنج‌هزار نسخه و فروش آن در طول پنج سال است. روش نوین فروش کتاب امروزه با علم روز در بازار‌یابی همراه است. ناشران موفق تولید، با مارکتینگ در طول 6 ماه، هزاران نسخه می‌فروشند.
 
در زمینه برند‌سازی در حوزه فرهنگی ضعیف عمل کرده‌ایم

وی با اشاره به لزوم توجه ناشران به شبکه‌های مجازی اجتماعی ادامه داد: ابزار‌هایی مانند اینستاگرام، قابلیت معرفی محصولات فرهنگی از جمله کتاب را در فضای بین‌المللی دارد. در زمینه برند‌سازی در حوزه فرهنگی ضعیف عمل کرده‌ایم.
 
مدیر مؤسسه تحقیقات فرهنگی بُعد چهارم، با انتقاد از نهادهای مردم‌نهاد در بخش فرهنگی افزود: بزرگترین متهم این حوزه خودمان هستیم. همیشه منتظر حمایت‌های دولتی هستیم و این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته، شاهد تلاش‌های مردمی در حوزه‌های فرهنگی هستیم. بی‌توجهی به برند‌های فرهنگی کشورمان موجب شده تا کشور‌‌هایی مانند ترکیه چهره‌‌های برتر ایران را به نام خود ثبت می‌کنند.
 
 انتخاب، زاییده سلیقه است
در ادامه این نشست نوید نوروزی، مدیر روابط عمومی شرکت مها، با طرح پرسشی درباره انتخاب در حوزه نشر اظهار کرد: چه چیزی را انتخاب می‌کنیم؟ انتخاب زاییده سلیقه و سلیقه زاییده آگاهی است.

وی گفت: آگاهی موجب دقت در انتخاب و صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها می‌شود. مخاطبان با توجه به تحول در حوزه‌های مختلف، صاحب دیدگاه‌های جدید شده‌اند و این در حالی است که نویسندگان و ناشران در نوع نوشتار خود هیچ تغییری ایجاد نکرده‌اند.
 
فعالان فرهنگی فرصت اشتباه ندارند
نوروزی، با تأکید بر لزوم توجه ناشران به تحولات زندگی مخاطبان افزود: وظیفه مؤلف و ناشران، آگاهی از ریتم زندگی مخاطبان است. بازار‌یابی فرهنگی، به تیز‌بینی در تشخیص معیار‌های استاندارد از سوی فعالان حوزه نشر نیاز دارد. فعالان فرهنگی فرصت اشتباه ندارند.
 
مدیر روابط عمومی شرکت مها در ادامه گفت: مؤلف باید با دانش‌ روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، نیاز‌های جامعه مخاطب خود را شناسایی کند. عرضه محصول در قالبی مناسب نیز بااهمیت است.                         

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها