روبرتا کینی، رییس نمایشگاه کتاب کودک بلونیا در «نشست تصویرگری کتابهای کودک در ایران و جهان» با بیان اینکه نمایشگاه تصویرگری بلونیا وسیلهای برای بروز و ظهور تصویرگران نوپا و افرادی است که تازه میخواهند وارد عرصه تصویرگری شوند، گفت: در طول سالهای گذشته همواره تصویرگران ایرانی در نمایشگاه بلونیا شرکت کردهاند و هیأت داوران ما همیشه به استعداد و خلاقیت موجود در تصاویر تصویرگران ایرانی اشاره کردهاند.
روبرتا کینی در این نشست گفت: حضور ایران در نمایشگاه کتاب بلونیا در طول سالهای گذشته بسیار پررنگ بوده است. یکی از دلایل برجسته بودن نمایشگاه کتاب کودک بلونیا در سطح جهان حضور و ترکیب تصویرگران و نویسندگان در این نمایشگاه است.
وی با بیان اینکه حضور آثار در این نمایشگاه فرصتی برای ارتباط بین تصویرگران و ناشران است، گفت: درواقع بلونیا از بزرگترین و برجسته ترین نمایشگاههای جهان است. یکی از دلایل برجستگی آن ترکیب تصویرگری با سایر بخشهای کتاب است. ما از اوایل تاسیس نمایشگاه در سال 1964 تصاویر تصویرگران را در نمایشگاه عرضه کردیم و در سال آینده پنجاهمین سالگرد راهاندازی این نمایشگاه تصویرگری را برگزار خواهیم کرد.
رییس نمایشگاه کتاب کودک بلونیا ادامه داد: ما از ابتدا متوجه اهمیت تصویرسازیهای کتابهای کودک بودیم. حضور انبوه تصویرگران در نمایشگاه کتاب نقطه قوتی است برای این نمایشگاه و برای خود تصویرگران. از طرفی وقتی تصویرگران با حجم زیاد تصاویر مواجه میشوند فرصت خوبی است که این تصاویر در اختیار ناشران در سطح جهان قرار گیرد.
کینی در ادامه گفت: این نمایشگاه عملا نوعی مسابقه است که هر ساله حدود سه هزار نفر در آن ثبتنام میکنند. ما درخواستهای زیادی از سوی تصویرگران کشورهای مختلف در سطح جهان داریم و زمان زیادی صرف بررسی آثار تصویرگران جوان میشود. ما از هر تصویرگر پنج اثر اورجینال میخواهیم شاید این بهنوعی محدودیت محسوب شود اما بهطور کلی برگزاری این نمایشگاه فرصتی است تا استعدادهای جوان را به خوبی بشناسیم. این مسابقه به صورت آزاد برگزار میشود و همه میتوانند در آن شرکت کنند.
وی ادامه داد: سعی میکنیم اعضای هیأت داوران هر ساله تغییر کنند زیرا ما میخواهیم ذهنمان را باز نگه داریم و بتوانیم از همه نظرها و سلیقهها استفاده کنیم.
کینی در ادامه سخنانش گفت: در میان برگزیدگان معمولا تصویرگران معروف و با شهرت جهانی نیز حضور دارند. بهطور کلی وقتی تصویرگری در نمایشگاهی مانند بلونیا که شهرت جهانی دارد برگزیده میشود تا حدود زیادی معروف میشود و این معروفیت سبب میشود که حجم کارهای او تا حد قابل ملاحظهای افزایش پیدا کند. لذا کمتر فرصت پیش میآید تا بتواند آثارشان را برای نمایشگاه آماده کند.
رییس نمایشگاه کتاب کودک بلونیا با بیان اینکه نمایشگاه تصویرگران وسیلهای است برای بروز و ظهور تصویرگران نوپا و افرادی که تازه میخواهند وارد عرصه تصویرگری شوند، گفت: در طول سالهای گذشته نسل به نسل تصویرگران ایرانی در نمایشگاه بلونیا شرکت کردهاند و هیأت داوران ما همیشه به استعداد و خلاقیت موجود در تصاویر تصویرگران ایرانی اشاره کردهاند و این موضوعی است که به ما ثابت شده است.
وی در ادامه سخنانش گفت: از جمله برنامههای ما دادن امتیاز به تصویرگران کمتر از سیسال است، ما به آنها فرصت میدهیم که تصویرهایشان را برای ما ارسال کنند. این برنامه و امتیازدهی به تصویرگران کمتر از سیسال با همکاری بنیاد اسام حدود شش سال پیش شروع شد. آنها میخواستند با این روش ارتباط قویتری با تصویرگران خوب و جوان در سطح جهان برقرار کنند.
کینی درتوضیح این جایزه گفت: ما این جایزه جهانی را هر سال به یکی از تصویرگران جوان خوب در سطح جهان اهدا میکنیم. البته نیازی نیست که تصویرگران خودشان برای دریافت این جایزه درخواست کنند، زیرا بهطور خودکار فرد شایسته پیدا میشود.
رییس نمایشگاه کتاب کودک بلونیا در ادامه سخنانش به مبلغ این جایزه اشاره کرد و گفت: این جایزه 30 هزار دلار است همچنین امتیاز چاپ کتاب با همکاری بنیاد اسام اسپانیا نیز به فرد برنده اهدا میشود. این جایزه میتواند بر روی زندگی تصویرگران جوان تاثیر زیادی بگذارد. بهعنوان مثال نخستین برنده این جایزه شش سال پیش توانست به آرزویش برسد و به ژاپن سفر کند.
وی در پایان گفت: این نمایشگاه هر ساله از کشوری به کشور دیگر جابهجا میشود. یکسال هم این نمایشگاه در ژاپن برگزار شد. البته ما تهران را هم به عنوان یک مکان برای برگزاری این نمایشگاه در نظر داریم. اطلاع دارم که نمایشگاه مشابهی هم در باغموزه قصر ایران برگزار شده است. به نظر من تجربه ارزشمندی است که تصویرگران در ایران از این نمایشگاه دیدار کنند.
شریفی: در ایران همواره متن از نقاشی مهمتر بوده است
در ادامه این نشست سمانه شریفی به عنوان نماینده تصویرگران جوان ایرانی گفت: تاریخ نقاشی در ایران بهنوعی تاریخ تصویرگری است. در ایران همواره متن از نقاشی مهمتر بوده است. در نسل جدید هم با وجود اینکه با مدرنیته همزمان شده است همچنان میل به روایتگری وجود دارد و فقط تفاوت آن در این است که با شکلهای نوین همراه شده است.
وی با اشاره به اینکه جایزهای که بلونیا به تصویرگران میدهد میتواند تاثیر زیادی در رشد تصویرگری ایران داشته باشد، گفت: واقعیت این است که تصویرگرانی که از این نمایشگاه جایزه میگیرند از تایید منبع مهمی مانند بلونیا بهرهمند میشوند و دیگران سعی میکنند از آنها الگوبرداری کنند.
شریفی ادامه داد: ما سعی کردهایم در نمایشگاه کتاب امسال نیز از تصاویر گروه کوچکی از تصویرگران جوانمان استفاده کنیم. این گروه کوچک از تصویرگران که از طریق فضای مجازی همدیگر را پیدا کردهاند با هماهنگی یکدیگر توانستهاند نمایشگاهی از آثار تصویرگریشان را در نمایشگاه امسال به معرض دید عموم بگذارند.
علی میری، طراح و تصویرگر نیز در ادامه این نشست گفت: مشکل بزرگی که در ایران برای تصویرگران وجود دارد این است که باوجود تصویرگران ایران در عرصه جهانی بسیار موفق بودهاند و سالها تلاش کردهاند تا سواد بصری لازم در این حوزه را کسب کنند اما متاسفانه بازار نشر ایران کاملا با این مسأله (تصویرگری) بیگانه است.
این تصویرگر ادامه داد: تصویرگران برای کارشان نیاز به اعتماد دارند. کارها وقتی در بازار نشر دیده نشود قطعا به اعتبار تصویرگر و اثرش نیز آسیب میرساند و در نتیجه سطح کیفیت آثار پایین میآید. بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا به تصویرگران و تصویرگری در ایران اهمیت بیشتری داده شود.
نظر شما