جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
گنجاندن زنگ مطالعه و کتابخوانی در مدارس ضرورت دارد

محمود سمیاری در نشست «نقد و بررسی 10 هزار نمایشگاه در مدارس با تاکید بر اینکه کار ما توزیع و پخش کتاب های ناشران نیست گفت: ما ویترین ناشران بخش خصوصی در نقاطی هستیم که خودشان حضور ندارند و از هر عنوان کتاب یک جلد به عنوان نمونه تحویل می گیریم و در قالب نمایشگاه های مدارس در سراسر کشور معرفی می کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست «نقد و بررسی 10هزار نمایشگاه در مدارس» با حضور محمود سمیاری، مدیر عامل موسسه منادی تربیت؛ سیدعلی کاشفی خوانساری، مدیر سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه؛ محمد مجری‌سازان طوسی، رئیس هیات مدیره تعاونی ناشران کودک و نوجوان و شهرام شفیعی، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، ظهر امروز (جمعه 18 اردیبهشت 94) در سرای اهل قلم کودک و نوجوان بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
مدیر عامل موسسه منادی تربیت در این نشست ضمن اشاره به نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب در مدارس گفت: در طول 17 سال گذشته چندین هزار نمایشگاه در مدارس برپا کرده‌ایم و در این مدت هزاران عنوان کتاب از ناشران گرفته و در مدارس معرفی کرده‌ایم.
 
محمود سمیاری تاکید کرد: کار ما توزیع و پخش کتاب‌های ناشران نیست ما از هر عنوان یک جلد به عنوان نمونه تحویل می‌گیریم و در قالب نمایشگاه‌ها در سراسر کشور اعم از شهرها و روستاها معرفی می‌کنیم و کتاب‌هایی را که مورد قبول واقع شده را در تیراژهای خواسته شده به ناشر مربوطه‌ سفارش می‌دهیم. ما ویترین ناشران بخش خصوصی در نقاطی می‌شویم که خودشان در آنجا حضور ندارند.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال در دوره هفدهم، ناشران، 14 هزار و 200 عنوان کتاب به موسسه منادی تربیت تحویل دادند که از این تعداد هشت هزار و 400 عنوان کتاب از سوی کارشناسان ما انتخاب شد و در معرض دید و بازدید کارشناسان مختلف کتاب 32 استان‌ کشور قرار گرفت که از این تعداد چهار هزار و 200 کتاب در مقطع ابتدایی، دو هزار در مقطع راهنمایی و دو هزار و 200 عنوان در مقطع متوسطه بود.
 
مدیر عامل موسسه منادی تربیت اضافه کرد: سپس ما نمایشگاه بزرگی از این کتاب‌ها برپا کردیم و کارشناسان از همه استان‌ها به مدت سه روز از کتاب‌ها بازدید کردند. اغلب آنها کتاب‌های متناسب با فرهنگ بومیشان انتخاب کرده و لیست مورد نظرشان را به ما دادند. این کارشناسان از افراد آشنا با حوزه کتاب هستند و معمولا بیش از 60درصد کتاب‌هایی که انتخاب می‌کنند در حوزه کتاب‌های تالیفی و بقیه در حوزه ترجمه  است.
 
سمیاری در ادامه به نحوه اطلاع رسانی درباره ایام برگزاری این نمایشگاه گفت: زمان برگزاری این نمایشگاه را با روش‌هایی مانند درج در نشریه کتاب هفته، درج در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و پیامک به ناشران اطلاع‌رسانی می‌کنیم. بعد از اعلام فراخوان، کتاب‌های ارسال شده از سوی ناشران را در شورای داوری کتابمان بررسی می‌کنیم، سپس کتاب‌ها را در نمایشگاه در معرض دید و انتخاب کارشناسان استانی قرار می‌دهیم. بعد از ثبت سفارشات در برنامه‌های نرم‌افزاری، این سفارشات در برگه‌های سه رنگ جداگانه در بخش‌های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان طبقه‌بندی و به ناشران تحویل داده می‌شوند. میزان تیراژ کتاب‌ها بسته به قدرت خرید ریالی استان‌ها متغیر است. غالبا سفارش کتاب‌ها از شمارگان 50 تا 500 متغیر است و ممکن است یک عنوان کتاب از سوی چندین استان سفارش داده شود.

محمد مجری‌سازان طوسی: کتابخوانی باید از دوران کودکی در بچه‌ها نهادینه شود
محمد مجری‌سازان طوسی در ادامه این نشست با تاکید بر زنگ مطالعه در مدارس، گفت: گنجاندن زنگ مطالعه و کتابخوانی در مدارس که رئیس جمهور هم برآن تاکید داشت ازجمله دغدغه‌های ما در طول سالیان گذشته بوده است. اگر بتوانیم این مساله را در مدارس کشور اجرا کنیم گام مهم و بزرگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین دانش‌آموزان برداشته‌ایم.
 
رئیس کارگروه بخش کودک و نوجوان بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: اهمیت این مساله از آنجا نمایان می‌شود که بر اساس نظریات روانشناسان، ما هرکاری را که بخواهیم در فردی نهادینه کنیم باید از دوران کودکی شروع کنیم تا در بزرگسالی هم ادامه یابد. اگر فرزندانمان را بتوانیم در دوران کودکی به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند کنیم در دوران بزرگسالی هم افرادی کتابخوان می‌شوند.
 
وی ادامه داد: بنابراین گنجاندن زنگ کتابخوانی در مدارس و یا سفارش دادن کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان از طریق نمایشگاه‌های مدارس ازجمله مواردی است که باید درنظر گرفته شود. البته درمورد نمایشگاه‌های مدارس نکته‌هایی هست که باید مورد توجه قرار گیرد. از آنجمله گلایه ناشران درباره نحوه اطلاع رسانی تاریخ برگزاری این نمایشگاه است که اکثرا در این باره اظهار بی اطلاعی می کنند. باید تدابیری اندیشیده شود که وضعیت اطلاع رسانی نمایشگاه مدارس بهتر شود.
 
طوسی در ادامه به لزوم توجه بیشتر به کتاب‌های تالیفی از سوی ناشرانی مانند منادی تربیت اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که ناشران کتاب‌های تالیفی کودک مخصوصا کتاب‌های تصویری هزینه زیادی را برای انتشار این کتاب‌ها متقبل می‌شوند. درنتیجه ناشران به اجبار به سمت انتشار کتاب‌های ترجمه می‌روند. لذا در این راستا موسساتی مانند مدرسه، منادی تربیت، کانون و نهاد کتابخانه‌های عمومی باید امتیازاتی برای کتاب‌های تالیفی قائل شوند. این برنامه قطعا در بلندمدت می‌تواند تاثیرگزار باشد.
 
رئیس هیات مدیره تعاونی ناشران کودک و نوجوان در پایان سخنانش گفت: واقعیت این است که قیمت کتاب برای مخاطبان بسیار تعیین کننده است و خریداران غالبا به دنبال کتاب‌های ارزان قیمت هستند. از طرفی اگر ناشران به کتاب‌های تالیفی توجه کنند مجبورند قیمت کتاب را افزایش دهند. بنابراین در این میان پارادوکسی ایجاد می‌شود که باید با کمک موسساتی مانند منادی تربیت و ... حل شود.
 
شهرام شفیعی: باید مکانیزم‌های اصولی برای نقد و بررسی کتاب‌ها طراحی شود
شهرام شفیعی در ادامه این نشست ضمن طرح پرسش‌هایی درباره کتاب‌هایی که از سوی موسسه منادی تربیت در نمایشگاه مدارس عرضه می‌شود، گفت: باید ببینیم چه مکانیزمی بر نقد کتاب‌هایی که قرار است وارد مدارس شود، حاکم است؟ باید بررسی شود شیوه‌هایی که ما برای انتخاب کتاب، مورد استفاده قرار می‌دهیم تا چه اندازه کهنه و فرسوده شده است؟ باید دقت شود که کتاب‌ها از روی سلیقه و عادت انتخاب نشوند. باید تلاش کنیم مکانیزم‌های به روز و اصولی برای نقد و بررسی کتاب‌هایمان طراحی کنیم. هیات‌های انتخاب کتاب باید متغیر بوده و آیش داشته باشد. باید مکانیزمی برای رفت و آمد دوره‌ای کارشناسان ایجاد شود.
 
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان ادامه داد: همه دغدغه ما کتاب کودک و کتابخوانی در مدارس است اما متاسفانه از همه ظرفیت‌های خلاقانه‌ جهت پالایش و گزینش ایده‌ها استفاده نمی‌شود. نسل‌های گذشته آن طور که باید راه را برای نسل جدید باز نکرده‌اند و آن چنان از ایده‌های نو و خلاق استفاده نمی‌شود.
 
 سردبیر مجله رشد دانش‌آموز در ادامه گفت: در طول 6 سالی که سردبیر این مجله بوده‌ام بالاترین آمار معرفی کتاب را داشته‌ایم. ما در هر شماره 10 عنوان کتاب را به یک و نیم میلیون مخاطبمان معرفی می‌کردیم.
 
سیدعلی کاشفی خوانساری: آموزش کارشناسان قبل از برگزاری نمایشگاه مدارس
سیدعلی کاشفی خوانساری نیز در این نشست گفت: با توجه به اهمیت ترویج کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان باید تلاش کنیم موانع برسر راه این مساله را از بین ببریم. در این راستا آموزش و پرورش با توجه به گستره‌ای که در سطح کشور دارد از جایگاه ویژه‌ و تاثیرگذاری برخوردار است. بنابراین لازم است آموزش و پرورش تعامل بیشتری با نویسندگان و ناشران کودک و نوجوان داشته باشد.
 
مدیر سرای اهل قلم کودک و نوجوان در ادامه به نمایشگاه مدارس اشاره کرد و گفت: درباره ارسال کتاب از سوی ناشران برای نمایشگاه مدارس هم باید اطلاع‌رسانی دقیق‌تری انجام شود. از سویی دیگر افرادی که به‌عنوان کارشناس برای انتخاب کتاب از استان‌های مختلف می‌آیند بهتر است در دوره‌ای یک روزه قبل از برگزاری نمایشگاه مدارس بوسیله کارشناسان، منتقدان و صاحب نظران حوزه کتاب آموزش داده شوند و ویژگی‌های انتخاب کتاب مناسب برای آنها بیان شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها