مشاور عالی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:
آمار مطالعه در حوزه سلامت پایین است / تاثیر انجمنهای مردمنهاد در تولید محتوای آموزشی جذاب
محمدرضا جعفریان، نایب رئیس انجمن دانشآموختگان پزشکی عمومی ایران با اشاره به لزوم دخالت وزارت بهداشت در تشویق نویسندگان به تولید محتوای علمی و جذاب گفت: در حوزه تولید کتاب، انجمنهای مردم نهاد نقشآفریناند.
خانواده بهترین نهاد برای آموزش مبانی سلامت عمومی
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی و انجمنهای مردمنهاد، از دیگر بخشهایی هستند که در کنار آموزش و پرورش در ترویج مؤلفههای سلامت عمومی نقش دارند. خانواده بهترین نهاد برای آموزش مبانی سلامت عمومی است، چراکه در نهایت، آموزشها به فرهنگ عمومی تبدیل خواهند شد.
جعفریان با انتقاد از حذف نقش معلم بهداشت در مدارس گفت: در دوران تحصیل من فردی با عنوان کارشناس بهداشت، در مدارس حضور داشت و این در حالی است که با توجه به پیشرفتهای فناوری پزشکی این بخش از مدارس حذف شده است.
کتابهای درسی از مهمترین ابزارهای انتقال دانش
وی ادامه داد: با توجه به حذف نقش کارشناس بهداشت مدارس، دانش سلامت عمومی از طریق معلمان منتقل میشود که در بسیاری مواقع این دانستهها اشتباه است. بنابراین آموزش از طریق کتابهای درسی از مهمترین ابزارهای انتقال دانش در بخش سلامت عمومی است، فرایندی که موجب تسری مباحث این حوزه به جامعه و تبدیل آن به مدیریت فرهنگی خواهد شد.
مشاور پیشین معاونت حقوقی و پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی درباره تلاش انجمن دانشآموختگان پزشکی عمومی ایران برای احیاء نقش معلم بهداشت در مدارس اظهار کرد: این موضوعی است که سالها پیش درباره آن بحث شده است. وزارت آموزش و پرورش، سالها پیش متصدی تربیت معلم بهداشت بوده است که با حذف این مسئولیت شاهد از بین رفتن نقش معلم بهداشت بودیم.
سهم اندک خواندن در بخش پزشکی
جعفریان در ادامه درباره وضعیت منابع درسی شاخههای علومپزشکی گفت: کتابهای دانشگاهی براساس استانداردهای ویژه خود تولید میشوند، اما باید توجه داشت که سطح آموزش پزشکی به دو بخش عملی و تئوری تقسیم میشود.
وی تأکید کرد: بنابراین آموزش سطح عملی برای تقویت ارتباط پزشک و بیمار از آموزشهای تئوری از اهمیت بیشتری برخوردار است. خواندن در آموزشهای پزشکی بخش کوچکی را به خود اختصاص میدهد.
مدیر پیشین بیمارستان میلاد، درباره نقش کتاب در گسترش مؤلفههای سلامت عمومی افزود: براساس آمارهای اعلامی نهادهای مسئول، متأسفانه ایرانیان زمانی کمتر از یک ساعت را برای مطالعه اختصاص میدهند. بنابراین آمار مطالعه در حوزه سلامت نیز پایین است.
استفاده از همه ظرفیتهای رسانه برای آموزش سلامت
جعفریان با تأکید بر استفاده از حداکثر ابزارهای موجود برای ترویج و آموزش مؤلفههای سلامت در جامعه تصریح کرد: با درنظر گرفتن بیتوجهی به کتاب بهعنوان یکی از رسانههای آموزشمحور، برای آموزش عمومی باید از دیگر رسانههای دیداری و شنیداری مانند شبکه سلامت استفاده کرد.
وی با اشاره به لزوم رعایت استاندارد در ارائه آموزشهای حوزه سلامت گفت: میزان تأثیر آموزشهای حوزه سلامت به معیاری مانند جذابیت نیاز دارد و باید در همه قالبها اعم از کتاب و رسانههای دیگر رعایت شود. بهطور قطع وجود محتوای علمی با شیوه ارائه آسان، عامهپسند و شاد در ترویج آموزههای بهداشت عمومی مؤثر است.
نائب رئیس انجمن دانشآموختگان پزشکی عمومی ایران ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله نهادهایی است که میتواند در تشویق نویسندگان برای تولید محتواهای جذاب و مؤثر در حوزه سلامت عمومی مؤثر باشد.
نظر شما