علی الله سلیمی معتقد است كه تداوم برگزاری جشنواره داستان انقلاب حوزه هنری باعث شده آثار این جشنواره كیفیت بهتری پیدا كند و نویسندگان با خیالی آسوده به نگارش اثرشان بپردازند.
وی ادامه داد: نویسندگان به ویژه رمان نویسان برای تولید اثر نیاز به زمان دارند و به اثبات رسیدن استمرار برگزاری جشنواره داستان انقلاب برای نویسندگان باعث شد تا آن ها با خیالی آسوده به نگارش آثارشان بپردازند و همین آسودگی خیال به بالا رفتن كیفیت آثارشان كمك میكند.
سلیمی همچنین با تاكید بر این كه معیارهای داوری آثار درد جشنواره داستان انقلاب باید تغییر كند، عنوان كرد: انتظاری كه در سال نخست از آثار جشنواره داستان انقلاب می رفت، امسال نمی رود و به لحاظ كیفی باید در جایگاه بالاتری باشند، چرا كه فرصت بیشتری در اختیار نویسندگان قرار گرفته است و توقع ها هم بالاتر رفته است.
نویسنده كتاب «آواز نخلستان» مبلغ بالای جوایز جشنواره داستان انقلاب را یكی از محرك ها برای شركت در این جشنواره دانست و افزود: احتمال دارد وقتی مبلغ جوایز بالاتر می رود، نویسندگان كاركشته هم وسوسه شوند به این عرصه ورود كنند. البته همیشه مبلغ بالای جوایز تضمین كننده كیفیت كار نیست.
وی درباره آسیب های داستان انقلاب امروز كشورمان گفت: یكی از آسیب ها این است كه وقتی از «داستان انقلاب» سخن می گوییم، ذهن نویسندگان به سمت سوژه های كلیشه ای می رود كه در آن ها تیپ هایی همچون ساواكی، مبارز و غیره وجود دارند. اكثر قصههای داستان انقلاب طرح های یكنواختی دارند و باعث شده است پاشنه آشیل داستان انقلاب طرح های تكراری باشد.
این نویسنده خاطرنشان كرد: اغلب نویسندگان در نگارش آثار با موضوع انقلاب اسلامی به سراغ سوژه های متنوع نرفته اند و دم دستی ترین سوژه را انتخاب كرده اند. این نیاز وجود دارد كه برگزار كنندگان جشنواره هایی مانند داستان انقلاب، در طول سال با برگزاری كارگاه ها و همایش های مختلف در این زمینه نویسندگان را یاری كنند.
نظر شما