پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
اخلاق، کشف است یا قرارداد؟ / «عناصر فلسفه اخلاق» از تندروی‌های برخی فیلسوفان اخلاق به دور است

مترجم کتاب «عناصر فلسفه اخلاق» گفت: این اثر رویکردهای متعادل در حوزه فلسفه اخلاق دارد که به رویکرد اسلامی نزدیک است و از آن تندروی‌هایی که برخی از فیلسوفان اخلاق مانند مکی و ... دارند و اخلاق را امری جعلی، نسبی و غیرواقعی می‌دانند، به‌دور است.

حجت‌الاسلام محمود فتحعلی که به همراه حجت‌الاسلام ‌عليرضا آل بويه به دلیل ترجمه کتاب «عناصر فلسفه اخلاق» رتبه شایسته تقدیر در بخش ترجمه شانزدهمین همایش «کتاب سال حوزه» را کسب کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره محتوای این کتاب گفت: کتاب «عناصر فلسفه اخلاق» نوشته جیمز ریچلز، متنی نسبتا فنی و کلاسیک دارد. نویسنده، این کتاب را در 15 فصل گردآوری کرده و عنوانی خاص و مدرن مانند «ذهنیت‌گرایی»، «نسبیت‌گرایی»، «واقع‌گرایی» و ... بر هر فصل نهاده است که در هر کدام مباحث مهمی در زمینه فلسفه اخلاق مطرح می‌کند.
 
او افزود: مؤلف در حوزه اخلاق، یک واقع‌گراست. نسبیت را قبول ندارد. البته نه تا آن میزان که علامه طباطبایی، شهید مطهری و ... می‌گویند.
 
این مترجم با اشاره به ویژگی‌های کتاب «عناصر فلسفه اخلاق» که باعث شد داوران شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه، آن را به عنوان اثری شایسته تقدیر اعلام کنند، اظهار داشت: این کتاب نه به لحاظ ترجمه، بلکه خود اثر مورد توجه دواران قرار گرفت. این اثر رویکردهای متعادل در حوزه فلسفه اخلاق دارد که به رویکرد اسلامی نزدیک است و از آن تندروی‌هایی که برخی از فیلسوفان اخلاق مانند مکی و ... دارند و اخلاق را امری جعلی، نسبی و غیرواقعی می‌دانند، به‌ دور است. شاید داوران به دلیل رویکرد مثبت مؤلف در مباحث کتاب،‌ آن را برگزیده‌اند.
 
حجت‌الاسلام فتحعلی درباره چگونگی به دست آوردن نسخه اصلی کتاب برای ترجمه گفت: نسخه اولیه «عناصر فلسفه اخلاق» را در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دیدیم اما از آنجایی که بارها تجدید چاپ شده بود، بخشی از نسخه نهایی آن را از طریق اینترنت و بخش دیگر را توسط خانه کتاب به دست آوردیم. ترجمه هشت فصل نخست کتاب را بنده انجام دادم و فصل‌های دیگر توسط حجت‌الاسلام آل‌بویه ترجمه شد.
 
وی در پایان به توضیح کتابی که در دست ترجمه دارد پرداخت و بیان کرد: سال‌ها پیش جی.ال. مکی کتابی پرنفوذ با موضوع این که اخلاق جعل است یا کشف، نوشت و در آن نظر خود را این‌گونه مطرح ‌کرد که اخلاق جعل و قرارداد است و به سلیقه مردم برمی‌گردد. او از نوعی نسبیت‌گرایی افراطی در احکام اخلاقی طرفداری کرده است. غربی‌ها کتاب «اخلاق: کشف درست و نادرست» را در مقابل این کتاب مکی نوشته‌اند و می‌گویند که اخلاق کشف است؛ یعنی واقعیتی دارد و ما آن واقعیت را مانند علوم دیگر کشف می‌کنیم و با جعل و قرارداد ما نیست. بنده ترجمه این کتاب را به پایان برده‌ام که به زودی چاپ خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها