سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
«مطالعات و تحصیلات میان‌‌رشته‌ای» به بازار کتاب راه یافت

انتشارات سپهر اندیشه کتاب «مطالعات و تحصیلات میان‌‌رشته‌ای» را در سه بخش منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «مطالعات و تحصیلات میان‌‌رشته‌ای» نوشته مشترک جولی کلاین و هاریت رابلز با ترجمه منصور متین، از سوی انتشارات سپهر اندیشه در سه بخش  منتشر شده است.
 
جولی تامپسون کلاین، مؤلف بخش‌های اول و دوم کتاب، در بخش نخست با عنوان‌ «ترسیم نقشه مطالعات میان رشته‌ای» به معرفی رشته‌های علمی،‌ حوزه‌های میان‌رشته‌ای،‌ تغییرات نهاد‌ی و راهکاری‌های حمایتی و میان‌رشته‌سازی نظام دانشگاهی پرداخته‌ است.

بررسی جایگاه و نقش رشته‌های علمی
وی در این بخش درباره رشته‌های علمی به نقل از «مسرــ دیویداو، شومواو و سیلوان» آورده است: «چند دهه  پیش تأکید بر رشته‌های علمی به‌عنوان دغدغه نخست نوعی تناقض به نظر می‌‌آمد،‌ رشته‌های علمی به‌عنوان حوزه‌های کاوش درباره جوانب مشخصی از دنیای واقعیت، موضوعات مورد مطالعه، روش‌ها و مفاهیم مورد استفاده، نظریات پذیرفته شده‌ و مفروضاتی درباره این که چه سخنی معتبر است مشخص می‌کنند.»

کلاین در ادامه در معرفی تاریخچه برنامه‌نویسی درسی، تحصیلی به نقل از «گاف و راتکلیف» اشاره کرده که این برنامه‌نویسی عبارت بوده از رشد پدیده تخصصی شدن و تولید و تکثیر دروس و برنامه‌ها،‌ با این همه، در حال حاضر شاهد نوعی «وارونگی تاریخی این روند» هستیم.           
 
آشنایی با حوزه تحقیقات میان‌رشته‌ای
«جستجوی دانش و اطلاعات میان‌رشته‌ای» عنوان دومین بخش کتاب است. خوانندگان در این بخش با مباحثی همچون یافتن برنامه‌ها و درس‌نامه‌های نمونه،‌ حوزه‌های تحقیق میان‌رشته‌ای و میان‌رشته‌پژوهی آشنا می‌شوند.

نویسنده در این بخش، یکی از کلید‌های جستجو برای منابع اطلاع در حوزه‌های تحقیق میان‌رشته‌ای را نشریات معتبر بین‌المللی معرفی کرده و آورده است: «ژورنال ساینتز، مطالبی روز‌آمد درباره فعالیت‌های علمی انجام شده راجع به مسائل زنان در رشته‌‌های مختلف را منتشر می‌کند. ژورنال تاریخ میان‌رشته‌ای به تحلیل و مرور حوزه‌های فرعی و گرایش‌های تاریخ میان‌رشته‌ای می‌پردازد. ژورنال فصل‌نامه آمریکایی، کتاب‌شناسی مدون در رشته‌هایی را منتشر می‌کند که در کار‌های علمی مرتبط با مطالعات آمریکایی‌شناسی مشارکت دارند.»   
 
تدریس گروهی چیست؟
در سومین بخش کتاب نیز که «دروس و برنامه‌های میان‌رشته‌ای» نام گرفته، هاریت رابلز موضوعاتی مانند مدیریت و اجرای برنامه‌های میان‌رشته‌ای،‌ مطالعات میان‌رشته‌‌ای،‌ یادگیری مساله محور،‌ تغییر در برنامه درسی و مجموعه اصطلاحات را بررسی کرده‌ است.
 
رابلز در فصل پایانی کتاب درباره دروس و برنامه‌های میان‌رشته‌ای و در تشریح تدریس گروهی نوشته است: «تدریس گروهی یکی از راهکار‌های تربیتی است که غالب اوقات با برنامه درسی میان‌رشته‌ای،‌ به هر شکلی که باشد،‌ عجیین است؛‌ هرچند «دروسی که به صورت گروهی تدریس می‌شوند خود به  خود میان‌رشته‌ای  نیستند.»     
 
نویسنده در تعریف موضوع  بینا‌رشته‌ای نیز به نقل از کلاین‌ آورده است که بینا‌رشته‌ای به اقداماتی اطلاق می‌شود که از منظر یک رشته‌ به رشته دیگری می‌نگرد، اغلب پدیده‌ای از یک حوزه را ذیل حوزه دیگر می‌برد؛  چنان‌که به‌عنوان مثال در فیزیک موسیقایی می‌بینیم،‌ به ندرت اقدامی برای تلفیق صورت می‌گیرد و قصد ایجاد موضوع یا پارادایمی جدید ــ آنگونه که در تلاش‌های میان‌رشته‌ای شاهدیم ــ دیده می‌شود.        
 
نخستین چاپ کتاب «مطالعات و تحصیلات میان‌‌رشته‌ای» با شمارگان 500 نسخه در 256 صفحه،‌ به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات سپهر اندیشه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها