شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
ایجاد انگیزه از اهداف کاهش حجم کتاب‌های درسی است/ لزوم توجه به تفاوت‌های دختران و پسران در فرایند تالیف کتاب

احمد عابدینی،‌ معاون امور کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر تحقق سند تحول نظام آموزش و پرورش گفت: ایجاد انگیزه و تقویت جریان یادگیری، از اهداف کاهش حجم منابع درسی است.

معاون امور کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره استاندار‌های تألیف کتاب‌های آموزشی اظهار کرد: عمده سیاست‌های آموزش و پرورش در حوزه تالیف کتاب، براساس سند تحول این وزارتخانه تدوین شده است. تأکید اصلی در این سند، بر تولید محتوا با توجه به موقعیت، ویژگی‌ها و نیاز‌های مخاطبان است.
 
توجه به تحولات روز در تدوین کتاب‌های درسی
وی با تأکید بر اهمیت تحولات روز در تدوین کتاب‌های آموزشی افزود: توجه به تحولات روز نیز در تدوین کتاب‌های درسی درنظر گرفته می‌شود، به‌عبارتی دیگر متولیان تدوین کتاب‌های درسی نمی‌توانند بدون توجه به رویداد‌های روز جهان یا مباحث روان‌شناسی دانش‌آموز منبع تولید کنند. تفاوت‌‌‌های روانی دانش‌آموزان دختر و پسر نیز باید در فرایند تدوین کتاب درنظر گرفته شود.
 
عابدینی در ادامه در تشریح سیاست‌های جدید آموزش و پرورش در تولید کتاب گفت: کاهش حجم کتاب‌های درسی با هدف ایجاد فرصت اندیشیدن و درگیر کردن دانش‌آموزان با موضوعات مختلف در اجرای سند تحول آموزش و پرورش مورد تاکید است. بنابراین عملی شدن این برنامه موجب می‌شود تا دانش‌آموز معلم را یگانه واسطه انتقال ‌هنده دانش نداند. ایجاد انگیزه و یادگیری قوی،‌ نتیجه کاهش حجم کتاب‌های درسی است.
 
لزوم آمادگی معلمان برای آموزش کتاب‌های تولیدی
معاون امور کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش، درباره لزوم آمادگی معلمان برای آموزش کتاب‌های تولیدی براساس سند تحول وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش یک یا دو ماهه معلمان، سریع‌ترین راه و در عین حال فرصتی ناکافی برای آشنایی با محتوا‌های جدید است. فراهم کردن شرایطی برای ایجاد دوره‌های مستمر در طول سال، هدف اصلی متولیان وزارتخانه است.  
 
وی با تأکید بر آشنایی و آمادگی معلمان با کتاب‌های جدید آموزش و پرورش عنوان کرد: دوره‌های موقت به‌طور قطع کافی نیست، بنابراین باید برنامه‌ای مدون و حرفه‌ای ایجاد شود و حداقل یک‌سال قبل از عرضه کتاب، معلمان و دانش‌آموزان آمادگی لازم را کسب کرده باشند؛ به‌عبارتی دیگر آمادگی معلم برای آموزش نباید به یک شب جلوتر بودن وی از دانش‌آموز منحصر شود.

 بهره‌گیری از فناوری در تسهیل یادگیری عمیق
عابدینی درباره بهره‌گیری وزارت آموزش و پرورش از فناوری‌های نوین در ایجاد نظام آموزش استاندارد گفت: به‌نظر می‌رسد نسبت به بهره‌گیری از فناوری‌‌‌های نوین یک برداشت اشتباه وجود دارد. یعنی جای هدف و ابزار تغییر می‌کند. فناوری‌های نوین نوعی ابزارند، اما گاهی به‌عنوان هدف درنظر گرفته می‌شوند و این در حالی است که ابزار فناوری باید در تسهیل یادگیری عمیق، موثر باشد. به‌طور قطع اگر ابزار‌های جدید بتوانند در یادگیری آسان این تاثیر را داشته باشند، برای استفاده از آنها تأکید می‌شود.
 
معاون امور کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر بهره‌‌‌برداری صحیح از ابزار‌های نوین در امر آموزش اظهار کرد: نباید از فناوری‌های نوین در عرصه آموزش به‌صورت تزئینی بهر‌ه‌ برد؛ به‌عبارتی دیگر گاهی‌به‌کار‌گیری ابزار‌های نوین با هدف هوشمندسازی مدارس به‌کار گرفته می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها