یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
تیراژ پایین کتاب‌ بیشترین صدمه را به صحافی زده است

حسين علي متين رضا پدر صحافي ايران که یکی از تقدیر شدگان مراسم افتتاحيه بيست و يكمين نمايشگاه چاپ و بسته بندی بود، طی گفت‌وگویی در غرفه خبرگزاری کتاب ایران، گفت: درد بزرگ ما در سال‌های اخیر پایین آمدن شمارگان کتاب بوده که رکود صحافی را نیز در پی داشته است؛ اگر به این موضوع توجه نشود‏، صنایع مرتبط با کتاب به ورطه فراموشی سپرده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا) حسین علی متین رضا که میهمان ویژه غرفه «ایبنا» در بيست و يكمين نمايشگاه چاپ و بسته بندی بود اظهار کرد: من از نوجوانی وارد حرفه چاپ و لیتوگرافی شدم، اما روحیه هنری و شاگردی در عرصه‌های موسیقی و نقاشی و مینیاتور من را به سوی صحافی كشاند.          
 
احیاء کتاب از طریق صحافی بیشتر هنر است تا صنعت
پدر صحافي ايران گفت: قدمت صحافی در ایران هم از چاپ و هم از لیتوگرافی بیشتر است و به حدود 5000 سال قبل می‌رسد. صحافی شامل دو شاخه «تك جلدسازی» و «سری سازی» است. هنر صحافی در تك جمله سازی است كه به آن وصالی می‌گویند و كتابی را كه در آستانه از بین رفتن است دوباره احیاء می‌كند.
 
متین رضا با اشاره به برخی از کم کاری‌های پیش آمده در این حرفه گفت: لفظ گالینگور که برای همه شناخته شده است، هنریست در صحافی که از غرب آمده و تلفیقی از پی وی سی و پارچه است و در ایران از قدیم‌الایام با چرم این کار انجام می‌شده است.  اما امروزه متاسفانه از سلفون برای بسیاری از كتاب‌ها استفاده می‌كنند. من بارها گفته‌ام كه این را خیانت به مردم یك كشور می‌دانم كه به جای مواد بهینه، از سلفون برای كتاب‌هایشان استفاده شود.
 
وی افزود: یك روستایی یك قرآن می‌خرد و به امیدی با خود می‌برد، اما می‌بیند هنوز چند ماه نگذشته كتاب از بین رفته است. استفاده از سلفون برای برخی از كتاب ها اشكالی ندارد و در خارج از كشور هم از آن استفاده می شود، اما نه برای آثار فاخر و تاریخی و ادبی.
 
درد ما فراموش شدن قدمت ادبی و تاریخی است
پیشکسوت حرفه صحافی درباره بزرگترین مشکل پیش روی این حرفه گفت: در سال‌های اخیر درد بزرگ ما این است كه تیراژ كتاب از 30000 جلد به حدود 500 جلد رسیده است و به همین نسبت در صحافی و صنایع مرتبط با آن نیز ركود چشم‌گیری به وجود آمده است. چه كسی می‌تواند این مشكل را حل كند؟ دلم می‌خواهد مردم ما بدانند كه در هیچ جای دنیا مثل ایران شاعر و این همه مضمون بكر را به زبان ادبی فاخر نداریم و اگر توجه نشود این آثار و صنایع مرتبط با آنها به ورطه فراموشی سپرده می‌شوند.
                                                                                          
متین رضا «آموزش» را یكی از راهکارهای جلوگیری از كمرنگ شدن هنر صحافی عنوان کرد و گفت: من در سال 59 یا 60 وقتی به عضویت حزب جمهوری اسلامی درآمدم، طرحی را دادم كه واحد درسی صحافی در دانشكده‌های هنر گذاشته شود و آموزش آكادمیك این رشته از مهجور شدن آن جلوگیری كند، اما همان طور كه می‌بینید هنوز این طرح اجرایی نشده است. من هنر را وارد صحافی كردم و از دیگر امكانات  هنری در كار صحافی كمك گرفتم و حاصل آن آثار منحصر به فردی شد كه هنوز هم مشابه آن به بازار نیامده.
 
وی در پایان با بیان اینکه «توكل و امید و اعتماد به وجود پاك پروردگار مهمترین عامل پیشرفت من بوده است» گفت: تا كنون كه به سن 85 سالگی رسیده‌ام بزرگترین استاد خود در این مسیر ذات اقدس الله می‌دانم و در تمام لحظه لحظه این مسیر از خودش مدد گرفته‌ام و هر چه آموخته‌ام خالصانه به فرزندانم و شاگردانم نیز یاد داده‌ام.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها