دو متخصص زبانشناسی در گفتوگو با ایبنا مطرح کردند
زبانشناسی با مشکل تالیف کتاب آموزشی مواجه است/ در حوزه کتاب درسی تخصصی مشکل جدی داریم
رامین گلشائی، استادیار پژوهشکده مدیریت دانش و محمود بیجنخان، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، درباره وضعیت و کیفیت کتابهای درسی و آموزشی در ایران معتقدند که در بسیاری از رشتههای علمی از جمله زبانشناسی، تعداد کتابهای درسی که با اهداف آموزشی تهیه شوند، اندک است.
وی با اشاره به اینکه تهیه کتاب آموزشی مولفههایی خاص و جدا از سایر کتابها دارد گفت: در بسیاری از کتابها از جمله زبانشناسی، کتابهای درسی که با هدف آموزشی تهیه شوند نداریم. در حال حاضر بسیاری از کتابهای موجود مجموعه مقالاتی هستند که به کتاب تبدیل شدهاند.
همیشه کتاب تالیفی، کتاب خوب بهشمار نمیآید
این متخصص حوزه زبانشناسی با اشاره به همکاری خود با سازمان انتشارات سمت افزود: سازمان سمت در حال حاضر در کنار نشر کتابهای درسی، به ترجمه کتابهای دانشگاهی مشغول است، اما اخیرا سیاست کاری این سازمان به سمت نشر کتابهای تالیفی بر حسب نیازهای داخلی پیش رفته است.
گلشائی اظهار کرد: همیشه کتاب تالیفی، کتاب خوب بهشمار نمیآید. در حال حاضر نمونههای زیادی از این دسته کتابها در کشور داریم که با نام کتاب تالیفی منتشر شده، اما بیشتر آنها یا مبتنی بر تحقیق نیست یا ترجمه 80 درصدی از منابعی به زبانهای دیگر است.
استادیار گروه زبانشناسی و اصطلاحشناسي پژوهشکده مدیریت دانش با اشاره به وضعیت کتابهای موجود در حوزه زبانشناسی رایانشی نیز گفت: در حال حاضر با کمبود کتابهای تالیفی در حوزه زبانشناسی رایانشی مواجهیم. بیشتر کتابهای موجود در این حوزه به زبان اصلی است و بهصورت ترجمه شده در دانشگاههای کشور تدریس میشوند.
تخصصیتر شدن کتابهای حوزه زبانشناسی
دکتر محمود بیجنخان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کتابهای حوزه زبانشناسی، بهسوی تخصصی شدن پیش میروند، ادامه داد: امروزه ناشرانی همچون سمت، آگاه، توس و هرمس در نشر کتاب در حوزه زبانشناسی فعالیت دارند.
وی افزود: در گذشته بیشتر کتابهای نوشته شده در حوزه زبانشناسی، شامل کتابهای عمومی بودند، اما خوشبختانه در حال حاضر با بهبود انتشار کتاب در این حوزه روبهرو هستیم.
بیجنخان درباره وضعیت کتابهای درسی این حوزه گفت: اکنون کتابهای نوشته شده در حوزه زبانشناسی تخصصی شده و با جدیت بیشتری دنبال میشود. امروزه در حوزه زبانشناسی، کتابهای تخصصی بسیاری وجود دارد که میتوان از آنها به عنوان منابع درسی دانشگاهی استفاده کرد، اما هرچه کتابهای درسی، نتیجه تحقیقات تخصصی بیشتری باشد، کتاب از ارزش علمی بالاتری برخوردار است.
در حوزه کتاب درسی تخصصی مشکل جدی داریم
این متخصص زبانشناسی اظهار کرد: بهنظر میرسد در زمینه تحقیقات در حوزه کتاب درسی تخصصی مشکل جدی داریم. در هنگام تالیف کتاب، علاوه بر نتایج تحقیقات علمی، میتوان از تجربیات استادان در زمان تدریس نیز استفاده کرد.
وی ادامه داد: در تالیف یک کتاب درسی، باید حداقل از 50 تا 100 عنوان مقاله تحقیقی معتبر و مرتبط با محتوای آموزشی کتاب که طی بازه زمانی ده ساله اخیر منتشر شده است، استفاده کرد.
بیجنخان در پایان با اشاره به وضعیت کتابهای درسی حوزه زبانشناسی در ایران گفت: از نظر تالیف کتابهای مبتنی بر تحقیق، کتابهای درسی دانشگاهی در ایران به شدت جای کار دارد.
نظر شما