مجید جلیسه با اشاره به تحولات حوزه نشر در سال گذشته گفت: همه کتابشناسان و علاقهمندان به حوزه کتاب معتقدند، دهه ۸۰ دهه کتابسازی بود. بر اساس همین نتیجهگیری ما تصمیم گرفتیم از ردهبندیهای کلی دیویی فاصله بگیریم و فعالیتهای این نشریات را موضوعمحور کنیم.
مجید غلامی جلیسه با اشاره به انتشار کتابشناسیهای ماه گفت: ما در رسانههای زیرمجموعه خانه کتاب، سعی کردهایم عمقبخشی بیشتر به فعالیتهای حوزه کتاب را در اولویت کار قراردهیم. در حال حاضر غیر از خبرگزاری کتاب ایران که روزانه با بیش از ۷۰ خبر جدید بارگذاری میکند، دو تیپ نشریه هم در خانه کتاب داریم؛ یکی فصلنامههای نقد کتاب و یکی نشریه کتاب هفته. در «کتاب هفته»، ما در هر شماره موضوع ویژهای را در حوزه کتاب مورد تحلیل و ارزیابی قرار میدهیم.
غلامی جلیسه همچنین با اشاره به سابقه فعالیت نشریات ۹ گانه موسوم به «کتاب ماه کلیات» گفت: ۱۷ سال نشریات کتاب ماه منتشر میشد اما به نظر میرسید آنچنان که باید و شاید تاثیر خود را در جامعه هدف نگذاشته بودند لذا ترجیحمان این بود که با ایجاد برخی تغییرات ساختاری هم به لحاظ محتوایی و هم از جهت فرم و شکل، این نشریات هم یک بهبود کیفی کسب کنند.
جلیسه درباره صدور شابک کتابهای ناشران هم گفت: شابک، شماره استاندارد بینالمللی کتاب است که برای هر اثر اختصاص پیدا میکند و علاقهمندان میتوانند با استفاده از همین شماره اثر مورد جستجوی خود را بازیابی کنند. ما در خانه کتاب واحدی را داریم که با ۶ نیرو، اساساً یه صورت شبانهروزی، در این خصوص به سرویس دهی به ناشران میپردازند.
سرپرست موسسه خانه کتاب ایران ادامه داد: ناشران برای ثبت اطلاعات کتابهایشان در وزارت ارشاد، ملزم به اخذ شابک و پس از آن فیپا و مجوز نهایی نشر هستند. ما برای سی دی ها و نرمافزارهای دیجیتالی هم، شماره استاندارد بینالمللی «شابم» را داریم که برای فعالان این حوزه صادر میشود.
نظر شما