«چشمه» و «ثالث» خبرسازترین کتابفروشیهای این خیابان هستند که به بهانههای مختلف، میزبان اهالی فرهنگ بودهاند. محمد چرمشیر(نمایشنامهنویس) حداقل هفتهای یک بار به چشمه سر میزند، بهمن فرمانآرا هم همینطور، کامبیز درمبخش (طراح و کاریکاتوریست) هم در فروشگاه ثالث رفتوآمد دارد، فروشگاه کمحاشیه «گویا» هم جمعهای خود را با حضورهنرمندان نگارگر و خوشنویس برپا میکند که البته خیلی به رسانهایشدن اخبار آنها فکر نمیکند.
فروشگاه «ثالث» خلاقترین و پویاترین ویترین را در میان کتابفروشیهای خیابان کریمخان دارد و تقریبا هر چهار روز یکبار این ویترین تغییر میکند. به همین دلیل مشکلی نمیبیند که گاهی مانند دیروز و امروز بخش مخصوص به کتابهای هنر ویترین را به یک نشر، مثلا نشر نظر اختصاص دهد. کتابهای نشر نظر با جلدهای مقوایی گراف و عناوینی به رنگ طلایی، به خوبی جلبتوجه میکنند. «عاشقانهها – اشعار عاشقانه ایرانی» ( نوشته وستا سرخوش کرتیس و شیلا آر.کنبی با ترجمه فاطمه کاوندی)، «نغمههای بهشت مولانا»، «غزل غزلهای سیمرغ»، «شمس پرنده – 48 غزل از دیوان شمس»، «خر برفت و خر برفت و خر برفت – داستانهای شیرین و تلخ از مثنوی» (نورالدین زرین کلک)، «شرق بهشت» و کتاب کوچک تازه منتشرشده «هر آنچه میخواستید درباره گالری داری بدانید اما جرأت پرسیدنش را نداشتید» (آندریا بلینی – ارکده درودی) از جمله کتابهایِ زیبای نشر نظر بودند.
در بخش جداگانهای از ویترینِ این فروشگاه، «ساعتی در تهران» (عکسهای عزیز ساعتی)، «5 اقلیم حضور» (داریوش شایگان) و «هفتفیلمنامه اصغر فرهادی» قرار داشتند که گویا به قصد تاکید بر موجود بودن این کتابها، جداگانه چیدهشده بودند.
در بخش دیگری از ویترین که به کتابهای نشر ثالث اختصاص دارد، اینبار مجموعه کتابهایی با عنوان عمومی «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران» قرار گرفته بود که آثاری درباره «نصرت رحمانی»، «جواد مجابی»، «اجمدرضا احمدی»، «مهدی غبرائی»، «ضیاء موحد» و «لیلی گلستان» از جمله این کتابها بودند.
یکی از کتابهای جالبی که در ویترین ثالث دیده شد، «آمدیم خانه نبودید- روایت خانههای مشاهیر ایران» بود. این کتاب نوشته نسرین ظهیری است که با مقدمهای از احمد مسجد جامعی توسط نشر ثالث منتشر شده است.
از ویترین که بگذریم، فروشگاه ثالث در قفسههای کتابهای هنری خود نظمِ تازهای را اعمال کرده و به تعداد کتابهای بخش معماری خود افزوده است اما هنوز از ناشران مطرح این حوزه مانند «فضا» و «علم معمار» کتابی در این فروشگاه دیده نمیشود.
کتابهای معماری به رغم آنکه هر ماه بیشترین تعداد را در میان تازههای کتابهای هنر به خود اختصاص میدهند، هنوز در کتابفروشیهای کریمخان سهم ناچیزی را از قفسهها دارند.
در قفسه کتابهای سینمایی، تازهترین آثاری که فروشگاه ثالث عرضه کرده بود «من یک بازیگرم – مروری بر خاطرات بازیگری پرویز پرستویی» (نوشته امید روحانی – نشر توفیق آفرین)، «گفتوگوهای سینمایی سید محمد بهشتی (دهه 60)» (محمود ارژمند و محمدعلی حیدری – روزنه)، «سینمای نوین ایران» (امیر فرض اللهی – افراز)، چاپ سوم «سینمای فردین» (عباس بهارلو– قطره)، «شهرزاد» (تهمینه میلانی - کتابسرا)، «آنچه سینما هست» (دادلی اندرو – مجید اخگر – بیدگل)، «ژانرهای سینمایی» (رافائل موآن - علی عامری مهابادی – مینوی خرد) بودند که به نسبت چند ماه گذشته این قفسه تازههای بیشتری را در بر میگرفت.
به گفته فروشنده همواره قیمت بالای کتابهای تازه منتشر شده، خریداران را از تهیه آنها منصرف میکند.
مجتبی خیرآبادی درباره پُرفروشترینهای کتابهای سینمایی گفت: همچنان کتاب اصغر فرهادی پدیده کتابهای سینمایی است.
از تازههای کتابهای تئاتر، کتاب «دراماتورژی چیست؟ دراماتورژ کیست؟» (مجموعه مقالات - محمدرضا خاکی، منصور براهیمی - بیدگل) در این فروشگاه دیده شد که فعلا یک نسخه فروش رفته بود. همچنین خیرآبادی به کتاب «ژان ژنه و معماری خلأ» (مهتاب بلوکی – نی) که یکی از ارزشمندترین کتابهای تالیفی حوزه تئاتر در چند ماه گذشته است، اشاره کرد و گفت: در چند ماه گذشته جز چند نسخه، فروش نداشته است.
وی در ادامه از فروش خوب نمایشنامه «بالاخره این زندگی مال کیه؟» (برایان کلارک- احمد کساییپور – نشر کارنامه 1385) به دلیل اجرای این نمایشنامه به کارگردانی اشکان خیلزاده در مجموعه ایرانشهر، خبر داد و با اشاره به استقبال بسیار خوبی که از نمایشنامه «خانه» (نغمه ثمینی – نی) شده و میشود، از تجدید چاپ کتابهای به اصلاح تثبیتشده عباس کیارستمی، «سعدی از خویشتن فریاد» (چاپ چهارم) و «حافظ به روایت کیارستمی» نیز خبر داد.
خیرآبادی در ادامه اشاره کرد که در هفته گذشته مراجعاتی برای تهیه نمایشنامه «داستان خرسهای پاندا: به روایت یک ساکسیفونیست که دوستدختری در فرانکفورت دارد» (نوشته ماتئی ویسنییک با ترجمه تینوش نظمجو – ماهریز) داشته است. وی گفت: این کتاب به دلایل نامعلوم از سال 1388 تجدید چاپ نشد و نسخه اُفست آن دستبهدست میشد. من شنیده بودم که قرار است در سال 1392 تجدید چاپ شود اما هنوز خبر قطعی در این باره ندارم.
انتشار «موزه یک کارخانه است»/ تجدید چاپ نمایشنامههای ساعدی با طرح جلدهایی تازه
کتابفروشی رود هم که بر کتابهای سینمایی تمرکز دارد، تازههای این حوزه را عرضه میکرد. فروشنده این کتابفروشی از کتابهای «آنچه سینما هست» (بیدگل) و «ژانرهای سینمایی» (مینوی خرد)، «موزه یک کارخانه هست» (ایمان گنجی و کیوان مهتدی- حرفه هنرمند) و «عکاسی و ادبیات» (فرانسوا برونه - ترجمهی محسن بایرامنژاد – حرفه هنرمند) به عنوان آثار ارزشمندی که با استقبال مواجهه شدهاند نام برد و گفت: البته ضرورت معرفی، برای کتابهایی که موضوع خاص دارند مانند «عکاسی و ادبیات» بیشتر است و در فروش آنها بسیار موثر خواهند بود.
همچنین در این کتابفروشی، «خانه روشنی» و «وای بر مغلوب» از نمایشنامههای غلامحسین ساعدی از سوی انتشارات نگاه که با طرحجلدهایی متفاوت از بهزاد خورشیدی، تجدید چاپ شدهاند، دیده شدند.
نشر چشمه آمار پرفروشترینهای بخش هنر را در آبان ماه چنین اعلام کرده است:
- «هفت فیلمنامه اصغر فرهادی» - چشمه
«عباس کیارستمی و درسهایی از سینما» - محمودرضا ثانی- معین
«ققنوس یک نمایشنامه برای خواندن» - محمود دولتآبادی – چشمه
«مبانی طراحی سنتی در ایران» - علی حصوری – چشمه
«پوتسولی» - اتوره پوتسولی – مصطفی کمال پورتراب
«اتاقی در هتل پلازا» - نیل سایمون – شهرام زرگر – نیلا
«تجزیه و تحلیل موسیقی برای جوانان» - لئوناردو برنستاین – مصطفی کمال پور تراب
شاهینفر همچنین از میان کتابهای روی میز که به گفته او تازهها و پُر فروشها هستند، به کتاب «دکوپاژهای مرجع: روشهایی برای ایجاد جلوههایی گرانبها در فیلمهای ارزان» (کریستوفر کنورتی؛ ترجمهی محمد ارژنگ - نشر نیکا)، بهعنوان تنها منبعی که مشخصا به موضوع دکوپاژ در فیلم میپردازد اشاره کرد و گفت: این کتاب اگرچه در فهرست تازهها قرار نمیگیرد اما به لحاظ اهمیت محتوایی آن سعی داریم همواره مقابل دید بازدیدکنندگان باشد.
این فروشنده درباره کتاب «گفتوگوهای سینمایی سید محمد بهشتی (دهه 60)» (محمود ارژمند و محمدعلی حیدری – روزنه) گفت: افراد نسبتا زیادی خبر انتشار این کتاب را شنیده بودند و برای تهیه آن مراجعه میکردند اما ظاهرا قیمت بالای کتاب خیلیها را منصرف میکرد.
وی همچنین درباره کتابهای بخش تجسمی که حتی یک عنوان هم از آنها روی میز پُرفروشها نبود گفت: خریداران کتابهای این بخش بیشتر به دنبال تهیه کتابهای مرجع و دانشگاهی هستند تا آثار تحلیلی و غالب مراجعهکنندگان افرادی نیستند که سلیقه خود را دنبال کردهاند بلکه دانشجویانی هستند که قصد تهیه منابع درسیشان را دارند.
شاهینفر افزود: در میان کتابهای تجسمی، تولیدات نشر حرفههنرمند، از جمله آثاری هستند که مخاطبان گستردهای دارند.
وی در پایان به فروش خوب کتاب «مکتبهای کهن موسیقی ایران» (محسن حجاریان – نشر گوشه) که از تازههای بخش موسيقی است اشاره کرد.
نظر شما