دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۰
جعفر توفیقی در گفت وگو با ایبنا: در حوزه تألیف كتاب دانشگاهی عقبیم اما بی‌تجربه نیستیم

جعفر توفیقی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود ضعف در تولید کتاب‌های دانشگاهی در کشور گفت: تولیدکنندگان مقالات علمی، می‌توانند پیشگامان تألیف کتاب دانشگاهی باشند.

دکتر جعفر توفیقی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت نشر دانشگاهی در ایران اظهار کرد: در حوزه تألیف کتاب دانشگاهی، با کمبود مواجه هستیم؛ به میزانی که در انتشار مقالات علمی و پژوهشی پیشرفت کرده‌ایم، در بخش تألیف کتاب چندان فعال نبوده‌‌ایم.
 
دانشمندان ایرانی برای تألیف وارد گود شوند
وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره به منبع اصلی تأمین کتاب دانشگاهی در کشور افزود: بیشتر منابع درسی دانشگاه‌های ما ترجمه یا کتاب‌هایی به زبان اصلی است. البته استفاده از این دسته منابع عیب محسوب نمی‌شود، چراکه این منابع نیز در جایگاه خود مفید هستند.      
 
توفیقی با تأکید به مفید بودن منابع خارجی تصریح کرد: با وجود مؤثر بودن کتاب‌های خارجی به‌عنوان منابع معتبر، اما انتظار است دانشمندان ایرانی هم در حوزه تألیف کتاب همانند تولید مقاله وارد میدان شوند.
 
پشتوانه قوی پژوهشی و انتشار مقالات زیاد، لازمه تألیف
استادتمام گروه مهندسی شیمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مؤلفه‌های نویسنده دانشگاهی گفت: با توجه به تجربه دنیا در حوزه نشر دانشگاهی، افرادی در حوزه تألیف کتاب‌های تخصصی موفق‌ هستند که سابقه قابل توجهی در حوزه آموزش دانشگاهی دارند.
 
سرپرست سابق وزارت علوم افزود: وجود پشتوانه قوی پژوهشی و انتشار مقالات زیاد و مؤثر علمی از دیگر شاخصه‌های یک مؤلف دانشگاهی است. افرادی که صاحب چنین مشخصه‌هایي باشند، به تدریج نتایج تحقیقات خود را در قالب کتاب تنظیم و عرضه خواهند کرد.
 
چندان هم در حوزه تألیف كتاب دانشگاهی بی‌تجربه نیستیم
توفیقی اظهار کرد: با توجه به آمار انتشار مقالات علمی دانشمندان ایرانی، به‌نظر می‌رسد که نظام آموزش عالی ما به‌طور طبیعی در مسیر انتشار تجربیات علمی در قالب کتاب حرکت خواهد کرد. دانشمندان فعال در حوزه تولید مقالات علمی، پیشگامان تولید کتاب دانشگاهی خواهند بود.     ‌
 
عضو هیأت تحریریه فصلنامه علمی‌ -ترویجی «رشد فناوری» در ادامه با اشاره به فعالیت ناشران دانشگاهی باسابقه در کشور گفت: با وجود سازمان‌هایی همچون «سمت» چندان هم در حوزه تألیف كتاب دانشگاهی بی‌تجربه نیستیم، اما عقبیم و نیاز کشور بیش از این‌هاست و باید سیاست‌های تشویقی تقویت شود تا حرکت به سمت تألیف کتاب تسریع شود.
 
ضرورت و اهمیت واگذاری تعیین سرفصل‌ها به دانشگاه‌ها
توفیقی درباره برنامه‌ وزات علوم، تحقیقات و فناوری در واگذاری تعیین سرفصل‌های درسی از سوی برخی دانشگاه‌های باسابقه نیز افزود: واگذاری تعیین سرفصل‌های درسی به دانشگاه‌ها، پیش از این در سال 1379 صورت گرفته بود اما به تدریج دوباره به حالت متمرکز درآمد.
 
وی تصریح کرد: واگذاری تعیین سرفصل‌های درسی به دانشگاه‌‌ها مؤثر است، چراکه زمینه تمرکززدایی اختیارات وزارت علوم را فراهم خواهد کرد. افزایش انگیزه در اعضای هیأت علمی برای توسعه فعالیت‌های علمی، از مهم‌ترین آثار این واگذاری است، چراکه انتقال این مسئولیت به دانشگا‌ه‌ها، ارتباط مستقیمی با حوزه تألیف دارد و به‌عبارتی این اتفاق به این معناست که وقتی اعضای هیأت علمی در تنظیم سرفصل دروس مشارکت می‌کنند، برای تبدیل یافته‌‌های علمی خود به مقاله یا در شکل پیشرفته‌تر یعنی قالب کتاب، تشویق می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها