نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی»، شب گدشته در دفتر مجله فکری تحلیلی مباحثات در قم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، نویسنده کتاب گزارشی کلی از روند شکلگیری ایده اولیه کتاب ارائه کرد و گفت:سفر تحقیقاتیاش به آمریکا و ملاقاتش با متدینان دیگر ادیان آسمانی، به ویژه مسیحیت او را به نوشتن این کتاب ترغیب کرده است.
وی همچنین افزود: متأسفانه تا کنون به خاطر نوع نگاه حاکم بر فضای حوزه علمیه و همچنین دانشگاه، عاشورا و واقعه کربلا، اکثرا از نگاه تاریخی و کلامی مورد بررسی قرار گرفته است و جای نگاه آکادمیک و علمی به این موضوع همچنان خالی است.
حجت الاسلام بابایی با اشاره به موضوع رنج، گفت: رنج، یکی از آموزههایی است که در ادیان دیگر دنیا نیز نقش مهمی ایفا میکند و نگاه الهیاتی به رنج توانسته است، الهیاتی تحت عنوان «الهیات امید» به وجود آورد که امروز به جریانی زنده در جهان تبدیل شده است و مقالات و کتب بسیاری در این زمینه نگاشته شده است.
این پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی در ادامه با اشاره مشترک بودن رنج در میان بشر امروز گفت: رنج میتواند به عنوان زبان مشترکی برای گفتوگوی میان ادیان مختلف جهان مورد استفاده قرار گیرد. انسان هاى امروز همگى رنج را مى فهمند و با آن مأنوسند.
وى همچنين با تقسيم رنج به دو گونه «رنج از» و «رنج براى»، گفت: بعضى از رنجها از سنخ «رنج از» است و اراده انسان در اين دسته از رنجها نقشى ندارد؛ مانند رنج از بيمارى، يا رنج از بلاياى طبيعى. ولى گونهاى ديگر از رنج وجود دارد كه اراده انسان در آن دخيل است و در واقع، هدفى براى آن رنج وجود دارد؛ مانند رنج امام حسين كه «براى» حفظ اسلام بوده است. اين رنج از نوع دوم، مىتواند كاركردهاى سازنده اجتماعى داشته باشد.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین صحتی سردرودی، عاشورا پژوه حوزوی، ضمن ابراز خرسندی از چاپ این اثر و به وجود آمدن نگاه جدیدی به واقعه عاشورا، به ذکر نقاط مثبت و منفی این اثر پرداخت.
وى با بيان اينكه خوشبختانه اين اثر به بسيارى از آسيبهاى معمول در آثار مربوط به عاشورا دچار نشده است، گفت: البته نقدهايى نيز درباره اين كتاب قابل طرح است؛ اولا اينكه برخلاف عنوان كتاب، چندان از زاويه نگاه عرفانى به موضوع رنج پرداخته نشده است. ديگر اينكه بعضى از ادعاهاى مطرح شده در كتاب، نيازمند ذكر سند است. از جمله سندى براى اين ادعا وجود ندارد كه ۳۰ نفر از شهداى كربلا ايرانى بودهاند.
این نشست در پایان به پرسش و پاسخ حاضران با نویسنده کتاب ختم شد و نقدهایی به کتاب وارد شد که برخی توسط نویسنده کتاب پاسخ داده شده و برخی دیگر به عنوان نقدهای وارد بر کتاب، پذیرفته شدند.
نظر شما