سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
مراقب کتابسازی و تولید شبه‌کتاب‌ها در فضای دانشگاهی باشیم

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین نخستین دوره انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، گفت: در حوزه تولید کتاب در محیط‌ های دانشگاهی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های ستودنی و قابل توجه داشته‌ایم اما باید نسبت به کتابسازی و تولید شبه‌کتاب‌ها در فضای دانشگاهی مراقب باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین نخستین دوره انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی و اجتماعی امروز  (27 آبان‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و احمد شمس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در دانشکده فنی واحد تهران جنوب برگزار شد.

صالحی در این مراسم، اظهار کرد: اگر کتابسازی بد است بدون تردید تولید شبه‌کتاب‌ها با آرم دانشگاهی، کار بسیار غلطی است. این کتابسازی‌ها انواع مختلفی دارند که شامل کپی‌برداری‌های بدون اجازه، استفاده از متون بدون ارجاع، عدم رعایت و نگارش زبان فارسی و ... می‌شود. محیط‌های علمی از جمله دانشگاه آزاد باید مواظب این پدیده باشند و توجه داشته باشند که حفظ استانداردهای جهانی از مهم‌ترین مسائل در حوزه تولید کتاب است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کم بودن میزان مطالعه در سطح جامعه، عنوان کرد: اگرچه در سال‌های اخیر در تولید کتاب اعم از کتاب‌های علمی، فرهنگی و عمومی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما روند کتابخوانی ما به اندازه تولید کتاب خوب، پیشرفت نداشته است. در حال حاضر میزان سرانه مطالعه در دانشگاه آزاد را می‌دانیم، اما در سنجش مطالعه در کل کشور مشکل داریم. باید در محیط‌‌های علمی روند مطالعه را رصد کنیم و پروژه‌های مطالعاتی در محیط‌های دانشگاهی درباره سرانه مطالعه انجام شود.

وی افزود: از سوی دیگر باید نسبت به ترویج مدل‌های کتابخوانی در محیط‌‌های دانشگاهی برنامه‌ریزی کنیم. شبکه‌ دانشجویی کتاب و ملاقات با نویسندگان از جمله این مدل‌هاست و باید نسبت به کاربردی کردن این مدل‌ها در دانشگاه‌ها همت کنیم.

صالحی با اشاره به کمبود ویترین‌های کتاب برای معرفی کتاب به دانشجویان، گفت: در دهه‌های بعد از انقلاب اسلامی کتاب خوب در حوزه علمی و عمومی، کم تولید نشده‌اند، اما این‌که چگونه این کتاب‌ها را در معرض دید دانشجویان قرار دهیم، مهم است. ما نیازمند مشاوره‌های کتاب، ویترین‌های دائمی کتاب در دانشگاه‌ها و ... در محیط‌های اجتماعی هستیم تا از این طریق به معرفی آثار خوب به دانشجویان بپردازیم. از این محیط‌ ها می‌توان برای نمایش کتاب در محیط‌ های دانشگاهی استفاده کرد. حیف است که این همه کتاب خوب تولید می‌شود، اما دیده نمی‌شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش دانشجویان در ترویج کتابخوانی در جامعه، گفت: دانشجویان باید در ترویج کتاب فعال باشند. نسل قبلی در ترویج کتاب بسیار مؤثر بود و دانشجو طلایه‌دار کتاب در محیط‌های اجتماعی بود. دانشجو باید تپش اجتماعی داشته باشد تا از این طریق به ارتقای فرهنگ کشور و جامعه کمک کند.

وی در پایان سخنانش، گفت: افزود: کتاب و کتابخوانی حلقه اتصال اجتماعی است البته باید توجه داشت که حامل‌های کتاب نیز در این حوزه مؤثر هستند و صرفاً مراد ما از کتاب، کتاب کاغذی نیست. اگر می‌خواهیم نهضت کتابخوانی در جامعه پدید آید، کتابی تولید شود که تمدن‌سازی اجتماعی کند، دانشجویان باید طلایه‌داران آن باشند.

مشکل اصلی کتاب، نبود ویترین‌ است
همچنین جشن ملی کتاب با افتتاح نمادین «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» امروز (27 آبان‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در مدرسه دخترانه شهدای هفتم تیر آغاز به‌کار کرد.

صالحی در این مراسم ضمن تبریک روز کتاب و کتابخوانی و ابراز خرسندی نسبت به افتتاح 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه، اظهار کرد: از وزارت آموزش پرورش که نسبت به بحث کتاب و کتابخوانی اهتمام ویژه‌ای دارد، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به حضور 13 میلیون دانش‌آموز در مدارس کل کشور، گفت: 13 میلیون دانش‌آموزی که در مدارس حضور دارند، می‌توانند کتابخوانی را در کشور پیش ببرند. این 13 میلیون دانش‌آموز، هسته اصلی کتابخوانی را در کشور تشکیل می‌دهند. تولید کتاب در کشور فراوان است چیزی که به آن نیاز داریم ویترین کتاب و ترویج کتابخوانی است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پیشرفت‌های حوزه کتاب در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، عنوان کرد: در سطوح دانش‌آموزی در سه دهه بعد از انقلاب، کتاب‌های خوبی منتشر شده‌اند. قبل از انقلاب، کتاب‌های غیردرسی و فرهنگی بسیار اندک بودند و با تعداد محدودی کتاب روبه‌رو بودیم؛ زمانی که کتابی مانند «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در می‌آمد، نسل ما بسیار ذوق‌زده می‌شد.

صالحی مشکل اصلی در حوزه کتابخوانی را نبود لذت در این حوزه خواند و ادامه داد: مشکل کتابخوانی به‌طور جدی داریم و اگر کتابخوانی به صورت یک لذت و عادت درنیاید، مشکل در تمدن‌سازی داریم. تمدن‌سازی به توسعه کتاب نیازمند است. اگر به دنبال پیشرفت جامعه هستیم باید به پیشرفت کتاب و کتابخوانی رو آوریم و باید توجه داشت که حامل کتاب می‌تواند هر وسیله‌ای باشد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به الگوهای کتابخوانی در مدارس، گفت: ده‌ها الگوی کتابخوانی در مدارس وجود دارند و این موارد قابل توجه هستند. باید الگوهای کتابخوانی را با تنوع، پیش ببریم زیرا ذائقه نسل نو تنوع‌طلب است. همچنین نیازمند تشکیل یا تقویت دفتر توسعه کتابخوانی در مدارس هستیم تا مدل‌های کتابخوانی را الگوسازی و در مدارس نهادینه کند. اگر این امر اتفاق رُخ دهد پیشرفت علمی مدارس و  جامعه حتمی است. کتابخوانی باید با کمک متولیان فرهنگی با جدیت ادامه پیدا کند و امیدوارم که در سال‌های آینده شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها