سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
حشمتی مولایی: اجیر شدن دانشجو برای نوشتن یا ترجمه، منافع همه را تأمین می‌کند!/ ارتباط مسموم در فضای علمی

حسین حشمتی مولایی، عضو انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران اظهار کرد: اجیر شدن یک دانشجو برای نوشتن یا ترجمه، منافع همه را تأمین می کند؛ دانشجو نمره می‎گیرد، استاد امتیاز می‎گیرد و نشریه یا کنفرانسی که این مقالات را جمع‎آوری کرده، می‎تواند حمایت‎های مالی دستگاه‎های مربوطه را جذب کند!

دکتر حسین حشمتی مولایی، برنده نخستین جایزه تحقیقات برتر دانشگاه‎های سراسر کشور در اقتصاد و بانکداری اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره موضوع تالیف کتاب استاد به دست دانشجو اظهار کرد: امروزه به‌ویژه در کشورهایی که منابع مالی دولت از مواد خام و ذخایر زیرزمینی تأمین می‎شود، ضابطه واقعی برای توزیع ارزش‎ها به تدریج به عوامل غیرواقعی مثل مدرک، ارتباطات غیر اصولی و مواردی نامربوط متکی می‎شود. به همین دلیل نوعی مدرک‎گرایی و دستیابی به عناوین دانشگاهی از راه‎های غیراصولی، مهم‎ترین انگیزه برای تحصیل منافع ناشی از امتیازات این عناوین محسوب می‎شود.

فضای فساد‎آمیز برای دستیابی به مدرک
این مدرس دانشگاه افزود: این معضل در کشورهایی که نظارت جدی برای ارزشیابی علمی گیرندگان و دارندگان مدارک وجود ندارد، بیشتر است، بنابراین دارندگان مدارک و امتیازات دانشگاهی می‎توانند از منافع ناشی از این امتیازات بهره‎برداری کنند و بلافاصله فضای فساد‎آمیزی برای دستیابی از هر راه به این مدارک شکل می‎گیرد.

مولایی در ادامه گفت: متأسفانه در حال حاضر در ایران، اگر چند دقیقه‎ای به خیابان‎های جنب دانشگاه تهران مراجعه کنید، شاهد وجود بازار علنی خرید و فروش رساله، ترجمه و مقاله و این ارتباط مسموم در فضای علمی خواهید بود.

انتخاب ناصحیح دانشجویان برای ورود به دانشگاه
این عضو انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران در ارتباط با فضای فروش مقالات نیز اظهار کرد: بدیهی است که این بازار علنی نشانگر بازار بسیار وسیع و مخاطره‎آمیزی است که به سادگی قابل کنترل نیست. غیر قابل کنترل بودن این بازار آلوده به این دلیل است که برخی که باید با این آلودگی مبارزه کنند، خود نیز از این آبشخور آلوده، به مدارک دانشگاهی دست یافته‎اند و نه تنها صلاحیت لازم برای مقابله با این آلودگی را ندارند، بلکه خود این آلودگی را با اجیر کردن دانشجویانی که براساس انتخاب ناصحیح وارد دانشگاه شده‎اند، تشدید می‎نمایند.

تأمین منافع به وسیله اجیر شدن یک دانشجو
وی ادامه داد: در برخی موارد به نظر می‎رسد که مقالات اشخاصی در نشریات علمی و پژوهشی انتخاب می‎شود که نویسنده از عنوان «دکتر» برخوردار است، ضمن آن‌که نویسنده نیز با ارائه مقاله و چاپ آن امتیاز می‎گیرد. بنابرین اجیر شدن یک دانشجو برای نوشتن یا ترجمه، منافع همه را تأمین می کند؛ دانشجو نمره می‎گیرد، استاد امتیاز می‎گیرد و نشریه و یا کنفرانسی که این مقالات را جمع‎آوری کرده می‎تواند حمایت‎های مالی دستگاه‎های مربوطه را جذب کند.

مولایی افزود: اگر اتهام کپی‌برداری را به مقالات وارد کرده‎اند، به این دلیل است که معمولا نوآوری موثری را دربرندارد. البته نباید وجود فرهیختگانی را که به سختی در این فضای مسموم ادامه می‎دهند، نادیده گرفت. اما این اشخاص معمولا اگر بتوانند در کشور باقی بمانند و به دانشگاه‎های خارجی مهاجرت نکنند، از طریق باندهای مسلط منزوی و توسط دانشجویان نمره‎خواه، مورد بدگویی و کم‎ارزش‎گذاری قرار می‎گیرند.

جداسازی ارزشیابی در مقاطع مختلف دانشگاهی
وی یادآور شد: مقابله با این فضای مسموم که مبانی اقتصادی ما را نشانه گرفته، در کوتاه مدت امکان‎پذیر نیست اما می‎توان با جداسازی ارزشیابی در مقاطع مختلف دانشگاهی و استقلال‌بخشی ارزیابی از فرآیند آموزش، مدرسین باتقوا و باتخصص را شناسایی کرد؛ درعین حال دانشجویان را به روشی صحیح و مانا در فرآیند آموزش و پژوهش جذب کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها