تألیف کتاب استاد به دست دانشجو/ 12
حشمتی مولایی: اجیر شدن دانشجو برای نوشتن یا ترجمه، منافع همه را تأمین میکند!/ ارتباط مسموم در فضای علمی
حسین حشمتی مولایی، عضو انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران اظهار کرد: اجیر شدن یک دانشجو برای نوشتن یا ترجمه، منافع همه را تأمین می کند؛ دانشجو نمره میگیرد، استاد امتیاز میگیرد و نشریه یا کنفرانسی که این مقالات را جمعآوری کرده، میتواند حمایتهای مالی دستگاههای مربوطه را جذب کند!
فضای فسادآمیز برای دستیابی به مدرک
این مدرس دانشگاه افزود: این معضل در کشورهایی که نظارت جدی برای ارزشیابی علمی گیرندگان و دارندگان مدارک وجود ندارد، بیشتر است، بنابراین دارندگان مدارک و امتیازات دانشگاهی میتوانند از منافع ناشی از این امتیازات بهرهبرداری کنند و بلافاصله فضای فسادآمیزی برای دستیابی از هر راه به این مدارک شکل میگیرد.
مولایی در ادامه گفت: متأسفانه در حال حاضر در ایران، اگر چند دقیقهای به خیابانهای جنب دانشگاه تهران مراجعه کنید، شاهد وجود بازار علنی خرید و فروش رساله، ترجمه و مقاله و این ارتباط مسموم در فضای علمی خواهید بود.
انتخاب ناصحیح دانشجویان برای ورود به دانشگاه
این عضو انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران در ارتباط با فضای فروش مقالات نیز اظهار کرد: بدیهی است که این بازار علنی نشانگر بازار بسیار وسیع و مخاطرهآمیزی است که به سادگی قابل کنترل نیست. غیر قابل کنترل بودن این بازار آلوده به این دلیل است که برخی که باید با این آلودگی مبارزه کنند، خود نیز از این آبشخور آلوده، به مدارک دانشگاهی دست یافتهاند و نه تنها صلاحیت لازم برای مقابله با این آلودگی را ندارند، بلکه خود این آلودگی را با اجیر کردن دانشجویانی که براساس انتخاب ناصحیح وارد دانشگاه شدهاند، تشدید مینمایند.
تأمین منافع به وسیله اجیر شدن یک دانشجو
وی ادامه داد: در برخی موارد به نظر میرسد که مقالات اشخاصی در نشریات علمی و پژوهشی انتخاب میشود که نویسنده از عنوان «دکتر» برخوردار است، ضمن آنکه نویسنده نیز با ارائه مقاله و چاپ آن امتیاز میگیرد. بنابرین اجیر شدن یک دانشجو برای نوشتن یا ترجمه، منافع همه را تأمین می کند؛ دانشجو نمره میگیرد، استاد امتیاز میگیرد و نشریه و یا کنفرانسی که این مقالات را جمعآوری کرده میتواند حمایتهای مالی دستگاههای مربوطه را جذب کند.
مولایی افزود: اگر اتهام کپیبرداری را به مقالات وارد کردهاند، به این دلیل است که معمولا نوآوری موثری را دربرندارد. البته نباید وجود فرهیختگانی را که به سختی در این فضای مسموم ادامه میدهند، نادیده گرفت. اما این اشخاص معمولا اگر بتوانند در کشور باقی بمانند و به دانشگاههای خارجی مهاجرت نکنند، از طریق باندهای مسلط منزوی و توسط دانشجویان نمرهخواه، مورد بدگویی و کمارزشگذاری قرار میگیرند.
جداسازی ارزشیابی در مقاطع مختلف دانشگاهی
وی یادآور شد: مقابله با این فضای مسموم که مبانی اقتصادی ما را نشانه گرفته، در کوتاه مدت امکانپذیر نیست اما میتوان با جداسازی ارزشیابی در مقاطع مختلف دانشگاهی و استقلالبخشی ارزیابی از فرآیند آموزش، مدرسین باتقوا و باتخصص را شناسایی کرد؛ درعین حال دانشجویان را به روشی صحیح و مانا در فرآیند آموزش و پژوهش جذب کنیم.
نظر شما