از سوی دیگر Piotr Kubiszewski که از سال 2005 بدین سو صنعت نشر دیجیتال در لهستان را مانیتور میکند آمار خود را اینگونه منتشر کرده که در حال حاضر 40 هزار عنوان کتاب الکترونیکی/ebook در چرخه صنعت نشر دیجیتالی لهستان وجود دارد و از سوی دیگر 80 درصد از کتابهای جدیدی که وارد بازار میشود نیز دیجیتالی هستند.
از سوی دیگر بازار جهانی فروش کتابهای دیجیتالی ارزشی معادل 800 میلیون دلار دارد و رقم 8 یا 16 میلیون دلار مربوط به لهستان چندان رقم بالایی نیست و این نشان میدهد که فروش در این کشور مشکل دارد.
پرایسواترهاوس همانطور که در نمودار دیده میشود پیشبینی کرده که تا سال 2018 ارزش نشر دیجیتالی در لهستان به 48 میلیون دلارمیرسد و 6 برابر شدن بازار حکایت از رشد تقریباً خوب در این کشوردارد.
از نگاه کارشناسان دلیل اصلی مالیات 23 درصد روی کتابهای دیجیتالی و مالیات 5 درصدی روی کتابهای چاپ سنتی است که در لهستان تعریفشده و به اجرا درمیآید. درواقع به دلیل تعریف مالیات سنگین روی کتابهای دیجیتالی در مقایسه با کتابهای چاپی سنتی، مردم بهسوی دیجیتالی شدن کمتر میروند و کتابخانهها و مدارس و دانشگاهها که بودجه زیادی برای خرید ندارند سعی میکنند با هزینه کمتر کتاب بخرند و به همین خاطر رفتن آنها بهسوی کتاب چاپی سنتی طبیعی است.
یکی از نقاط روشن در این صنعت در لهستان پذیرش DRM یا مدیریت حقوق دیجیتال است و این برخلاف چیزی است که در امریکای شمالی رخداده است. در امریکا هر کمپانی برای خود رمزنگاری خاصی در فرمتهای دیجیتالی بکار برده است و به همین خاطر اگر شما از آمازون کتاب دیجیتالی را بخرید قادر به خواندنان روی مثلاً «کوبو» نیستید و باید حتماً روی کیندل آمازون آن را بخوانید ولی در لهستان این صنعت نوپا به سمتی رفته است تا با پذیرش DRM بهعنوان اصل کلی، این مشکلات را حل کند و خواننده لهستانی نیاز به تعویض دستگاه کتابخوان ندارد و این یک مزیت به شمار میرود.
در این کشور بحث سرقت نیز به دلیل واترمارک کمرنگتر شده است و بحث حذف واترمارک از روی محصولات دیجیتال سخت بوده و به دردسر آن نمیارزد.
از سوی دیگر، صنعت نشر دیجیتالی در لهستان در 5 سال گذشته دراختیار چند کمپانی داخلی بوده و همزمان با رشد صنعت نشر دیجیتالی بازار را در اختیار گرفته است و شما در این کشور ردپای قوی از بازیگران عمده دیجیتالی نمیبینید و فقط محصولات آنها به فروش میرسد.
کمپانیهای معروف لهستانی در این زمینه شامل Virtualo.pl, Publio.pl, Nexto.pl, Woblink.com and eBookPoint.pl هستند که بازار را تحت سلطه خوددارند.
تحقیقات موسسه زیر نظر Piotr Kubiszewski نشان میدهد که 90درصد از فرمتهای رایج بازار بهصورت EPUB و MOBI هستند و فرمت PDF فقط 10 درصد را در برمیگیرد.
آمازون حضوری رسمی در لهستان ندارد و دلیلی هم برای متوقف کردن کاربرانی که از آمازون استفاده میکنند، ندیده است. بیش از 84 درصد از فروشهای سایت Publio.pl و 73 درصد سایت Virtualo.pl فرمت کیندل آمازون (MOBI) است که این موضوع نشان میدهد مردم بانام آمازون و کیندل بیشتر از سایر برندهای مشابه نظیر Tolino, Pocketbook, Onyx درگیرهستند.
نظر شما