چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
«تعامل»؛ عامل تعیین کننده برای یادگیری بهتر از طریق کتاب‌های الکترونیکی

کتاب‌ها نقش مهمی در یادگیری کودکان ایفا می‌کنند، اما اینکه کتاب‌های سنتی کاغذی برای این منظور مناسب‌ترند یا کتاب‌های الکترونیکی، موضوعی است که کارشناسان به بحث پیرامون آن پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از زمان ظهور کتاب‌های الکترونیکی بحثی به راه افتاده مبنی بر اینکه کتاب‌های سنتی چاپی برای یادگیری کودکان مناسب‌ترند یا کتاب‌های دیجیتالی؟ و اینکه استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی که با رشدی روزافزون مواجه است، چه جایگاهی در بحث یادگیری کودکان دارد؟

کارشناسان در بخش گفت‌وگوی زنده هافینگتن‌پست، تجربیات و دانش خود را در این زمینه مطرح کردند. آنها هر دو نوع یادگیری را مؤثر و دارای مزایای خاص دانستند، اما اعلام کردند که یک نکته کلیدی در موفقیت هر دو روش وجود دارد و آن «تعامل» است.

«کتی هرش-‌پسک» استاد روانشناسی از دانشگاه تمپل پنسیلوانیا گفت: در مورد کتاب‌های سنتی معمولاً پا را فراتر از جلد کتاب می‌گذاریم و داستان را در ذهن دنبال می‌کنیم. به نظر می‌رسد تعامل کودک با والدین و دنیای بیرون در کتاب‌های سنتی بیشتر صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر «هدر کرکوریان» از محققان دانشگاه ویسکانسین گفت: من در این زمینه تجربیاتی داشته‌ام. کتاب‌های الکترونیکی بسیار در یادگیری مؤثر هستند به شرط آنکه به درستی مورد استفاده قرار گیرند. ما کودکانی را مشاهده کرده‌ایم که از طریق تعامل خاص و صحیح با صفحه نمایش مطالب را خیلی بهتر می‌آموزند.

او تأکید کرد: قطعاً نحوه استفاده از یک دستگاه دیجیتالی در مسیر یادگیری بسیار مهم‌تر از تمرکز بر خود دستگاه و توانایی‌های آن است. این دستگاه در زندگی ما حضور دارد و در دست کودکانمان است. سؤال اینجاست که ما چگونه می‌توانیم از این ابزار استفاده کنیم و محتوای رسانه‌ای را به نحوی مفید و به منظور برقراری انواع تعامل ایجاد کنیم.

به هر حال استفاده از هر دو نوع کتاب‌های سنتی و دیجیتالی به منظور یادگیری موافقان و مخالفان خود را دارد، اما آنچه مهم است کمک به برقراری تعامل صحیح کودک با کاغذ یا صفحه نمایش است و این چیزی است که در یادگیری اهمیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها