کارشناسان در بخش گفتوگوی زنده هافینگتنپست، تجربیات و دانش خود را در این زمینه مطرح کردند. آنها هر دو نوع یادگیری را مؤثر و دارای مزایای خاص دانستند، اما اعلام کردند که یک نکته کلیدی در موفقیت هر دو روش وجود دارد و آن «تعامل» است.
«کتی هرش-پسک» استاد روانشناسی از دانشگاه تمپل پنسیلوانیا گفت: در مورد کتابهای سنتی معمولاً پا را فراتر از جلد کتاب میگذاریم و داستان را در ذهن دنبال میکنیم. به نظر میرسد تعامل کودک با والدین و دنیای بیرون در کتابهای سنتی بیشتر صورت میگیرد.
از سوی دیگر «هدر کرکوریان» از محققان دانشگاه ویسکانسین گفت: من در این زمینه تجربیاتی داشتهام. کتابهای الکترونیکی بسیار در یادگیری مؤثر هستند به شرط آنکه به درستی مورد استفاده قرار گیرند. ما کودکانی را مشاهده کردهایم که از طریق تعامل خاص و صحیح با صفحه نمایش مطالب را خیلی بهتر میآموزند.
او تأکید کرد: قطعاً نحوه استفاده از یک دستگاه دیجیتالی در مسیر یادگیری بسیار مهمتر از تمرکز بر خود دستگاه و تواناییهای آن است. این دستگاه در زندگی ما حضور دارد و در دست کودکانمان است. سؤال اینجاست که ما چگونه میتوانیم از این ابزار استفاده کنیم و محتوای رسانهای را به نحوی مفید و به منظور برقراری انواع تعامل ایجاد کنیم.
به هر حال استفاده از هر دو نوع کتابهای سنتی و دیجیتالی به منظور یادگیری موافقان و مخالفان خود را دارد، اما آنچه مهم است کمک به برقراری تعامل صحیح کودک با کاغذ یا صفحه نمایش است و این چیزی است که در یادگیری اهمیت دارد.
نظر شما