پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
برآبادی: درگیر وضعیت بد کتابخوانی در کشور هستیم/ روز جهانی کودک در ایران جنبه نمایشی دارد

محمود برآبادی با بیان اینکه درحال حاضر درگیر وضعیت بد کتابخوانی در کشور هستیم و مجموعه‌ای از عوامل در آن دخیلند گفت: معمولا خانواده‌ها هزینه‌ای که باید‌ صرف کتاب‌های غیردرسی کنند، صرف خرید لوازم‌التحریر و ثبت نام بچه‌ها در کلاس‌های تقویتی و آمادگی برای کنکور می‌کنند.

محمود برآبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: توجه به کودک و قایل شدن شخصیت ویژه برای کودک از 200 یا 300 سال پیش در اروپا آغاز شد و به تدریج در سایر کشورها نیز گسترش یافت. قبل از این، شخصیت مستقلی برای کودکان قایل نبودند و کتاب و بازی خاصی برای بچه‌ها وجود نداشت. بعد از اینکه توجه‌ها به کودک جلب شد، کتاب‌ها و بازی‌های مخصوص و ویژه‌ای برای آنها تولید شد و نگاه به کودک تغییر یافت و به عنوان یک شخصیت مستقل به او نگریسته شد و حقوقش مورد توجه قرار گرفت.

نامگذاری روزها و هفته‌ها بیشتر جنبه نمایشی و تشریفاتی دارد
این نویسنده و پژوهشگر کودک و نوجوان روز جهانی کودک را بهانه‌ای  برای توجه بیشتر به حقوق و تعلیم و تربیت کودکان ارزیابی کرد و گفت: باید از این فرصت برای توجه و حمایت از کودکان استفاده کرد اما در کشور ما نامگذاری روزها و هفته‌ها بیشتر جنبه نمایشی و تشریفاتی دارد؛ درحالیکه باید از این روزها مانند روز جهانی کودک استفاده شود و به همه مسایل مربوط به کودکان مانند تحصیل، تعلیم و تربیت، کتاب و کتابخوانی و حقوق آنها توجه کنیم.

نویسنده «پدربزرگ ستاره» افزود: امروزه مشکلات زیادی سبب کتابخوان نبودن و رکود بازار کتاب کودک شده است که باید توسط کارشناسان ریشه‌یابی شود اما بطورکلی باوجود اینکه این روز مختص ترویج کتابخوانی نیست، همه کسانی که امکان تبلیغ و ترویج و پخش اخبار و اطلاع رسانی را دارند، می‌توانند روز جهانی کودک را بهانه‌ای قرار دهند و برای ترویج کتابخوانی از آن استفاده کنند.

امروزه درگیر وضعیت بد کتابخوانی در کشور هستیم
برآبادی گفت: درحال حاضر درگیر وضعیت بد کتابخوانی در کشور هستیم که مجموعه‌ای از عوامل در آن دخیلند. از جمله این عوامل نظام آموزشی حاکم است که دانش‌آموزان را فقط به مطالعه کتاب‌های درسی و کمک درسی تشویق می‌کند و از بچه‌ها می‌خواهد خواندن کتاب‌های غیردرسی را کنار بگذارند. خانواده‌ها هم از بچه‌ها می‌خواهند فقط درس بخوانند و کتاب‌های غیردرسی نخوانند و از دوره دبیرستان، خودشان را برای رفتن به دانشگاه آماده کنند، یعنی همان چیزی که با فلسفه روز جهانی کودک به عنوان روزی برای خلاقیت تعارض دارد.

نویسنده «بچه‌ها در خیابان» افزود: علاوه بر تمام مشکلات سر راه کودکان و نوجوانان در جامعه، همواره  این پیش‌فرض هم نزد خانواده‌های ایرانی وجود دارد که کتاب‌هایی که امروزه در کشور تولید می‌شوند چون از چندین فیلتر عبور می‌کنند، بی بو و رنگ هستند. باید گفت همین طرز تفکر است که سبب بی‌رغبتی برای خرید کتاب‌های تالیفی شده است.

وی گفت: بارها مشاهده شده که یک نوجوان وقتی به کتاب‌فروشی می‌رود و مثلا قصد خرید کتابی دارد، دوستانش به او می‌گویند این کتاب به درد خواندن نمی‌خورد و پراست از نصیحت‌ها و مسایلی که در کتاب‌های درسی خوانده‌ایم! و او را از خرید کتاب منصرف می‌کنند.

برآبادی ادامه داد:  سازمان‌های دولتی و شبه دولتی که وارد چرخه کتاب می‌شوند، باید طوری برنامه‌ریزی کنند که کتاب به گونه‌ای توزیع شود تا به راحتی در دسترس کودکان قرار گیرد. اما نگاه آنها اغلب تعلیمی و تربیتی است و می‌گویند کودک نیاز به مراقبت دارد و ازنظر روانی نمی‌تواند برای خودش کتاب انتخاب کند زیرا ممکن است کتابی را برگزیند که مناسب او نباشد و برایش ضرر داشته باشد. 

وی افزود: غالبا متولیان فرهنگی سیاست‌هایی اتخاذ می‌کنند که بر اساس آن تعیین می‌کنند چه کتابی برای بچه‌ها خوب است و چه کتابی مناسب نیست. درنتیجه برخی کتاب‌ها عملا در دسترس خوانندگان قرار نمی‌گیرد و این امر سبب رکود بازار کتاب و کتابخوانی می‌شود. درنتیجه ما باید تلاش کنیم این موانع برسر راه کتابخوانی برداشته شود و در روزی چون روز جهانی کودک ،راه حل‌هایی برای آشتی با کتاب و کتابخوانی اتخاذ شود.

روز جهانی کودک در ایران جنبه نمایشی و سمبلیک دارد
نویسنده «آبگیر و مرغابى‌ها» ادامه داد: باید توجه کرد که وقتی می‌گوییم کودک ابعاد مختلفی دارد، سرگرمی و تفریح فقط یک بخش آن است و باید به ابعاد مهم دیگری مانند بهداشت، شغل، تحصیل و حقوق کودک هم توجه کرد. در ایران معمولا اقداماتی مانند روز جهانی کودک جنبه نمایشی و سمبلیک دارد و خاص این مورد هم نیست. بیشتر جشنواره‌ها و روزها به همین شکل است. درهرصورت، وظیفه ما این است که این حرکت‌های سمبلیک را به سمتی اصولی سوق دهیم و ما به عنوان نویسنده باید از همین امکان کوچک استفاده کنیم.

محمود برآبادی، نویسنده کتاب‌های کودکان و نوجوانان  سال ۱۳۳۱ در سبزوار به دنیا آمد. وی عضو هیئت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و تاکنون رییس و نایب‌رییس این انجمن نیز بوده است.  به‌حال بیش از ۶۰ اثر از برآبادی به چاپ رسیده است که از آن‌جمله می‌توان به «حماسه کوچی»، «داستان گل سرخ»، «آن كس كه حقیقت را مى‌داند»، «بهارى دیگر»، «آتش زیر خاكستر»، «آغاز»، «سیل»، «هزارپا»، «بالایى‌ها و پایینى‌ها»، «دنیاى كوچك جوجه تنبل»، «مشهدى حسن آسیابان ماست»، «یادهاى كودكى»، «تصویرها چگونه جان گرفتند» و «سه قصه» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها