تنها پنج روز به آغاز سال تحصیلی جدید مانده و بوی ماه مهر را از حالا میتوان در کتابفروشیهای انقلاب استشمام کرد.
حدود سه هفته از شروع گزارشهای میدانی خیابان انقلاب خبرگزاری «ایبنا» میگذرد و در این مدت ویترین کتابفروشیها تغییرات بسیاری کرده است. بیشتر این ویترینها رنگ و بوی ماه مهر را به خود گرفتهاند و محل عرضه کتابهای درسی و دانشگاهی شدهاند. این تغییرات حتی در کتابهای دستفروشان هم دیده میشود به طوری که برخی کتابهای دست چندم درسی در بساط آنها هم دیده میشود.
ابتدا به چند کتابفروشی که در هفته گذشته به آنجا سر زده بودم رفتم و متوجه تغییراتی جزئی در عنوان کتابهایشان شدم. به همین منظور وارد فروشگاه جهاد دانشگاهی شدم و با فروشنده آن صحبت کردم.
فروشنده که مرا شناخته بود خندید و گفت خانم الان وضع کتابفروشیها خیلی بهتر از روزهای قبل است؛ البته در زمینه فروش کتابهای درسی و دانشگاهی! گویا بهار فروش کتاب های ما هم با ماه مهر آغاز میشود و در خرداد هر سال به پایان میرسد.
ویترین این فروشگاه تغییراتی جزئی در زمینه کتاب های درسی داشت؛ کتابها تخصصیتر شده بودند و افراد خاصی پشت ویترین به تماشای این کتابها میایستادند. برخی هم که دنبال کتاب مورد نظر خود بودند با دیدن نام کتاب وارد مغازه میشدند و اقدام به خرید آن میکردند.
انگار این تغییرات همچنان وجود داشت چرا که هنگام تهیه گزارش متوجه بستههای بزرگ مملو از کتابی شدم که به سفارش فروشنده برایش آورده بودند. این کتابها هم بیشتر کتابهای درسی و دانشگاهی بود. بستهها آنقدر سنگین و بزرگ بودند که به سختی جا به جا میشدند به طوریکه فروشنده میگفت تا آخر مهر این وضعیت ادامه دارد و هر هفته بستههای جدید به دستمان میرسد.
دستفروشان فرهنگی منبع انتخاب کتابهایم شدهاند
به سمت میدان انقلاب که حرکت کردم دستفروشی را دیدم که دو نفر جلو بساطش ایستاده و مشغول جست و جوی کتابهای مورد نظر خود بودند. در این بین چند کتاب در زمینه هنر هم وجود داشت که تاریخ نشر آنها به سال 1384 برمی گشت. یعنی حدود 11 سال پیش. از وضع ظاهری کتابها مشخص بود که افراد زیادی آن را در دست گرفته و با آن فارغ التحصیل شده اند! انگار این دستفروش فقط فروشنده محصولات فرهنگی قدیمی بود چرا که در میان بساطش روزنامههای قدیمی هم یافت میشدند که مربوط به دهه شصت بود.
یکی از مخاطبان، دست روی کتابی در زمینه هنر گذاشت که تاریخ نشر آن مربوط به سال 1388 بود. از او درباره علت انتخابش پرسیدم که گفت: علاقه زیادی به خواندن کتابهای هنری به خصوص کتابهای قدیمی دارم به همین دلیل بیشتر در میان دستفروشان فرهنگی دنبال خرید کتابهای مورد نظر خودم میگردم که البته بیشتر آنها را هم بدون اطلاع از وجود این کتابها در بازار و با نگاه کردن به بساط این دستفروشان پیدا میکنم.
قرآن های چرمی زینت بخش کتابخانه های زوج های جوان هستند
خیابان انقلاب را که به سمت دانشگاه تهران می رفتم، چشمم به ویترینی زیبا از کتابهای نفیسی افتاد که زیبایی جلد این کتابها هر رهگذری را ناگزیر به ایستادن و تماشای آن میکرد. ویترینی که متعلق به «نشر مولی» بود. انتشاراتی که در زمینه چاپ کتابهای فرهنگی و قرآنی فعالیت میکند.
این فروشگاه کتابهای زیبایی از دیوان حافظ، غزلیات سعدی، قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و .. داشت که هر یک با جلدهای چرم و طرحهای زیبا صحافی شده بودند. وارد فروشگاه شدم و از فروشنده در مورد طراحی جلد این کتابها پرسیدم و اینکه چه افرادی به خرید این کتابها اقدام میکنند؟ او توضیح داد: چند سالی است که انتشارات مولی در زمینه انتشار کتابهایی با ظاهری اینچنین فعالیت میکند که خوشبختانه با اسقبال بسیار خوبی مواجه شدهاند؛ به طوری که برخی همکارانمان هم اقدام به انجام این کار کردند. این کتابها و به ویژه دیوان حافظ و قرآن را زوجهای جوان برای زینت بخشیدن به کتابخانه خود انتخاب میکنند و علاقهمندان آن بیشتر جوانان هستند.
این فروشنده درباره هزینه صحافی کتابهایی اینچنینی ادامه داد: طبیعی است چاپ آثار نفیس خصوصا در حوزه شعر، غزلیات حافظ و سعدی و قرآن خود میتواند نظر علاقهمندان زیادی را برای خرید آنها جلب کند اما وقتی طراحی زیبا برای آنها انتخاب شود فروش دو چندان میشود. به همین دلیل هزینهای که برای چاپ و تولید این کتابها صرف میشود با فروش آنها به دست میآید.
از او درباره کتابهای جدید نشر مولی پرسیدم که توضیح داد: هفت عنوان کتاب جدید توسط این انتشارات منتشر شدهاند که عبارتد از «بررسی احوال و آثار شاه قاسم انوار»، «دگردیسنده های مارسل دوشان»، «واپسین انسان»، «نا انسانی، تاملاتی درباب فلسفه زمان»، «دیوان شاه قاسم انوار»، «سیرت محمد رسول الله»، «رساله الطیر».
نکته دیگری که برایم جالب بود درخواست بسیاری از فروشندگان و تبلیغات پی در پی در زمینه به کارگیری کارگران ساده در انتشارات بود که به گفته فروشندگان علت این کار نزدیکی به شروع سال تحصیلی جدید و پاسخگویی مناسب به سیل مخاطبان کتاب است.
کمی پایینتر از این کتابفروشی، ساختمان اصلی انتشارات قدیانی در نزدیكی میدان انقلاب قرار دارد. طبقه همكف و زیرزمین این ساختمان شامل انبار و پاركینگ است. طبقه اول انتشارات شامل بخشهای مدیریت، فروش، گرافیک و حسابداری است و در طبقه همكف علاوه بر انبار، نمایشگاه و فروشگاه کتاب دائمی موسسه واقع شدهاست. این موسسه، فروشگاه کتاب دیگری در میدان نور دارد كه علاوه بر نمایش و فروش كتابهای موسسه انتشارات قدیانی، كتابهای دیگر انتشارات را به فروش میرساند.
وارد ساختمان انتشارات شدم و از فروشنده خواستم اطلاعاتی درباره این انتشارات در اختیارم قرار دهد که گفت: نشر قدیانی که صاحب امتیاز آن نادر قدیانی است یک ناشر خصوصی است که فعالیت خود را از سال 1355 به طور رسمی آغاز کرده و در حال حاضر دارای هزار و 800 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان بوده و تولیدات سالانه آن شامل 120 عنوان چاپ اول و 500 عنوان تجدید چاپ است.
وی ادامه داد: محصول اصلی و نهایی این موسسه، كتاب است و در کنار آن فرایند و كارهایی هم در راستای تولید کتاب انجام میشود که موسسه انتشارات قدیانی وظیفه مدیریت و رهبری این فرایندها را برعهده دارد. تمامی كتاب ها توسط خود موسسه منتشر و عرضه میشود.
به گفته او؛ «تازیانه نه سر»، «جلاد لاغر»، «دریای خون»، «شیلا آشپز میشود» و «دینا خانه دار میشود» جزو کتابهایی هستند که با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان مواجه شدند.
این فروشنده درباره تازههای نشر انتشارات قدیانی توضیح داد: «آموزش و تمرین زیبایی نویسی» در چهار جلد، «زوجهای جوان بخوانند و بدانند»، «فرهنگ نامه سورههای قرآن»، «راهنمای نگارش و انشاء» کتابهای در دست چاپ انتشارات قدیانی هستند.
در هفتههای بعد نیز مخاطب این گزارش باشید و با ایبنا به راسته انقلاب بروید.
نظر شما